Saabin automaatti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Saabin automaatti

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Hei

Mitä mieltä olette. Onko Saab 9000 2.0 ei turbolla luotettava peli automaatilaatikolla. Mittarissa olisi luokkaa 240tkm.

Eli kuinka hyvin Saabin automaatiti nielee kilometrejä?

Entä bensankulutus. Olen kuullut, että tonnari veisi paljon bensaa vapaastihengittävällä automaatilla?

Entä toi kulkupuoli? Onko laiska? En ole vielä päässyt koeajamaan ko. moottorilla+automaatilla.

Meillä on vaimon käytössä Citikka uudella sähköisellä neliportaisella automaatilla ja moottori 2.o/100kW ja vaimon keskikulutus näin talvikeleillä 7.6L. Eli vähän...

No eipä aleta Citikkaa mainostamaan.



terv,
Timo
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Pääsääntö on että turboton kuluttaa yhtä paljon kuin turbokin, johtuen paljon pienemmästä väännöstä ja näinollen kierrosten tarpeesta kiihdytettäessä. Näin ainakin 2.3 tapauksessa. Vapaastihönkäilevä 2.3 aut. kuluttaa lähes puhtaassa kaupunkiajossa 13l/100 km. Pienin arvo, johon olen päässyt, on karvan päälle 12. Jos tonnikala on CS-korinen, on se myös sinkitty. Omani on täysin puhdas ruosteesta, -92 CS.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei kokemuksia, mutta veikkaisinpa että vapari kaksilitrainen tonnari tomaatilla on laiskan pulskea kulkija, kun tuota massaa kuitenkin on jonkin verran...Eli kiirettä ei "saa" tuon ratissa olla, mutta kyllä sillä arkiajot hoitunee mallikkaasti. Manuaali kaksilitraista vaparia olen kuullut kehuttavan bensapihiksi, tomaatti toki veroittaa osansa. Loppuun lentävä toteamus: Turbo on aina turbo :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

V.J.S kirjoitti:Ei kokemuksia, mutta veikkaisinpa että vapari kaksilitrainen tonnari tomaatilla on laiskan pulskea kulkija, kun tuota massaa kuitenkin on jonkin verran...Eli kiirettä ei "saa" tuon ratissa olla, mutta kyllä sillä arkiajot hoitunee mallikkaasti. Manuaali kaksilitraista vaparia olen kuullut kehuttavan bensapihiksi, tomaatti toki veroittaa osansa. Loppuun lentävä toteamus: Turbo on aina turbo :D
On kokemuksia. Matka-ajossa tuskin vie paljoakaan enempää kuin manuaali, turbiinihan on lukossa. Kiireisen miehen peli tuo ei ole, mutta kyllä silläkin kerkiää. B202 vapari on kyllä niin varma motti että jos huollot suorittaa niin puoli milliä ei pitäs tuntua missään.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ne moottorin kumityynyt kannattaisi joskus tarkastaa...
Niin ja automaatin öljytkin kannattaa joskus vaihtaa.
( etenkin puhdistaa se suodatin )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
100lassi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Elo 07, 2003 09:52
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja 100lassi »

Puolisen vuotta on CS 2.0 vapari automaatti ollut kotona, kilometrejä tällä hetkellä takana 347 000, historiasta ei oikeastaan mitään dokumentteja, kuuleman mukaan kansiremontti olisi joskus tehty.

Paljon kulutusosia olen vaihtanut, ja ulkonäköä koittanut kohentaa, mutta moottori ja vaihteisto on saanut olla rauhassa ja toiminut moitteettomasti. Taajama-ajossa n. 60-70 nopeudessa vaihto kolmoselta neloselle tapahtuu aika terävästi, n. 80 nopeudessa menee taas tosi siististi, liekö ominaisuus?? Moottorintyynyt odottaa jalkatilassa vaihtajaa, ainakin koneen etupää makaa lähes apurungossa kiinni..

Suorituskyvystä ei voi turbomallien kanssa samana päivänä puhuakaan, mutta kovasti on tälläkin kerinnyt, vaimo ainakin kehuu liikennevaloista olevan aina ekana menossa.. Sellainen ikiliikkujan tunne tuossa tuntuu olevan, kun mitään äkkinäistä ei tapahdu vaikka kunka "survoo".. :?
#1415


9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

meil on vapari ja turbo

turku helsinki turku ajossa vapari vie 0.4l vähemmän (vapari: 8.2, turbo 8.6).

normaali ajossa aivan samoissa (seka ajoa ja prikulleen sama reitti ajetaan 3kertaa viikossa ja vapari: 10.5-11 ja turbo: 10.7-11.2).

2.3vapari ei todellakaan ole mikään laiska automaatillakaan.
2.3vapari automaatin laatikol ajettu 75tkm
ja mun 2.0T:llä 340tkm ja hyvin pelaavat.

ja käsittääkseni noi zf:n laatikot ovat varsin hyviä kestämään.


ja toi 3:lta 4:lla pienil kierroksil vaihtaminen on kyl kulumisen aiheuttamaa. sillä 75tkm ajetus automaatis ei tunnu siinä mitään, mut mulla on pieni nykäsy. mut mun ei tartte ku nostaa nopeutta 65 ni vaihtaa jo nätisti.
BMW 525iA Touring Executive
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Turbo tonnarin -96cse lootalla ajettiin 480tkm eikä vaihdettu kuin niitä kuuluisia stefoja yx tai kax.
9-3.1972
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Turbollisella automaatilla pääsee matka-ajossa about 9.5l tuntumaan, kaupungissa 13, keskikulutus jotain luokkaa 11.5-12.0, eli vie paljon polttoainetta. Laatikko on antiikkisempi kuin mainitsemasi sähköohjattu, aluksi aika järkyttävä mutta tottuuhan siihenkin. Sitikan kulutuslukemiin ei ole mitään mahdollisuutta päästä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

ng900aero kirjoitti:Turbollisella automaatilla pääsee matka-ajossa about 9.5l tuntumaan, kaupungissa 13, keskikulutus jotain luokkaa 11.5-12.0, eli vie paljon polttoainetta. Laatikko on antiikkisempi kuin mainitsemasi sähköohjattu, aluksi aika järkyttävä mutta tottuuhan siihenkin. Sitikan kulutuslukemiin ei ole mitään mahdollisuutta päästä.
Raskas on kaasujalka jos noin paljon vie...
Kesällä kun tämän hain niin keskikulutus oli 7.3. Talvella on matkassa päästy
parhaillaan 8.2. Vakionopeudensäätimellä voidaan lisätä litra kulutukseen.
Kaupungissa sitten hörppii kaasujalasta ja vuodenajasta riippuen 10-13:sta.
Tällä hetkellä keskikulutus kaupunkipainotteisessa ajossa on 10.3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Todella varovasti ajaen nuo kulutuslukemat tulevat, jos ajaa vähänkin vauhdikkaammin niin vie matka-ajossa 10-11l.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

ng900aero kirjoitti:Todella varovasti ajaen nuo kulutuslukemat tulevat, jos ajaa vähänkin vauhdikkaammin niin vie matka-ajossa 10-11l.
mul näytti tänään aamul ku oli puol tankkii jäljel ni 15l/100km

ja mul ei todellakaan oo kevyt kaasujalka jos yksin saan ajella
BMW 525iA Touring Executive
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

[quote="Mäksä
mul näytti tänään aamul ku oli puol tankkii jäljel ni 15l/100km

[/quote]
Mittaako se keskikulutuksen aina tankilliselle, miten se tietää, milloin on tankattu :(
pitääkö se resetoida jotenkin...
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

se resetoidaan sillon kun haluu, ite nollaan joka tankkauksen jälkeen.

ite ku pidän päiväkirjaa noista tankkauksista ni merkkaan aina sen siihen ylös, en jaksa niit laskeskella ku aluks totesin et +-0.2l se heittää.

se kiinnostais kyllä muakin et mistä se ottaa sen hetkellisen kulutuksen ja miks se aina pysähtyes menee 99-9 eikä 0:aan. ja mistä se laskee sen että paljonko tankil viel pääsee

ton kulutuksen se sit taas varmaan ottaa ajokilometreistä ja siitä paljonko tankis on bensaa.
BMW 525iA Touring Executive
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Archie kirjoitti: Mittaako se keskikulutuksen aina tankilliselle, miten se tietää, milloin on tankattu :( pitääkö se resetoida jotenkin...
Ei se EDUn näyttämä keskikulutus liity mitenkään tankkauksiin. Se vaan laskee montako kilometriä on matkamittarin pulssien perusteella menty eteenpäin ja ruiskusuuttimien pulssien perusteella kuinka pitkään on bensaa suihkittu. Kun oletetaan bensanpaine tunnetuksi, voidaan jollain tarkkuudella arvioida kulutetun bensan määrä. Sitten vaan laskentaan bensa per kilometrit ja näytetään tulos ruudussa.

Laskurit voi nollata manuaalisesti, mutta lisäksi EDU:n versiosta riippuen nollautuu itsekseen kun on tietty matka ajettu tai tietty kokonaismäärä bensaa kulutettu. EDU2:ssa nämä rajat ovat 1342 litraa ja 10480 km. ISAT:illa ohjelmoitavassa ajotieturissa vm. 90- (EDU3):ssa 1000 litraa ja 10000 km.

EDU2 näyttää tankissa olevalla bensalla päästävan matkan pohjautuen viimeisen 10 minuutin ajon (virrat kytketyynä - ajetaanpa tai ei) keskikulutukseen. 92-mallissa jotenkin lyhyemmältä ajalta.

Hetkellinen kulutus nousee auton ollessa paikallaan tietenkin suurimpaan mahdolliseen näyttämään 99 tai 99,9, oikea vastaus olisi ääretön. Autohan ei liiku metriäkään ja bensaa kuitenkin kuluu koska moottori käy. Järkevämpi kulutuksenmittausyksikkö auton ollessa paikallaan olisi litraa tunnissa tms...
Viimeksi muokannut jus, To Maalis 03, 2005 13:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin