Tonnarin harkinnassa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
pjy
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 22:56
Paikkakunta: Lohja

Tonnarin harkinnassa

Viesti Kirjoittaja pjy »

9-5:sta ja 9-3:sta jo omistaneena tuli muutama kysymys liittyen, jos hakkii tonnarin.
1. Kuinka hyviä kestävyydeltä automaatit?
2. Pystyykö vapariin laittamaan turbon esim. koneen vaihdon kanssa
3. Onko kattoluukuissa vuoto-ongelmat tyypillisiä

...ja tyyppiviat varmaan löytyy haulla?
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin harkinnassa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

1. On ne kestäviä normaalikäytössä,kaikkihan saa rikki halutessaan.stagetettunakin näitä liikkuu paljon,vääntörajoitus softaan ja ei ongelmaa. Vaihtaa öljyt ajallaan. Tyyppivikoina keskipakosäätimen o-renkaat ja matolaatikon jouset. Haulla löytyy tietoa.
2.Pystyy toki,mutta suosittelisin hankkimaan valmiiksi turbollisen.
3. Ei ole tullut omistettua yhtään luukullista mutta aika vähän täällä kukaan itkenyt sen perään.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Tonnarin harkinnassa

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Ainakin alkupään tonnarissa -88 oli kattoluukun ympäriltä sisäpuolelta niin mätä että luukun ympärykset piti tehdä uusiksi. Luukku ei myöskään toiminut mulla ollessaan missään vaiheessa. Sama auto oli ainoa automaatti mitä mulla tonnareita on ollut. Toimi ok mutta vei kaupungissa 17 litraa /100 km. Vika vai ominaisuus,en tiedä?

Muut viisi tonnaria on sitten olleetkin parempia ja useimmat uudempiakin.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnarin harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

CS -93 pysynyt kattoluukku tiiviinä, ulommat tiivisteet alkaa olla vähän kovettuneet. Kerran putsattu poistoaukot ja rapsittu pintaruosteita sisäpuolelta reunasta, sähköt toiminu hyvin. Rämisee hiukan etulaidasta kiinni olles kun vaneria taitaa olla verhoilun alla.

Tomaatit toiminu ok mitä ollut cc -87 (oli jo peruskorjattu loota siinä) ja cde -94.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Tonnarin harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Tossa omassa ei lootassa ongelmaa, paitsi että 3->4 vaihto on pintakaasulla vähän töksähtävä, ilmeisesti ei luistata nelosella ollenkaan tms. Öljyjä vaihdettu, se kannattaa pitää mielessä.

Ahdin määrää tahdin, ei siitä sen enempää ;) Nyt 400nm väännöt softassa, ei ongelmaa lootan suhteen ole ilmaantunut.

Kattoluukku toiminut minulla nyt tämän 6kk moitteetta, tosiaan uloimmat tiivisteet alkaa vähän kovettuneet olemaan mutta ei vuoda kuitenkaan. Edellinen omistaja ei myöskään ollut huomannut mitään vikaa kattoluukussa, eikä sitä mitenkään erityisesti oo huolleltu
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tonnarin harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

3-4 vaihto töksähtänee hieman siksi, että nelosella lukkiutuu turbiini.

Eipä mullakaan oo kolmessa tonnarissa ollut mitään ihmeempiä automaatin kanssa. Ekaan olisi pitänyt vaihtaa matolaatikon jouset kun D:n kytkeytyminen kesti pitkään mutta hyvin sen kanssa silti pärjäsi. Toiseen taas oli joku edellisistä omistajista vaihtanut keskipakosäätimen o-renkaat. Loota toimi moitteitta sen ajan mitä auto mulla oli. Noi molemmat rempathan pystyy tekemään lootaa irroittamatta.

Nykyinen pommari onkin ollut kohta kahdeksan vuotta ja laatikko on toiminut varsin hyvin. Öljyt on pari kertaa vaihdettu, kilsoja tällä hetkellä vajaat 400 tuhatta ja kenkääkin saa sopivasti. Toki kickdownia pyrin välttämään.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tonnarin harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Olin juuri aikeissa kysellä nämä samat asiat, kun vähän tuo automaatti-9000 kiinnostelisi, mutta täällähän olikin jo ketjua. Lainaanpa tätä vielä parilla lisäkysymyksellä:
4. Millainen Tonnari on ajoltaan OG-Kolkkiin tai Femmaan verrattuna?
5. Onko varaosia hyvin liikkeellä edelleen?
6. Paljonko se automaatti oikeasti kuluttaa (tehtaan lukemat olen katsonut)?

Kiitos vastauksista jo etukäteen! :saab:
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnarin harkinnassa

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

4. Ehjällä alustalla ja oikean levyisillä renkailla on oikein hyvä ajettava. 9-3 ja 9-5 ei kyllä mitään parannusta tuo. Itse olen huomannut että liian leveät renkaat huonontavat ajettavuutta nopeasti, kannattaa pitäytyä max 205 leveissä renkaissa. Varsinkin etutukivarsissa pitää puslien olla kunnossa tai tuntuu ajettavuudessa, ja jos pisemmäks aikaa autoo kattoo niin varmuuden vuoksi vielä vaihtaa alapallot ja raidetangon päät uusiin.
Roswald
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 17:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tonnarin harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Roswald »

4. En osaa varsinaisesti vastata mitenkä eroaa kolkista tai femmasta kun sellaisilla ajanut todella vähän, mutta jos ajo-ominaisuuksia vertaa 2006 Audi A4 quattroon, niin ei uskoisi tuon minun tonnarin olevan kymmenen vuotta vanhempi. Penkissä huonosti sivuttaistukea mutta on tuo kyllä yllättänyt positiivisesti

5. Itse ostin tonnarin muutama viikko sitten ja siihen tuli perushuollot tehtyä heti oston jälkeen. Raitisilmasuodatin ja moottorin ylätuen puslat oli ainoat jota ei heti saanut varaosaliikkeestä käteen vaan täytyi odottaa seuraavaan päivään. Perus kuluvaa osaa tuntuisi löytyvän hyvin ja erikoisempia viimeistään foorumin kautta. Motonetin sivuilta kun katselee kuinka on osaa liikkeissä niin aika hyvin näyttäsi perus huolto-osaa olevan ja vähän muutakin päälle.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tonnarin harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Vieläkin tuota Tonnarin hankkimista mietin. Mitenkäs tuo CS(E) tiloiltaan vertautuu Femmaan ja kolkkiin?

Onko esim takakontti isompi vai pienempi kuin kolkissa?

Sisätilat lienee Femman luokkaa?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnarin harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Lukuja en ole kattellut mutta käytössä huomannu.
Cs hattuhyllyn voi ottaa pois ihan kiskoillaan ulos vetäen ja kaatamalla lisäksi penkit tilaa on kuin isossa farkussa, samat kuin 5d og900 kuljetuskapasiteetin osalla ollu mitä isoja ja pitkiäkin (listoja) rakennuskamoja molemmilla hakenu.
Ng900 mikä mulla ollut verrattuna mahtunu enemmän ja isompaa tavaraa. Tilaa takapenkillä esim jaloille tonnarissa ruhtinaallisesti enemmän.

Varaosia löytyy uusia ja osan porsineista voi käytettynäkin ihan hyvin myydään/ostetaan osion kautta hommata. Löytäny kyllä tarvittavat ja käytetytkin saanut kunnollisia osia ja kestäny kuten uudet.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tonnarin harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Tonnari lie snadisti kapeampi sisältä kuin femma, siltä ainakin tuntuu. En ole mittanauhan kanssa heilunut.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tonnarin harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Joo, ok. Lähinnä mietityttää paljonko konttiin mahtuu kaatamatta penkkejä. Koirahäkki ja lastenvaunut kun vie aika kivasti tuota tilaa jo pelkästään :mrgreen:
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tonnarin harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Tjaa. CD:n konttiin menee rengassarja ihan heittämällä ja tilaa jääkin vielä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnarin harkinnassa

Viesti Kirjoittaja 3J »

Myös CS koriseen mahtuu rengassarja konttiin ja hattuhyllykin vielä paikoilleen.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin