Apua Tonnarin kytkimen ilmausruuvin kanssa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
palmte-2
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Maalis 03, 2013 15:06
Paikkakunta: Ylivieska

Apua Tonnarin kytkimen ilmausruuvin kanssa

Viesti Kirjoittaja palmte-2 »

Kuuluuko tuon kytkimen ilmausruuvin aueta sieltä työsylinterin juuresta vaiko ylempää? Toisin sanoen aukeaako koko putki vai onko putken yläpäässä erillisesti aukeava ruuvi? Avasin tuota ilmausruuvia ja se aukesi työsylinterin juuresta. Valuttaa tällöin jarrunestettä sieltä juuresta kytkinkopan sisälle.
9000 CSE 2.3T 1996
ex 9000 CS 2.3i 1994
0009
"Viggen"
Viestit: 590
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Apua Tonnarin kytkimen ilmausruuvin kanssa

Viesti Kirjoittaja 0009 »

palmte-2 kirjoitti:Kuuluuko tuon kytkimen ilmausruuvin aueta sieltä työsylinterin juuresta vaiko ylempää?
Juuresta,
tarkista että reikä sisällä on puhdas koko matkalta.

http://www.jimellissaabparts.com/images ... /F8105.jpg
9000 kytkimen ilmaus ja..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=76501
palmte-2
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Maalis 03, 2013 15:06
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Apua Tonnarin kytkimen ilmausruuvin kanssa

Viesti Kirjoittaja palmte-2 »

Kiitos tiedosta. Voiko tuon ilmausruuvin kiertää huoletta pois paikaltaan ja putsata? Vai alkaako valuttaa nestettä jos tuo ilmausruuvi ei ole paikoillaan?
9000 CSE 2.3T 1996
ex 9000 CS 2.3i 1994
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Apua Tonnarin kytkimen ilmausruuvin kanssa

Viesti Kirjoittaja pevi »

Siis ilmausruuvi on pitkä putki, joka alkaa valuttamaan juuresta, jos sitä avaa liiaksi ( kuten jarrunippa ).

Jarrunesteen vaihdossa on jarrunesteetä valumaan minulla useasti kytkinkoteloon, josta se päätyy auton alle. En usko, että sitä mitenkään kytkimeen ajautuu. Eli jos otat irti ko. putken valuu neste jarrunestesäiliöstä auton alle. Jarruihin tämä ei vaikuta koska kytkinneste on eri "lokerossa".

Joudut sitten ilmaamaan kytkimen, kunhan olet lisänyt nestettä säiliöön.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: Apua Tonnarin kytkimen ilmausruuvin kanssa

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

Itse olen ilmaillut tai no ottanut ilmaa pois kytkimestä useasti :wink: Itse olen tullut siihen tulokseen että paras tapa hoitaa homma on iso ruisku apteekista ja pala "alipaine"putkea perään. Sitten ruiskuun jonkun verran jarrunestettä ja ylimääräiset ilmat pois. Tämän jälkeen 13mm avain kiinni ilmanippaan ja perään ruisku kiinni nippaa. Avataan hieman nippaa ja painetaan ruiskusta nestettä sylinteriin päin. Tämän jälkeen pumppaillaan poljinta ja jossain vaiheessa ruisku alkaa täyttymään nesteestä. Homma on valmis nippa kiinni ruisku pois ja vielä jokunen pumppaus polkimesta niin alkaa toimimaan.
Itselläni on ollu huonoja kokemuksia alipainepumpun kanssa ilmauksesta.

Lisäyksenä vielä jos jarrunestettä on kytkimen väliin mennyt niin se saattaa aluksi hieman luistaa, mutta vaikutus ei ollut kovinkaan pitkä.
Vastaa Viestiin