Tarkoitus olisi hankkia vm 95-98 9000 turboa automaattilaatikolla.
Onko noissa laatikoissa jotain heikkouksia tai tarkastamisen arvoisia kohtia ja onko laatikko sama kaikissa malleissa, esim 2.0LPT (150hv), 2.3lpt (170hv), 2.3t (200hv)?
Noita 2.0l turboja automaattilaatikolla vm97-98 olisi jonkun verran tarjolla, mutta tarkoituksena olisi nostaa koneen tehoja tuonne 2.3t vakiotehoille eli 170-200hv:n tietämille eli kestääkö 2.0l automaatti lisäntyneen väännön normaalikäytössä.
Muitakin kokemuksia noista 9000:n automaattilaatikoista kuunneellaan mielellään!
-TT
9000:n (>1995) automaattilaatikot
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Enemmän olen huonoa kuin hyvää kuullut noista tomaateista...Kyllä ne varmaankin kestää normaalikäytössä, JOS on nesteenvaihdot yms. huollot tehty säntillisesti.
Mielessä kannattaa pitää myös se, että 2.3 täyspaineturboissa/Aeroissa on automaagillisissa autoissa maximivääntö (Aeroissa myös teho 225hv manuska, 200hv autom.) pienempi kuin manuaalimalleissa, mikä taas maalaisjärjellä ajateltuna puhuu siitä, että tomaatti on jo normaalitehoilla mitoitetun kestokyvynsä yläpäässä. Itse en tomaattia omista, joten toistan vaan muualta luettua/kuultua juttua...
-Ville
Mielessä kannattaa pitää myös se, että 2.3 täyspaineturboissa/Aeroissa on automaagillisissa autoissa maximivääntö (Aeroissa myös teho 225hv manuska, 200hv autom.) pienempi kuin manuaalimalleissa, mikä taas maalaisjärjellä ajateltuna puhuu siitä, että tomaatti on jo normaalitehoilla mitoitetun kestokyvynsä yläpäässä. Itse en tomaattia omista, joten toistan vaan muualta luettua/kuultua juttua...
-Ville
Re: 9000:n (>1995) automaattilaatikot
MoroTT kirjoitti: Muitakin kokemuksia noista 9000:n automaattilaatikoista kuunneellaan mielellään!
-TT
Parista automaatista on kokemusta. Edellinen 9000i -90 oli mittarissa yli 300tkm ja loota pelas tosi hyvin, ainoo vika siihen tuli kun venttiilikoneiston jousi meni poikki. (osat 30e saabilla). 2-litranen vapari oli kuitenkin aika voimaton joten esim ohittaminen kuormalla tai pieneenkään ylämäkeen oli aika tuskaa.
Nyt on alla 9000 CSE 2.3t LPT jossa Maptunin Stage 1. (+200hv) Mittarissa ~185tkm. Ongelmana oli aluksi kun loota piti jurnuttavaa ääntä ja rupes puskeen öljyä pihalle noin litra/100km. Syyksi paljastui öljypumpun kannen "hela" joka oli kulunut väljäksi ja turbiinin akseli pääsi heiluun ja öljy roiskui stefan välistä ulos.
Aluksi tuo vaihteli kanssa vähän epämääräisesti ja muutenkin toiminta ei tuntunut läheskään yhtähyvältä kuin vanhassa iivarissa. Ton öljypumppurempan yhteydessä sitten tuli vaihdettua kaikki öljyt ja toiminta parani huomattavasti. Nyt on mukava ajella, vaihtaahan se aika aíkasin 3:lle ja neloselle jollon kierrokset on noin 1500--1800, mutta onhan tossa 2.3 turbossa alavääntöä...
Eli mun huolto-ohjeet ois:
-öljyn vaihto 20000km välein+ sihdin putsaus.
-Mobil öljyä, taitaa olla parasta tolle askille.
-Ei kumin polttoo hirveesti...
Ton ZF:n askin sisuskaluja löytyy myös 605 pösöstä, satku audista, jostain bemusta ja alfa romeosta.
Mut jos paljon meinaa radalla ajaa ja muuten antaa kovasti kenkää niin kyllä manuaali vahvistetulla kytkimellä taitaa olla paras vaihtoehto.
Jos on aski irrallaan niin sieltä kannattaa kaataa kyllä kaikki vanhat öljyt pois.
--Jouni