TCS poistettu?? tyhjäkäynti vaivaa ja vakkari mykkä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

TCS poistettu?? tyhjäkäynti vaivaa ja vakkari mykkä

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

Autohan on Cs Aero manuaali vm94/95

Varustettu ALUNPERIN vakkarilla ja tcs:llä... Vaan eipä noi ainakaan toimi...

Oletettavasti autoon on laitettu vanhan mallinen kaasari(jossa ei luistonestoa??) ja abs kilkkeet sen mukaan?? todennäköisesti autosta poistettu silloin myös vakkari :evil: Moottoritilasta viety useampi ns.irtojohto jonnekin trionicin tienoille akvaarion sisään(Mitä aktuaalista v*ttua???) Sitten siellä on myös joku hyppykaapeli joka menee konehuoneen sulakerasian sisään(mielestäni flektin pinniin??)

luistoneston napissa palaa valo mutta ei toimi... merkkivalosta ei osaa sanoa. Vakkari ei toimi, ei edes merkkivalo syty..

Techillä ei onnistunut tk-moottorin aktivointi, mutta toimi suoralla virralla akusta...

Auto käy kylmänä matalilla tai normaaleilla kierroksilla ja lämpösenä käy n.1200 tai sitte humppaa 1100-1200 tienoilla...

Voiskohan joku valaista asiaa...
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: TCS poistettu?? tyhjäkäynti vaivaa ja vakkari mykkä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kumpi se on, '94 vai '95? Noissa on aika paljon eroja, mm. alipainecruise vaihtuu sähköiseen jne.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: TCS poistettu?? tyhjäkäynti vaivaa ja vakkari mykkä

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

94 on vuosimalli
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: TCS poistettu?? tyhjäkäynti vaivaa ja vakkari mykkä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jos se on MY94 niin se on vielä alipainecruisella, silloin mittaristossa ei kuulukaan olla merkkivaloa cruiselle.

Alipainecruisen (ja miksei sähköisenkin) vianhaku kannattaa aloittaa poljinkytkimistä.

Tyhjäkäynnin ongelmia voisi selvitellä puhdistamalla ja voitelemalla ensin tk-moottorin. Myös moottorin lämpötila-anturi saattaa aiheuttaa ongelmia, jos Trionic kuvittelee konetta kylmemmäksi kuin se oikeasti on. Tuo anturi on imusarjan alla, pauttiarallaa keskellä konetta.

TCS-asiaan en osaa sanoa mitään, omissa pommareissa ei moista ole ollut.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: TCS poistettu?? tyhjäkäynti vaivaa ja vakkari mykkä

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

Nii sehän unohtui sanoa että TK-moottoria testattiin suoralla virralla ja toimi...
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TCS poistettu?? tyhjäkäynti vaivaa ja vakkari mykkä

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin järjestelmällisesti selvittää miten TCS on poistettu, miltä osin auto on jäänyt muuttamatta ilman luistonestoa olevaa vastaavaksi. Yksilöllisiin ranetuksiin on mahdotonta ottaa kantaa näkemättä.

Tyhjäkäyntimoottorin "testaaminen" suoralla virralla ehkä kertoo, että siitä ei ole käämi poikki, mutta testaustapa on aika kaukana siitä, miten Trionic tyhjäkäyntimoottoria ohjaa.

Vakkarista: onko autoon tällä hetkellä asennettuna ja kytkettynä kaikki vakkarin tarvitsemat osat? Jos, niin mitkä ja miten kytkettynä?

Onko alkuperäiset polttoainesuuttimet käytössä imusarjassa vai onko oikeasti muutettu kaasutinmalliksi?
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: TCS poistettu?? tyhjäkäynti vaivaa ja vakkari mykkä

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

jus kirjoitti:Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin järjestelmällisesti selvittää miten TCS on poistettu, miltä osin auto on jäänyt muuttamatta ilman luistonestoa olevaa vastaavaksi. Yksilöllisiin ranetuksiin on mahdotonta ottaa kantaa näkemättä.

Tyhjäkäyntimoottorin "testaaminen" suoralla virralla ehkä kertoo, että siitä ei ole käämi poikki, mutta testaustapa on aika kaukana siitä, miten Trionic tyhjäkäyntimoottoria ohjaa.

Vakkarista: onko autoon tällä hetkellä asennettuna ja kytkettynä kaikki vakkarin tarvitsemat osat? Jos, niin mitkä ja miten kytkettynä?

Onko alkuperäiset polttoainesuuttimet käytössä imusarjassa vai onko oikeasti muutettu kaasutinmalliksi?
Kaasarillahan tarkotan siis kaasuläppäkoteloa.. :) Tech ei ainakaan pystynyt aktivoimaan tk-moottoria... (ei mitään elämää kun oli käsissä) mutta trionicciin pääsi kyllä muuten käsiksi...
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: TCS poistettu?? tyhjäkäynti vaivaa ja vakkari mykkä

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Trionicboksin viereen tulevat piuhat ollu todennäköisesti alunperin tcs-johtoja kaasuläpältä. Ei enää käyttöä niille.

Musta hyppyjohto on virtapiuha tyhjäkäyntimoottorille. Jos irti jommasta kummasta päästä tekee juurikin tuota tyhjäkäynnin nousua ja humpaamista kun lämpiää. Eli toimii randomilla.

Tyhjäkäyntimoottori, kaasuläppä, imuilman anturi ja kaasuläpän asentoanturi putsattu ja tsekattu toimiviksi kun auto minulla oli. Alipaineletkut myös vaihdettu ehjiin oikeastaan kaikki mitkä liittyvät kaasuläppään.

Vakkari vielä vanha alipainetoiminen eli veikkaus vakkarin boksille mikä pitäis juottaa. Näissä ollu paljon vikoja juurikin juotoksissa. Komppaan Maverickia myös niistä poljinkytkimistä.
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: TCS poistettu?? tyhjäkäynti vaivaa ja vakkari mykkä

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

Mikki2 kirjoitti:Trionicboksin viereen tulevat piuhat ollu todennäköisesti alunperin tcs-johtoja kaasuläpältä. Ei enää käyttöä niille.

Musta hyppyjohto on virtapiuha tyhjäkäyntimoottorille. Jos irti jommasta kummasta päästä tekee juurikin tuota tyhjäkäynnin nousua ja humpaamista kun lämpiää. Eli toimii randomilla.

Tyhjäkäyntimoottori, kaasuläppä, imuilman anturi ja kaasuläpän asentoanturi putsattu ja tsekattu toimiviksi kun auto minulla oli. Alipaineletkut myös vaihdettu ehjiin oikeastaan kaikki mitkä liittyvät kaasuläppään.

Vakkari vielä vanha alipainetoiminen eli veikkaus vakkarin boksille mikä pitäis juottaa. Näissä ollu paljon vikoja juurikin juotoksissa. Komppaan Maverickia myös niistä poljinkytkimistä.
Mitä tähän on tehty sun aikana? Onko cruise toiminu sulla ja/vai ootko tutkinu asiaa ylipäätään?
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: TCS poistettu?? tyhjäkäynti vaivaa ja vakkari mykkä

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Vakkari ei toiminu minunkaan aikana enkö perehtyny siihen. Laatikkovikasena sen sillon ostin. Mitä kerkesin siihen tehä:
- toimiva laatikko, kytkin näytti kohtuu uudelle
- molemmat alapallot
- bensaämpärin kanteen paluu L-liitin
- pelkääjän puolen tunkin korvakon poisto ja paikkalappu siihen, oli pettäny pelti
- tyhjäkäyntimoottorin, kaasuläppäkotelon, kaasuläpän asentoanturin ja imuilman lämpöanturin puhistukset ja testaukset
- lähes kaikki alipaineletkut konehuoneesta joko tarkastettu ehjiksi tai uusittu
- takaäänenvaimennin ehjä käytetty 3"

Nuo nyt ainakin mitä tuli lennosta mieleen.
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: TCS poistettu?? tyhjäkäynti vaivaa ja vakkari mykkä

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Saitko tyhjäkäyntiä toimiin?
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: TCS poistettu?? tyhjäkäynti vaivaa ja vakkari mykkä

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

Joo ja en. Uusin liittimen kokonaan jotta johdot ei sieltä pääse enää irtoamaan. liikkuessa se tyhjäkäynti jää päälle eikä laske ennen kun pysähtyy ja silloinkin ns. vaihdetta vasten kytkimellä hetken aikaa ja sit putoo alas normaaliin... Mutta jos painat kaasua niin se saattaa nousta hetkeksi korkealle ja sit laskee jos laskee...

Sitten taasen pysähtyessä valoihin silloin tällöin tk humppaa todella isosti...

Elikä summa summarum tk oireilee oikeastaan epäjohdonmukaisesti.

Niistä johdotuksista vielä; mikähän tuota tk-moottoria oikein ohjaa kun sille tulee 2kpl mustia itse vedettyjä irtojohtoja. Toinen tulee sieltä sulakerasialta muistaakseni flektin pinnistä ja toinen johdoista menee sinne akvaarioon... Miten tämmönen viritys voi toimia ja miksi on tehty?

Vakkarista: Ei ilmeisesti ole mitää kilkkeitä autossa.. Alipaineletkuja ja boxia yms yms...

Onko Mikki2 tietoa sinua edeltävästä omistajasta. Jos tuo kaasuläppä viritelmä ei ole sinun tekemä niin kiinnostaisi tietää mitä on ajateltu kun tuolla tavalla on "ranetettu"
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: TCS poistettu?? tyhjäkäynti vaivaa ja vakkari mykkä

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Jännä että alkoi teettään tyhjäkäyntiongelmaa. Itellä se toimi aivan oikein. Esim motarilta rampille vapaalla hyrrätessä kierrokset pikkusen tonnin päällä ja siitä pisähyksiin valoihin tippu heti normaaliin n. 850 kierrosta. Ei ollu humpaamista ollenkaan. Aikasemmin humpas ja nousi kierrokset kun oli irronnut se ilmeisesti virtapiuha sulakepoksilta. Tai ainakin virta tuli siihen pinniin mistä lähti piuha tk-moottorille. Ei ole minun virityksiä mitkään näistä. Veikkaus että ohjaussignaali tulee toisesta orkkis tcs-johtosarjasta.

Vakkarin alipainepumppu on akvaariokotelossa pelkääjän puolella ja boksi kuskin jalkatilassa oliko muoviputken takana jos orkkis paikassa.

Edellinen omistaja ei myöskään tiennyt virityksistä mitään. Kuulemma jossain Vaasan seudulla pyörinyt missä tehty modit ja penkkisäädöt. J.Carlsonin suuntaan kääntynee VN-Dynossa tehdyt säätöhommat saabbeihin. Häneltä voisi kysyä jos on säätänyt tämän muistaisiko tapausta vielä. Trafin sivuilta löyty joitakin aikaisempia omistajia. Näihin en kerennyt ottamaan yhteyttä.
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: TCS poistettu?? tyhjäkäynti vaivaa ja vakkari mykkä

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

korjaantu tyhjäkäynti vikakin kun sain kylmästöinnin toimimaan... Eikä muute ollu kylmäaineiden vähyydestä johtuva... :wink:
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Vastaa Viestiin