Eli valo pois ja takalasi pimeäksi, minkäslevyinen ja -pituinen verho käy cs-tonttuun, ja mistä saa mahdollisimman tumman, vai voiko niitä laittaa kaksi päällekäin?
Takaverho
Takaverho
Tuttu oli saanut tonnarilla sakot kun oli poliisit tuijotelleet takaapäin ettei ole turvavyö kiinni, olivat vielä lisäksi nähneet sen turvavyövalonkin
Eli valo pois ja takalasi pimeäksi, minkäslevyinen ja -pituinen verho käy cs-tonttuun, ja mistä saa mahdollisimman tumman, vai voiko niitä laittaa kaksi päällekäin?
Eli valo pois ja takalasi pimeäksi, minkäslevyinen ja -pituinen verho käy cs-tonttuun, ja mistä saa mahdollisimman tumman, vai voiko niitä laittaa kaksi päällekäin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Takaverho
Mitäs jos vaan laittas sen vyön kiinni?ng900aero kirjoitti:Tuttu oli saanut tonnarilla sakot kun oli poliisit tuijotelleet takaapäin ettei ole turvavyö kiinni, olivat vielä lisäksi nähneet sen turvavyövalonkin![]()
Eli valo pois ja takalasi pimeäksi, minkäslevyinen ja -pituinen verho käy cs-tonttuun, ja mistä saa mahdollisimman tumman, vai voiko niitä laittaa kaksi päällekäin?
Maantiellä vyö päällä, kaupungissa muutaman sadan metrin pyrähdyksissä ei aina, kun välillä pitää juosta paikasta toiseen, muutenkin parempi ettei näkyvyys ole liian hyvä takaapäin
Tuo valo on kyllä täysin turha, pitäisi olla edes viivereleen kautta kytketty, ja se on vieläpä turhan näkyvällä paikalla. Ehkä se kalvohomma olisi aika kätevä, tuossa motarilla näkyi yksi vanhemman herrasmiehen ohjastama ng900 jossa takalasista ei nähnyt yhtään sisälle, sivulasit olivat kuitenkin normaalit, ei ollut pahan näköinen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Täyttä asiaa ! Olenpa nähnyt tällaisenkin tapauksen :Jope kirjoitti: Laita mustaa sähköteippiä sen valon päälle, jos tosiaankin haluat vaarantaa henkesi ajamalla ilman turvavöitä.
Edelläni ajeli mies ilman vöitä ja vieressä pikkupoika oppia ottamassa.
Kaukana edessäpäin näkyi tulevan poliisiauto, jolloin tämä "rohkea suomalainen" alkoi koukkia vyötä päälle. Poliisiauton mentyä menojaan tämä kuski sitten otti vyöt pois, eihän niitä enää tarvinnut !!!
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Jokaisen oma asia miten käyttää, faijani olisi kuollut jos olisi pitänyt vyötä pitkänokkatahtarissaan kun pamautti pyryssä lumiauran perään, lensi lumiojaan ja selvisi pienillä lasinsirpaleista tulleilla vammoilla ja mustelmilla.Archie kirjoitti:Täyttä asiaa ! Olenpa nähnyt tällaisenkin tapauksen :Jope kirjoitti: Laita mustaa sähköteippiä sen valon päälle, jos tosiaankin haluat vaarantaa henkesi ajamalla ilman turvavöitä.
Edelläni ajeli mies ilman vöitä ja vieressä pikkupoika oppia ottamassa.
Kaukana edessäpäin näkyi tulevan poliisiauto, jolloin tämä "rohkea suomalainen" alkoi koukkia vyötä päälle. Poliisiauton mentyä menojaan tämä kuski sitten otti vyöt pois, eihän niitä enää tarvinnut !!!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vöiden käyttö vapaaehtoiseksi!
Kyllä se tuo turvavyön käyttö pitäisi olla vapaaehtoista. Tosin tietenkin sillä pienellä poikkeuksella että niitä pikkukolhuista tulleita kosmeettisia haittoja naamassa ei sitten parsittaisi yhteiskunnan varoilla vaan maksakoon jokainen vapaudestaan.
Ja luonnollisesti kuolemantapauksessa vakuutusyhtiö voisi pienentää henkivakuutuksen korvausta jos ilman vöitä olisi hurruutellut itsensä hengiltä.
Hulluintahan homma on kun ajetaan airbag-autolla ilman vöitä kolarin arvoinen suoritus. Eikä muuten tarvi olla isokaan paukku kun sattuu.
Totuttelukysymys tietysti tuokin. Itellä ainakin nykyään tuntuu olo hyvin irtonaiselta jos ei ole vyö kiinni kun auto liikkuu. Haittapuolia en ole kyllä vielä hirveästi löytänyt. No ehkä kuumalla auringonpaisteella lämpöä tuntuu tulevan mustaan vyöhön, mutta pistää sitten ilmastointia kylmemmälle
Ja luonnollisesti kuolemantapauksessa vakuutusyhtiö voisi pienentää henkivakuutuksen korvausta jos ilman vöitä olisi hurruutellut itsensä hengiltä.
Hulluintahan homma on kun ajetaan airbag-autolla ilman vöitä kolarin arvoinen suoritus. Eikä muuten tarvi olla isokaan paukku kun sattuu.
Totuttelukysymys tietysti tuokin. Itellä ainakin nykyään tuntuu olo hyvin irtonaiselta jos ei ole vyö kiinni kun auto liikkuu. Haittapuolia en ole kyllä vielä hirveästi löytänyt. No ehkä kuumalla auringonpaisteella lämpöä tuntuu tulevan mustaan vyöhön, mutta pistää sitten ilmastointia kylmemmälle
Saman kokeilin minä, lumipyryssä täyttä vauhtia lumiauran perään, ja ilman vyötä. 2 vuotta kulunut ja seurauksista "kärsin" vieläkin päivittäin, kuukausi kulunut viimeisestä leuan leikkauksesta. Arvatkaa käytänkö vyötä?faijani olisi kuollut jos olisi pitänyt vyötä pitkänokkatahtarissaan kun pamautti pyryssä lumiauran perään, lensi lumiojaan ja selvisi pienillä lasinsirpaleista tulleilla vammoilla ja mustelmilla.

-
Hitain Pohjois-Suomessa
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Takaverho
Samaa mieltä. Ei ole paha nakki.JouniCSE kirjoitti:Mitäs jos vaan laittas sen vyön kiinni?ng900aero kirjoitti:Tuttu oli saanut tonnarilla sakot kun oli poliisit tuijotelleet takaapäin ettei ole turvavyö kiinni, olivat vielä lisäksi nähneet sen turvavyövalonkin![]()
Eli valo pois ja takalasi pimeäksi, minkäslevyinen ja -pituinen verho käy cs-tonttuun, ja mistä saa mahdollisimman tumman, vai voiko niitä laittaa kaksi päällekäin?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Ei tietenkään ole, enkä lainsäädäntöä vastusta, mutta jos pitää ajaa vaikkapa 200m matkan nopeudella 20km/h niin ei ole järkeä vetästä kiinni, nuorempana pamautettiin kaverin kans 30km/h citroen visalla fordin kylkeen eikä kummallakaan vyötä, riitti että piti ratista kiinni ja kaveri tarras kiinni kojelaudasta, ei ollut tuulilasi lähelläkään, noin 2s kolarin jälkeen kaveri kysyi onko mulla tupakkia kun se just veti viimeisen 
Visasta meni nokkapelti solmuun, kummatkin umpiot ja etumaski rikki, kumpikin etulokasuoja solmuun (korjauskelvottomiksi), ja kori vääntyi, eivät etuovet auenneet kuin potkaisemalla sisältäpäin. Tuo kori muuten "oikaistiin" lyömällä kettinki kiinni etupalkkiin ja betoniseen sillanjalkaan ja pakitettiin n. 10 kertaa, tuli about hyvä.
Kuten sanoin niin maantiellä pidän vyötä, en kuitenkaan heti liikkeelle lähtiessäni.
Visasta meni nokkapelti solmuun, kummatkin umpiot ja etumaski rikki, kumpikin etulokasuoja solmuun (korjauskelvottomiksi), ja kori vääntyi, eivät etuovet auenneet kuin potkaisemalla sisältäpäin. Tuo kori muuten "oikaistiin" lyömällä kettinki kiinni etupalkkiin ja betoniseen sillanjalkaan ja pakitettiin n. 10 kertaa, tuli about hyvä.
Kuten sanoin niin maantiellä pidän vyötä, en kuitenkaan heti liikkeelle lähtiessäni.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
900turbo3d
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
En minäkään kirjoittaisi jos faijani olisi vyötä sattunut käyttämään. En missään nimessä kehota lakia rikkomaan, käytän itse 97%:sti sitä, kovemmilla nopeuksilla kuin 30 km/h lähes aina. Siltikin vyönkäyttö on henkilökohtaista, jotkut eivät käytä taajamassa ollenkaan, toiset lähtevät liikkelle ilman ja pistävät päälle vasta ekoissa valoissa, ja kolmannet eivät aja metriäkään ilman, nämä viimeisimmät eivät ole myöskään disabloineet 9-5/9-3:sta sitä kamalaa pimpotusta joka määrää kiinnittämään vyöt.
Summa summarum, vyönkäyttö on yksilökohtaista, en jaksa uskoa että vyötä käyttämätön ainakaan tilastollisesti vaarantaa muiden kuin oman henkensä.
Joka tapauksessa koetin vain kysyä että löytyykö mistään todella tummia takalaisinverhoja koska mielestäni autoon ei ole mitään pakottavaa syytä nähdä takaapäin, onko tietoa näistä?
Summa summarum, vyönkäyttö on yksilökohtaista, en jaksa uskoa että vyötä käyttämätön ainakaan tilastollisesti vaarantaa muiden kuin oman henkensä.
Joka tapauksessa koetin vain kysyä että löytyykö mistään todella tummia takalaisinverhoja koska mielestäni autoon ei ole mitään pakottavaa syytä nähdä takaapäin, onko tietoa näistä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
Saabisti-76
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Itse olen mällännyt kaksi autoa ja kummallakaan kerralla ei ollut vyötä.
Ja ihan omaa tyhmyyttään eli oppirahat on vissiin maksettu liialla nuoruuden koheltamisella.
Ensimmäinen tapaus: Oli jouluaatto vuonna -96 ja aamusella läksin serkkupoikia noutamaan mummolan joulupöytään ja alla oli isän takaveto Mitsu Lancer. Kurvasin talolle johtavalle pikkutielle pikatieltä ja napsautin jostain syystä vyön pois. Edessä siinsi jyrkkä alamäki, ensin vasen ja heti perään loiva oikea ja montun pohjalta mäen päälle talon pihaan. Nuoren pojan mielessä naksahti, nyt ois oiva tilaisuus näyttää serkkupojille kuinka takavedolla heitetään perää. Ja eikun kiihdyttämään alamäkeen, auton kierrokset nousee ja Lancer ulvoo tuskissaan. Perä lähtee hienosti luistoon vasemmalle kaartuvassa mäessä ja näyttävä vastaheitto lähtee taittumaan seuraavaan oikeaan. Mutta kuljettaja on arvioinut tienpinnan liukkauden väärin ja auto singahtaakin nelipyöräluisuun. Huomaan, ettei enää ole mitään tehtävissä vaan oikea kurvi menee väkisin leveäksi, pahaksi onneksi kurvissa on jykevä koivu lumipenkan takana. Auto puskee läpi hangen ja jysähtää suoraan koivun kylkeen. Sirpaleet sinkoituvat pitkin ohjaamoa, kun sivu- ja tuulilasi menevät säpäleiksi. Itse heitäydyn viime hetkillä makuulle repsikan puolelle osittain, onneksi ei ollut vyötä tällä kertaa, sillä muuten en olisi päässyt "koivua pakoon". Koivu osui juuri kuskin oven kohdalle, joka painui kasaan jonkin verran ja katto myös. Itselle ei tullut mitään paria verinaarmua lukuunottamatta. Lancer kaivettiin takaisin tielle ja joulupäivänä käytiin sit vielä jäällä ajelemassa, kunnes kytkin paloi loppuun. Se oli sen auton loppu ja isä kiitteli!
Toinen tapaus: Taas oli tapaus joulun alla vuonna -98, mutta nyt aatonaatto ja kävin heittämässä kummitytölle joululahjan. Pois lähteissä en heti tullut laittaneeksi vyötä, vaan lähdin reippain mielin turvallisella Saabilla ajeleen, joka oli ensimmäinen oma autoni eli Saab 900i -85. Pääsin noin puolikilometriä, kunnes taas jysähti. Noin 300 metrin pituisen suoran jälkeen oli jyrkkä oikea. Mutta olosuhteet olivat muuttuneet radikaalisti parin tunnin aikana, eli ilma oli pakastunut ja tienpinta tosi liukas. Tyhmyyttäni painelin samaa nopeutta ja kurvin tullessa eteen hipaisin jarrua, eturenkaat lukittuivat ja irroitin jarrulta ja ohjasin aivan kurvin sisäreunaan, mutta kaikki oli jo myöhäistä. Saabbi singahti kurvista tien yli kylki edellä vastapuolen ojanpenkkaan ja pysähtyi siihen kuin seinään. Tällä kertaa myös sivulasi meni murusiksi ja löin pääni johonkin, luultavasti ojanpenkkaan. Hetken istuin autossa ja mietin maailmanmenoa, kunnes ulkoa alkoi kuulumaan, et kävikö kuinkaan? Samalla aloin mönkimään autosta pois ja huutelin, ettei vakavampaa. Katselin kummissaan, kun kaveri tuli pyyhe lanteisillaan vastaan, oli ollut saunassa vieresessä talossa ja kuullut jysäyksen. Ketoi, etten ollut ensimmäinen joka siinä kolaroi. Soitin kaverilleni, etten pitkälle päässyt ja tulisitko hinaamaan. Auto ylös ojasta ja kokeilin, et liikkuuko. Vähän oli pomppivaa kyytiä, kun oli taka-akseli siirtynyt ja edestä jotain vääntynyt, lisäksi koriltaan oli hieman kuhmuinen. Kaverit Somerolta tulivat ja ostivat Saabin pois, en tiedä auton nykyistä kohtaloa.
Yhteenvedoksi voisi sanoa, et ensimmäisessä tapauksessa oli jopa hyötyä, ettei ollut vyötä ja toisessa ehkä ois ollut tarpeen, vaikkei mitään fyysistä sattunutkaan pienen kuhmun lisäksi. Nykyään kyllä laitan automaattisesti heti vyön, ennen kuin auto liikahtaa ja otan pois vasta kun liike lakkaa. Kokemus opettaa! Toivottavasti joku jaksaa lukea?
Ensimmäinen tapaus: Oli jouluaatto vuonna -96 ja aamusella läksin serkkupoikia noutamaan mummolan joulupöytään ja alla oli isän takaveto Mitsu Lancer. Kurvasin talolle johtavalle pikkutielle pikatieltä ja napsautin jostain syystä vyön pois. Edessä siinsi jyrkkä alamäki, ensin vasen ja heti perään loiva oikea ja montun pohjalta mäen päälle talon pihaan. Nuoren pojan mielessä naksahti, nyt ois oiva tilaisuus näyttää serkkupojille kuinka takavedolla heitetään perää. Ja eikun kiihdyttämään alamäkeen, auton kierrokset nousee ja Lancer ulvoo tuskissaan. Perä lähtee hienosti luistoon vasemmalle kaartuvassa mäessä ja näyttävä vastaheitto lähtee taittumaan seuraavaan oikeaan. Mutta kuljettaja on arvioinut tienpinnan liukkauden väärin ja auto singahtaakin nelipyöräluisuun. Huomaan, ettei enää ole mitään tehtävissä vaan oikea kurvi menee väkisin leveäksi, pahaksi onneksi kurvissa on jykevä koivu lumipenkan takana. Auto puskee läpi hangen ja jysähtää suoraan koivun kylkeen. Sirpaleet sinkoituvat pitkin ohjaamoa, kun sivu- ja tuulilasi menevät säpäleiksi. Itse heitäydyn viime hetkillä makuulle repsikan puolelle osittain, onneksi ei ollut vyötä tällä kertaa, sillä muuten en olisi päässyt "koivua pakoon". Koivu osui juuri kuskin oven kohdalle, joka painui kasaan jonkin verran ja katto myös. Itselle ei tullut mitään paria verinaarmua lukuunottamatta. Lancer kaivettiin takaisin tielle ja joulupäivänä käytiin sit vielä jäällä ajelemassa, kunnes kytkin paloi loppuun. Se oli sen auton loppu ja isä kiitteli!
Toinen tapaus: Taas oli tapaus joulun alla vuonna -98, mutta nyt aatonaatto ja kävin heittämässä kummitytölle joululahjan. Pois lähteissä en heti tullut laittaneeksi vyötä, vaan lähdin reippain mielin turvallisella Saabilla ajeleen, joka oli ensimmäinen oma autoni eli Saab 900i -85. Pääsin noin puolikilometriä, kunnes taas jysähti. Noin 300 metrin pituisen suoran jälkeen oli jyrkkä oikea. Mutta olosuhteet olivat muuttuneet radikaalisti parin tunnin aikana, eli ilma oli pakastunut ja tienpinta tosi liukas. Tyhmyyttäni painelin samaa nopeutta ja kurvin tullessa eteen hipaisin jarrua, eturenkaat lukittuivat ja irroitin jarrulta ja ohjasin aivan kurvin sisäreunaan, mutta kaikki oli jo myöhäistä. Saabbi singahti kurvista tien yli kylki edellä vastapuolen ojanpenkkaan ja pysähtyi siihen kuin seinään. Tällä kertaa myös sivulasi meni murusiksi ja löin pääni johonkin, luultavasti ojanpenkkaan. Hetken istuin autossa ja mietin maailmanmenoa, kunnes ulkoa alkoi kuulumaan, et kävikö kuinkaan? Samalla aloin mönkimään autosta pois ja huutelin, ettei vakavampaa. Katselin kummissaan, kun kaveri tuli pyyhe lanteisillaan vastaan, oli ollut saunassa vieresessä talossa ja kuullut jysäyksen. Ketoi, etten ollut ensimmäinen joka siinä kolaroi. Soitin kaverilleni, etten pitkälle päässyt ja tulisitko hinaamaan. Auto ylös ojasta ja kokeilin, et liikkuuko. Vähän oli pomppivaa kyytiä, kun oli taka-akseli siirtynyt ja edestä jotain vääntynyt, lisäksi koriltaan oli hieman kuhmuinen. Kaverit Somerolta tulivat ja ostivat Saabin pois, en tiedä auton nykyistä kohtaloa.
Yhteenvedoksi voisi sanoa, et ensimmäisessä tapauksessa oli jopa hyötyä, ettei ollut vyötä ja toisessa ehkä ois ollut tarpeen, vaikkei mitään fyysistä sattunutkaan pienen kuhmun lisäksi. Nykyään kyllä laitan automaattisesti heti vyön, ennen kuin auto liikahtaa ja otan pois vasta kun liike lakkaa. Kokemus opettaa! Toivottavasti joku jaksaa lukea?