CS:n takaluukun lukko on täysin mekaaninen, sitä ainoastaan avatessa ohjataan (siis itse mekaniikkaa operoidaan) sillä sähkömoottorijousikelahässäkällä. Avatessa moottorille annetaan toimintatoive joko oven napista, kaken napista tai takaluukun lukosta avainta kääntämällä. Sitten surisee.
Näinollen:
- jos luukku ei lukitu, kuten vikakuvauksessa kerrotaan, on vika suurella todennäköisyydellä mekaaninen: lukkomekanismissa häikkää tai sitten ne luukun kumit kantavat liikaa. Voi olla myös että lukon vastakappale korin puolella on uinut liian syvälle ja tarvitsee säätöä.
- jos piktokrammi näyttää että luukku on auki
vaikka ei ole, on aiheuttaja todennäköisesti sähköinen: esim. johtosarja saranan kohdalla, maakosketus jossain matkan varrella tai lukon asennosta piktogrammille kielivä kytkin.
Nyt tulee muistin pohjalta (=vastuuvapaustus), mutta olikos tuossa lukossa ovien tapaan kolme asentoa: auki, "melkein kiinni" ja kiinni? Teoriassa voisi olla mahdollista, että lukon vastakappale on niin syvällä, että kovasti luukkua paukauttamallakin lukko tarttuu vain "melkein kiinni"-asentoon, mutta kovan pänninkin johdosta
tuntuu olevan kunnolla kiinni, ts. ei hölsky ja kolise, kuten ovi tai luukku "melkein kiinni" asennossa yleensä. Aistinvaraisesti luukku olisi siis kiinni, mutta piktogrammi tietää asian oikean tolan ja kertoo luukun olevan auki. Siis vain "melkin kiinni".
Vaikeammin en mitenkään osannut tuota nyt sanoiksi pukea, mutta kaiken kaikkiaan aloittaisin:
1) lukon testaamisella aukinaisella luukulla: liikkuuko ja sulkeutuuko salpa jouhevasti kun sen painaa sisälle (lukko kiinni-asentoon) vaikka ruuvimeisselin varrella.
2) vastakappaleen aseman tarkastamisella: näkyykö koripellissä esim. luistemisen jälkiä tai "haamukuvaa" mahd. aiemmasta kiinnityspaikasta?
3) kun kerran päivänvaloa ja auringonpaistetta piisaa, tutkisin samalla harrastamisella lukon-piktorgrammin harmoniaa: kun lukon salvan painaa kiinni-asentoon, sammuuko valo piktogrammissa? Toistuuko johdonmukaisesti? Entä aiheuttaako johtosarjan heiluttelu katon/luukun välillä vilkkumista piktogrammissa?
Yleensä noihin poikkeustilanteisiin ihan järkeenkäypä selitys löytyy. Sitä on jo vaikeampi selittää, miksi CS:een oli ylipäänsä oli pakko kopioida japsiautojen toiminta"logiikka", kun esim. cc-tonnarissa takaluukku lukitus vielä toimi ihan järkevästi.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)