Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Mikki2
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Eli potilaana -95 aero tonttu ja lämpinä tyhjäkäynti on noin 1200-1250. Etsi-toiminnolla kahlasin lähes kaikki ketjut läpi mitkä viittasivat sinne päinkään vaan ei tunnu löytyvän vikaa.

Taustaa saabista:
- muuten vakio pois lukien 3" putki alusta loppuun
- joskus dynossa säädetty noin stage 1 etanolille
- tcs poistettu
- vaihdettu puhistetut kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäyntimoottori
- koitettu kahdella eri kaasuläpän asentoanturilla
- letkuja ja niiden liittimiä vaihdeltu ja tarkasteltu useita tunteja --> pitäisi olla tiivistä
- ei check engine-koodeja
- ilmastointi ollut econ asennossa ja kalibroitu vähintäänkin riittävän useasti
- ilmastointi tyhjä, ei puhalla kylmää
- putki vuotaa etummaisen äänenvaimentajan juuresta takamatkustajan persuksen alla
- bensapumppu ämpäreineen käytetty pois ja puhdistettu ja tarkastettu että kaikki ok liittimiä myöten
- tulpat myös kaikki saman väriset harmaan sävyiset

Käyntiin lähtee hyvin ja kylmänä kierrokset ovat juuri hyvät mitkä pitäisi lämpinä olla eli noin 850. Hiljalleen kun kone lämpiää niin kierrokset nousee edellä mainitulle tasolle. Tyhjäkäyntiä käy hyvin. Pienen pientä humppaamista kun kierrokset vaihtuu tai laskee vaan neula tasottuu sen jälkeen. Ei nyi eikä ryi ajossa ja vedot muutenkin tallessa. Kun painaa tyhjäkäyntimoottorilta kaasuläppäkotelolle tulevaa letkua tippuu kierrokset ja saa sammumaan asti. Viikon sisällä saan todennäköisesti tech-sessioon missä selviää koodit.

Mitä itsellä pyörii mielessä missä voisi olla vikaa niin ruiskuanturi/lämpötila-anturi imusarjassa keskellä on tcs-mallinen eli musta. Voisiko antaa väärää tietoa boksille?! TCS:n poistossa joskus jollain jäänyt jokin huomioimatta tai tekemättä? Toimiiko lambda oikein tai onko ehjä? Näistä ei tosiaan tule ainakaan check engine-koodeja.

Leimaus olisi kuun lopulla ja ajossa olisi kiva aero pitää. Tuskin menee nuilla kierroksilla päästömittauksista läpi. Jos jollain olisi heittää ajatusta mahdollisesta viasta tai ongelmasta niin kiitollisena otan kaikki vastaan.

-T
Viimeksi muokannut Mikki2, La Loka 03, 2015 19:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jani »

katoppas kaasuläpän perus asento. Siellä on toppariruuvi + lukitus että onko se oikeasssa asennossa. Tsekkaa samalla kaasuvaijerin asento että on himpun löysää tyhjäkäynnillä ollessa.

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Juu oon tuotakin säätäny ja kaasuvaijerin kans ettei kanna. Läpän perusasennon pähkäilin niin minimiin ku voi että läppä ei takerra.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Vika löyty. Vähän hävettää vaan joskus perushommien löytyminen kestää. Tyhjäkäyntimoottorin maapiuha oli irronnut. Kiitoksia kaikille tähän ajatuksia uhranneille. Hienosti käy tyhjäkäyntiä ja tulipahan puhistettua/tarkasteltua perusjuttuja.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Samanlainen ongelma kuin Mikki2:lla. Potilaana sattuu kuitenkin olemaan 9000 B202i koneella ja siis 1990 malli virranjakajalla.

Käynnistyy normaalisti. Kylmänä pitää kierrokset siinä tuhannen paikkeilla ja kun alkaa vähän lämpenemään, niin laskee siihen 850-900 kierrokseen. Sitten kun lisää lämpenee, niin nousee kierrokset ensin tuohon n. 1000-1100 kierrokseen ja sitten täysin lämpimänä 1200-1350 kierrokseen.

Vaihdettu ilmamassamittari, sininen lämpötilanturi, kaasuläpän asentoanturi, puhdistettu/voideltu tyhjäkäyntimoottori ja puhdistettu kaasuläppäkotelo.

Tsekattu imuvuodot ja en ainakaan kuule, että jarrutehostin vuotaisi.

Pitäiskö sitten seuraavaksi kokeilla toisella tyhjäkäyntimoottorilla ja kaasuläppäkotelolla (saa lähettää tarjouksia)? Jotenkin en tajua miksi kylmänä ja haaleena toimii kuten pitää, mutta hieman lämpimämpänä ja viimeistään kuumena nostattaa kierrokset...

Auton menoon ei ainakaan tunnu mitenkään vaikuttavan muuten.

Mikki2 kirjoitti:
Pe Loka 02, 2015 11:26
Eli potilaana -95 aero tonttu ja lämpinä tyhjäkäynti on noin 1200-1250. Etsi-toiminnolla kahlasin lähes kaikki ketjut läpi mitkä viittasivat sinne päinkään vaan ei tunnu löytyvän vikaa.

T
Käyntiin lähtee hyvin ja kylmänä kierrokset ovat juuri hyvät mitkä pitäisi lämpinä olla eli noin 850. Hiljalleen kun kone lämpiää niin kierrokset nousee edellä mainitulle tasolle. Tyhjäkäyntiä käy hyvin. Pienen pientä humppaamista kun kierrokset vaihtuu tai laskee vaan neula tasottuu sen jälkeen. Ei nyi eikä ryi ajossa ja vedot muutenkin tallessa. Kun painaa tyhjäkäyntimoottorilta kaasuläppäkotelolle tulevaa letkua tippuu kierrokset ja saa sammumaan asti. Viikon sisällä saan todennäköisesti tech-sessioon missä selviää koodit.

Mitä itsellä pyörii mielessä missä voisi olla vikaa niin ruiskuanturi/lämpötila-anturi imusarjassa keskellä on tcs-mallinen eli musta. Voisiko antaa väärää tietoa boksille?! TCS:n poistossa joskus jollain jäänyt jokin huomioimatta tai tekemättä? Toimiiko lambda oikein tai onko ehjä? Näistä ei tosiaan tule ainakaan check engine-koodeja.

Leimaus olisi kuun lopulla ja ajossa olisi kiva aero pitää. Tuskin menee nuilla kierroksilla päästömittauksista läpi. Jos jollain olisi heittää ajatusta mahdollisesta viasta tai ongelmasta niin kiitollisena otan kaikki vastaan.

-T
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90

aero
-
Viestit: 6343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja aero »

^Kone saa liikaa ilmaa ja siksi pyörii kovempaa. Kylmänä tarttee vähän enemmän potkua (=ilmaa ja bensaa) pyörimiseen, joten siksi kylmänä käynti on sopivampaa.

Ettei vaan olisi käynyt ns. perinteistä tonnarismia, että kun tk-moottori on alkanut takkuamaan, on säädetty lisää ilmaa kaasuläpän ohi ruuvista (kai tässä on vielä se säätöuuvillinen kaasuläppä? Muistaakseni säätöruuvi poistui jossain kohtaa) ja sitten kun tk-moottori puhdistetaan ja saadaan toimimaan oikein, lisääntyy ilmamäärä ja kone pyörii kovempaa.

Jos kaasuläppäkotelon päällä on pieni säätöruuvi, muistaakseni hieman vino, niin säädä siitä lämpimänä tyhjäkäynti pienemmälle ja varmista, että kylmänäkin toimii kuten pitäisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Enpä ole mitään ruuvannut. Kaasuläppäkotelo on oheisenlainen ks. https://nemigaparts.com/cat_spares/epc/ ... 0000/1280/

Mitäköhän noista kuvan numeroiden mukaista ruuvia tarkoitat?
aero kirjoitti:
Su Huhti 05, 2020 17:56
Ettei vaan olisi käynyt ns. perinteistä tonnarismia, että kun tk-moottori on alkanut takkuamaan, on säädetty lisää ilmaa kaasuläpän ohi ruuvista (kai tässä on vielä se säätöuuvillinen kaasuläppä? Muistaakseni säätöruuvi poistui jossain kohtaa) ja sitten kun tk-moottori puhdistetaan ja saadaan toimimaan oikein, lisääntyy ilmamäärä ja kone pyörii kovempaa.

Jos kaasuläppäkotelon päällä on pieni säätöruuvi, muistaakseni hieman vino, niin säädä siitä lämpimänä tyhjäkäynti pienemmälle ja varmista, että kylmänäkin toimii kuten pitäisi.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90

aero
-
Viestit: 6343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuosta minun nähdäkseni jo puuttuu ko. säätöruuvi. Se on (oli) vanhassa läppäkotelomallissa pituussuunnassa mielestäni aika lähellä kaasuläppää.

Koetahan muuten puristaa tk-moottorilta toinen letku umpeen lämpimällä koneella, asettuuko tyhjäkäynti järkeväksi? Jos asettuu, niin sieltä kauttahan se liika ilma menee, silloin voisi tosiaan alkaa tutkimaan tk-moottoria tarkemmin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Vastaa Viestiin