Valoreleen *modaus*

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Valoreleen *modaus*

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Foorumilla aikoinaan oli keskustelua miten "modata" valorele niin että kaukovaloja kytkettäessä ei lähivalojen jännite reagoisi tilanteeseen.

Jos joku muistaisi miten tällainen modi rakennetaan releeseen, olisi tosi :saab: juttu 8)
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Valoreleen *modaus*

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Onko tämä sama juttu kuin xsenoneita varten valoreleen modaus? Siitä mulla on kuvat kännyssä..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Valoreleen *modaus*

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Kiinnostaisi moinen myös minua :D
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Valoreleen *modaus*

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Itse en ainakaan modannut valorelettä, vaan konetilan releboxilla muutin johdotusta hiukan. Käytännössä se siis toimii alunperin siten, että sielä on kaksi relettä ohjaamassa valoja. Toinen on vaihtorele, peruja H4 ajalta, ja lisäksi valoja ohjaa toinen rele, joka sytyttää käytännössä lyhyet valot aina kun pitkät menevät päälle. Tuosta vaihdosta johtuu siis katkos. Käytännössä tein releboksiin hyppyjohdon, joka ohjaa tuon lyhyiden lisäreleen päälle aina kun valot ovat päällä.
Ne vanhat modausviestit on mimmin aikasia, joten saattaa olla, ettei mistään löydy.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Valoreleen *modaus*

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Valoreleen *modaus*

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

No oikeastaan ei löydy noista. Kaikkea huuhaata laadukkaampien ballastien hommaamisesta ja valvontareleen muokkaamisesta, mutta ainakaan ihan nopeasti en Löytänyt tuota releboksin muokkausta, jolla saa näristi eliminoitua lyhyiden sammumisen vaihtotilanteessa.

Tässä kuitenkin suunnilleen muokkaus jonka tein, nojaten noihin ukt osiosta löytyviin sähkökaavioihin.

Oranssin valoreleen navalta B5, hyppyjohto suoraan Low beam relayn napaan 1. Itse otin tuolta low beam relayn navasta 1 aiemmin lähteneen johdon pois ja teippasin sivuun. En mene vannomaan onko pakollista, mutta ainakin mulla toimii. Lähinnä riippuu tuon valvontareleen elämästä mitä tuo aiheuttaa.
Piktogrammi välähtää lyhyille tai pitkille vaihtaessa satunnaisesti, mutta ainakin lyhyet palaa ja pysyy päällä jatkuvasti.

Alunperin tuo on tosiaan toteutettu niin, että aina vaihdettaessa pitkille tai lyhyille, lyhyiltä on releitten kytkentäajan sähkö pois. Hehkulampulla mitään räpsähdystä ei huomaa, mutta xenon ehtii sammua, eikä välttämättä halua lähteä heti uudestaan tulille.
Koko johdotus on vähän semmonen nolo korjaus ongelmaan jota ei oikeastaan edes ole. Tai on, kun on haluttu jääräpäisesti käyttää samaa relettä ja johdotusta joka löytyy h4 umpiolla varustetuista autoista. Niissähän lyhyet sammuvat, kun pitkät syttyvät.
Toinen ratkaisu olisi tietysti muokata valorele sisäisesti tekemällä hyppyjohto valojen kytkentäpiirin välistä suoraan lyhyiden lähtöön, mutta muokkausta alunperin miettiessäni ajattelin, että on parempi, kun suoraan hyllystä releet toimivat ilman muokauksia, ja muokkaukset tehdään autoon.

Valvontareleen sielunelämään en ole jaksanut, enkä jaksa syventyä sen enempää. räpsykööt, ei se mua häiritse, kunhan valot pelaa.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Valoreleen *modaus*

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Joo ennen kuin joku muu ehtii mua ojentaa, niin tuolahan se oli kerrottu. Puusilmä ei lukenu leipätekstiä vaan katsoi ainoastaan linkit. No ompahan tullu taas kerrottua sekin uudelleen.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Valoreleen *modaus*

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

turkkaki kirjoitti:Koko johdotus on vähän semmonen nolo korjaus ongelmaan jota ei oikeastaan edes ole. Tai on, kun on haluttu jääräpäisesti käyttää samaa relettä ja johdotusta joka löytyy h4 umpiolla varustetuista autoista. Niissähän lyhyet sammuvat, kun pitkät syttyvät.
Taisi olla enemmän kyse siitä, että pitkien syttyessä haluttiin lyhyiden jäävän myös palamaan mutta himmeämpinä. Tällöin vaihtoreleellä ohjataan lyhyiden virta himmenninvastuksen kautta silloin kun pitkät palavat.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Valoreleen *modaus*

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Paitsi että uudemmissa ei ole tuota himmennysvastusta. Joka yleensäkin ottaen on ollut täysin turha, koska alennettu jännite ei juurikaan tee muuta kuin hajottaa lamput jopa nopeammin. Eli tuokin selitys on vähän niin ja näin. Ja jos näin on, niin sekin on ollut noloa.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Valoreleen *modaus*

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ei siinä kaiketi kysymys ollutkaan polttimoiden säästämisestä vaan siitä, että lyhyiden palaessa himmeämmin näkee pitkillä paremmin. Silmä kun mukautuu kirkkaimpaan valonlähteeseen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Valoreleen *modaus*

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Kts edellinen kommentti.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin