Kytkimen pääsylinterin tuloletkun tukkeutuminen?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
baawo
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Marras 16, 2015 21:53

Kytkimen pääsylinterin tuloletkun tukkeutuminen?

Viesti Kirjoittaja baawo »

Morjesta!

Ostin taannoin Saab 9000 cs:n (vm-97) ja olen tyytyväisenä ajellut syksyn sillä. Ongelmia alkoi olla reilu kuukausi sitten kytkinpolkimen kanssa; kytkinjärjestelmässä oli ilmeisesti ilmaa jonka takia poljinta joutui aina nostamaan kengänkärjellä takaisin ylös käytön jälkeen. Viimeinen niitti taisi olla eräs reipas polkaisu ja luistatus jonka seurauksena tuloletkun ja pääsylinterin välinen muoviliitin napsahti poikki.

Otin pääsylinterin irti, askartelin uuden liittimen tulopuolelle, kiinnitin sylinterin takaisin paikalle. Lähdin ilmaamaan kytkintä "perse edellä puuhun" -tyylillä, eli jarrunestettä ilmausruuvista sisään, lopputuloksena että neste vuoti ulos tällä kertaa pääsylinterin LÄHTÖputken liittimestä :D pääsylinteri mun mielestä toimii (ellei sitten sielläkin ole joku tukos).

Ennen kuin könyän takaisin saabin jalkatilaan haluaisin kysyä teiltä, arvon foorumilaiset kaksi kysymystä:

1) Voiko se pääsylinterille tuleva letku tukkeutua ilman erityisempää syytä, pelkkää vanhuuttaan?

2) Kuuluuko pääsylinterin ja lähtöputken (en tiedä mikä on oikea termi) välille jotain tiivistettä sen lähtöputken kartiosovitteen (nytkään en tiedä mikä on oikea termi) lisäksi?

Huomioikaa vastauksissanne että olen vasta aloitteleva mekaanikko! Kiitos vastauksistanne.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Kytkimen pääsylinterin tuloletkun tukkeutuminen?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla kaikki tonnarit olleet automaatteja, mutta käsittääkseni se letku juurikin menee vanhuuttaan "lakritsiksi" sisältä eli tukkeutuu.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkimen pääsylinterin tuloletkun tukkeutuminen?

Viesti Kirjoittaja mestari »

kun tyonsit nesua työsyl ilmaruuvista pääsyl päin niin olihan se letku irti pääsylinteristä että moskat tuli lattiamatolle jos ei niin sitä skeidaa voi olla nyt pääsylinterissä
pistämuutes pahvi auton alle ja tarkkaile tuleeko pisaroita työsylkystä
oireet kuulostaa siltä että o rengas menossa poikki :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Kytkimen pääsylinterin tuloletkun tukkeutuminen?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Tonnarin alkuperäinen pääsylinterin ja työsylinterin välinen letku on sutta ja sekundaa. Malli on korvattu uudella tyypillä, jota saa merkkiliikkeestä melkein kohtuu hintaan. Vanhan tunnistaa "kyymäisestä" kuvioinnista, kun uusi letku on sileä.
Vanhasta letkusta irtoaa moskaa järjestelmään.

Koita huuhdella järjestelmää painamalla jarrunestettä läpi siten, että pääsylinterin letkun puoli on auki.

Ilmausruuvissa ei ole tiivistettä. On vaan pienestä kiinni koska ruuvi on tarpeeksi auki, muttei liikaa jolloin jarruneste valuu kierteen kautta.

Seuraavaksi avaat pääsylinterin ja vaihdat sen tiivisteet. Käytä paljon jarrukumirasvaa asentaessasi uusia kumeja.

Työsylinterin avaaminen on sitten vihoviimeinen vaihtoehto.

Itselläni on painetoiminen järuenesteen täyttöpummpu, joka tekee ilmauksenkin oikein päin varsin näppärästi.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkimen pääsylinterin tuloletkun tukkeutuminen?

Viesti Kirjoittaja mestari »

nyt se myrkyn lykkäs, juuri kun sain jarruehostimen kondikseen ja pääsylkkyyn uudet gummit nuljautettua, jarrut ilmattua ja talvikumit vaihdettua niin koeajolle lähtiessä pakilla meinasi mennä seinään kun liiratessa kytkin pasahti, just kun mä luulin että se on kunnossa niin nythän se vasta paskana onkin :D
youtubesta piti ensin kuunnella metsäkonemiehen kiroilut että sai aikaan oikean asenteen nostaa konepelti pystyyn mutta onneksi letku oli vaan pasahtanut. se euron maksanut letku ja liittimet asennuksineen ei siis kestänyt kuin vajaat 6 vuotta. :D
täytyy viikolla mennä teetättän uusi jos saisi vielä vanhalla hinnalla hyde liikkeestä :o
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin