Maadoitusongelma
Maadoitusongelma
Hei, tuommoinen 2.3t -91 ei anna kuin satunnaisesti virrankulkua, mittaristoon jotenkuten himmeästi, tänään kokeilen uudelleen kun viime syksynä se alkoi akkua pois käyttäessä toimimaan. Kun miinusnavan laittaa kiinni, napa kuumuu. Kokeilin maadoitusta virtakaapelilla miinusnavasta runkoon muttei toiminut. Olisiko joku vika tähän tiedossa jollain. Kun olen auton käyntiin saanut, niin se toimi kyllä mittaristoltaan ja valoiltaan ok. Sillon kun auto toimii niin se jaksaa startata hyvin. -Matti
Re: Maadoitusongelma
Moi, olisiko maadoituskaapelin akkukenkä huono?
Jos se viimeksi alkoi toimimaan akun irti käytön jälkeen.
Se liitoksen lämpeneminen johtuu just siitä jännitehäviöstä.
Tee jännitehäviömittaukset - autoon virrat päälle ja kaikki
sähkönkuluttajat päälle mitä keksit. Sitten alat mitata
maadoituspuolen jännnitehäviöitä. Laitat digitaalisen
yleismittarin tasajänniteasteikolle 0-20V. Kytke jompi
kumpi mittausjohdin akun napaan ja toinen akkukenkään.
Siinä ei saa olla oikeastaan yhtään jännitehäviötä eli
mittarin näyttö korkeintaan 0,1V
Jatka mittausta akku navan ja korin väli. Siinäkään ei
saa näkyä häviötä. Sitten navan ja moottorin väli, lopulta
navan ja laturin rungon väli. Siinä koko maapuolen
häviöt korkeintaan noin 0,5V kun kaikki sähkön kuluttajat
täysillä.
Saman mittauksen voit tehdä plus puolella. Itselle laitoin
talvella 50neliön maakaapelin akulle ja toimii !
Jos se viimeksi alkoi toimimaan akun irti käytön jälkeen.
Se liitoksen lämpeneminen johtuu just siitä jännitehäviöstä.
Tee jännitehäviömittaukset - autoon virrat päälle ja kaikki
sähkönkuluttajat päälle mitä keksit. Sitten alat mitata
maadoituspuolen jännnitehäviöitä. Laitat digitaalisen
yleismittarin tasajänniteasteikolle 0-20V. Kytke jompi
kumpi mittausjohdin akun napaan ja toinen akkukenkään.
Siinä ei saa olla oikeastaan yhtään jännitehäviötä eli
mittarin näyttö korkeintaan 0,1V
Jatka mittausta akku navan ja korin väli. Siinäkään ei
saa näkyä häviötä. Sitten navan ja moottorin väli, lopulta
navan ja laturin rungon väli. Siinä koko maapuolen
häviöt korkeintaan noin 0,5V kun kaikki sähkön kuluttajat
täysillä.
Saman mittauksen voit tehdä plus puolella. Itselle laitoin
talvella 50neliön maakaapelin akulle ja toimii !
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Maadoitusongelma
Myös paikalliset maadoituspisteet eri puolilla autoa saattavat oireilla. Mittaristo-ongelmien perusteella tarkaistaisin ainakin sen kuskinpuoleisen maadoituspisteen tuulilasin alanurkassa, suunnilleen vasemman kaiuttimen alamaastossa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Maadoitusongelma
Jos kaapelinkenkä kuumuu, niin on todennäköistä että vika on siinä kengässä. Tonnarissa aika paskat akkukengät, olen itsekkin joutunut yhden kengän (juurikin miinuspuolen) vaihtamaan kupariseen.
Se on myös helppo todeta. Ota yleismittari kätöseen, ja mittaa kun akku on irti sen kengän ja ja rungon välin. Resistanssi tuolloin ei pitäisi juuri olla, eli pitäisi pysyä lähes nollassa. Samalla voit liikutella kenkää, ja jos alkaa resistanssiarvot (vastusarvot) pomppimaan, niin kenkä irti ja uusi tilalle joko prässillä tai sitten sellainen pulttikiristysmalli - Motonet.
Se on myös helppo todeta. Ota yleismittari kätöseen, ja mittaa kun akku on irti sen kengän ja ja rungon välin. Resistanssi tuolloin ei pitäisi juuri olla, eli pitäisi pysyä lähes nollassa. Samalla voit liikutella kenkää, ja jos alkaa resistanssiarvot (vastusarvot) pomppimaan, niin kenkä irti ja uusi tilalle joko prässillä tai sitten sellainen pulttikiristysmalli - Motonet.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Maadoitusongelma
Joop, kiitos vinkeistä. Miinuskengän vaihdolla alkoi valoa tulemaan. Puolen vuoden seisonnan jälkeen kone kävi ihan hyvin. En suosittele halpahallin kenkiä kuitenkaan mitkä tuli ostettua, halkes kun kiristi. Vähän hitsillä paikkailin. Toki plusnavankin uusin. Akku näytti 14,53 kun laturi käynnissä, joten ihan ok.
Re: Maadoitusongelma
Jep, mulla kans halkes ensimmäinen. Ei kannta ostaa sen halvimman.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Maadoitusongelma
Missäs kaikkialla noita maapisteitä tonnarissa oikeen on?
Lähinnä moottorin maadoitus kiinnostaa, kun pitää parannella poppeja varten. Pitäis putsata kaikki ja laittaa muutama kaapeli lisää rinnalle. Ja pitää vaihtaa sitten kengätkin, ettei niistä tule jännitehäviöitä.
Lähinnä moottorin maadoitus kiinnostaa, kun pitää parannella poppeja varten. Pitäis putsata kaikki ja laittaa muutama kaapeli lisää rinnalle. Ja pitää vaihtaa sitten kengätkin, ettei niistä tule jännitehäviöitä.
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
Lada 1200L -88 1.7 TIC
Re: Maadoitusongelma
Akun takana oleellisimmat maapisteet. Kuskin puolel kabiininissa on myös maadoitus sisälaitteille.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01