Moottorin lämpiämisnopeus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Moottorin lämpiämisnopeus

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Hei,
tätä on kysytty varmaan tuhat kertaa...
Kone (2.3i) lämpenee normaalilämpöön 0-kelillä n. 5km matkalla ollessaan tunnin piuhassa. Lienee normaalia?
Uudempi 9-5 vaatii samaan noin 1km...
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Moottorin lämpiämisnopeus

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Omassa tonnarissa sama "ominaisuus"..pari tuntia lohkossa,työmatka n.4km ja pajan pihassa just ja just kello ysissä lämmöt. Edellyttäen ihan normiajoa.Vasta vaihdettu orkkis wahlen termari. Minun mielestä tonnarit vaan lämpenee suht hitaasti. Toki lämpöä riittää kun vaan saat ensin moottorin lämpimäksi :)

Onko sitten avonaisempi keula vrt femmaan vai erilainen jäähdytin mut en ole kuiteskaan pahvia koskaan tarvinnut keulalle.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 608
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Moottorin lämpiämisnopeus

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Hitaasti tuo omakin tonnari lämpiää. Ei vaikuttanut termarin vaihto kansirempan yhteydessä. Tosin mittarin viisarikin roikkuu vähän. No, se onkin nykyään kesäauto, niin ei se lämpiäminen ole niin justiinsa kunhan vaan pysyis viileenä. :D
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottorin lämpiämisnopeus

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Nuo lämmöt kannttaa tosiaan ainakin tuoreempien tonnarien kyseessäollessa todeta OBD:sta, ei siitä roikkuvasta mittarista. Tonnarissa ainakin sitä lämmitettävää vettä on reilusti. En tosin ole verrannut femman vesitilavuuteen, mutta uudemmassa kalustossahan trendi on juuri se, että vettä on vähemmän ja lämpeneminen nopeampaa. Sama patahan noissa kyllä on, femmassa siihen on vain saatu leivottua sisään lukuisia ongelmia. :mrgreen:

Toinen juttu on femman suurempi kulutus: enemmän soppaa polttaessa syntyy enemmän hukkalämpöäkin. Ei se tuota o,5km / 5km eroa yksinään selitä, mutta voi olla osatekijänä.

Hassu juttu tuo lämpenemine: autolla ajaessa vaikka 70% poltetun bensan energiasta häviää muuhun kuin auton liikuttamiseen, se lämpeneminen ottaa silti aikansa. :!:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Moottorin lämpiämisnopeus

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Eikös femmassa ole nimenomaan pienempi kulutus energiatehokkuuttaan porsivan Ecopower-koneen ansiosta? Painoa toki on reilusti enemmän kuin tonnarissa, mikä kompensoi tilannetta.

OT: Omista autoista kaasarisatku on nopea lämpiämään ja lopulta lähinnä sauna kuten myyttikin kuuluu; sen sijaan ex-B212i-satku ja nykyinen turbotomaattitonnari ovat huomattavasti rauhallisemmin lämpiäviä. Jälkimmäisissä lämpiämisnopeutta ei oikeastaan pistä merkille, kuumuus ei loikkaa päin näköä eikä toisaalta jää viipymään. Toisaalta ei mun autoissani ole koskaan penkinlämmittimetkään toimineet, enkä ole osannut kaivata, että ehkä olen jäävi arvioimaan. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottorin lämpiämisnopeus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Omista autoistani lämpimin on ollut MY1983 VW Polo, joka puhalsi niin kuumaa ilmaa suuttimista, että alkoi nahka tummumaan. Teoria polttoainetaloudellisuuden ja lämpiämisnopeuden suhteesta pitää empiiristen kokemusten perusteella ainakin joskus paikkaansa. Polo nimittäin kulutti sellainen 10-12 litraa sadalla, joka lienee aika paljon 700-kiloiselle autolle 1,1-litraisella koneella ja manuaalivaihteilla :lol:

Asiaan: OG9-3 T7-koneella ja automaatilla lämpesi 4 km työmatkan aikana juuri ja juuri termarin aukeamislämpöihin, kun lähti +5-asteisesta tallista nollakeleillä. Nykyinen dieselkulkine ei pääse lähellekään samaa lämpöä samalla matkalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Moottorin lämpiämisnopeus

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Tarkennettakoon että 9-5 on NG ja biopower.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin lämpiämisnopeus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suomik kirjoitti: Hassu juttu tuo lämpenemine: autolla ajaessa vaikka 70% poltetun bensan energiasta häviää muuhun kuin auton liikuttamiseen, se lämpeneminen ottaa silti aikansa. :!:
Suurin osuus hukkalämmöstä poistuukin pakokaasun lämpötilan muodossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottorin lämpiämisnopeus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Paitsi kuplavolkkarissa, jossa lämmityslaite ottaa mahtavan tehonsa nimen omaan pakoputken lämmöstä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin