Mittariston irrotus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pahjeero
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 09:42
Paikkakunta: soini

Mittariston irrotus

Viesti Kirjoittaja pahjeero »

vm -96 tonnarin mittariston irootus, pahakin homma?
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Mittariston irrotus

Viesti Kirjoittaja Tuha »

pahjeero kirjoitti:vm -96 tonnarin mittariston irootus, pahakin homma?
Kojetaulun kansi pitää ottaa pois.....reunoista kaituin ritilät ensin niin sen alta paljastuu kiinnitysruuvit...hanskalokeron luukun takana myös ja mittariston yläreunassa myös yksi, jos ei ole poistettu jo....siinä ensi alkuun.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mittariston irrotus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos acc niin se aurinkotunnistin keskel kojelautaa alakautta raottaen varoen irrottaa piuhat.
Tarkistaa ja voi tarvittaessa putsata maadoitusliittimet kuskinpuolelta kulmasta samalla kun kansi auki
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
aero
-
Viestit: 8723
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mittariston irrotus

Viesti Kirjoittaja aero »

Ja kun nuo saa irti ja kojetaulun kannen pois, niin älä revi silmittömästi vaan katsele se tukivaijeri siististi kannesta irti, äläkä myöskään unohda aurinkoanturin piuhaa irroittaa siivosti (kuten Kupari totesi). Kun kansi on sivussa, löytyy mittariston ylälaidasta kaksi ruuvia (muistaakseni 10mm kuusiokannalla) jotka avaamalla mittaristo irtoaa. Kun nostat mittaristoa, sen pohjasta putoaa kaksi kumitassua (jos ei putoa, ole onnellinen) jonnekin polvipahvin päälle - kaiva ne talteen ennenkö asennat mittaristoa takaisin.

Jaa niin, ihan ensimmäisenä irroita akulta miinusnapa. Laita se kiinni ihan viimeisenä ja varmista että mittariston piuhat on kunnolla kiinni kun laitat ne takaisin. Näin saat varmistettua ettei airbagin valo jää kiilumaan ikävästi.

Edit: ei ne kyllä voi olla kymppimillin kuusioita, vaikka moista muistelenkin. Olishan ne tuohon koloon aika järjettömän kokoisia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mittariston irrotus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

hyvä aero, tassun tilalle joutu myöhemmin improvisoimaan kun putosi toinen jonnekin niin ettei ole vieläkään löytynyt, väliajalla vain yhdellä tassulla rämisikin mittaristo kivasti joten tarpeelliset mikäli hiljaiseksi haluaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Mittariston irrotus

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

itse taisin liimata ne tärinäkumit sinne paikalleen niin ei tartte aina etsiä niitä..
En tainnut itse viimeksi irroitella akunkenkää irti,eipä se airbag valo taida syttyä jos virtoja ei käytä päällä piuhat irti.
Mut toki hyvähän se on varmistaa,ei se hommana ole mikhään.

Ai tuleeks se vaijeri siihen kanteen kiinni? 8O Enpä ole hoksannut,siellä se itsellä vaan roikkuu.

Omassa häviää mittarivalot ja konsolin valot silloin tällöin aina kostealla kelillä..pitäis varmaan katsoa missä kaikissa paikoissa niitä
maadoitus pisteitä sijaitsee,viime kesänä olevinaan ne kävin läpi.
Jännä et syttyy aina takaisin kun näpäyttää sitä muovia mikä on mittariston edessä.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
aero
-
Viestit: 8723
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mittariston irrotus

Viesti Kirjoittaja aero »

Totta muuten joo, airbagille taisi riittää se, ettei virrat käy päällä. No, jos akunkenkä on irti, niin se on aika hyvin varmistettu.

Kyllä se minusta tulee, muistaakseni keskivaiheilla on tuoreemmassa kansimallissa kiinnike sille vaijerille. Vanhemmassa ei tietenkään ole, kun vanhoissa tonnareissa (no, tästä voidaan varmaan vääntää, että mikä on vanha tonnari :D) ei ole koko vaijeria.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mittariston irrotus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ainakin cs -93 oli muovikiinnikkeel vaijeri kannessa ja saa kyllä hajoamaan tai irtoamaan jos repii väkisin irrottamatta vaijeria.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
pahjeero
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 09:42
Paikkakunta: soini

Re: Mittariston irrotus

Viesti Kirjoittaja pahjeero »

Sitä vaan kun kaikki valot pimeenä, paitti srs ja takapään häiriö valot, lämpö tikku ei nouse ja tankki aina täynnä. Tänään ostin tommosen...
jaajore
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2012 16:00

Re: Mittariston irrotus

Viesti Kirjoittaja jaajore »

Mites siinä tapauksessa on ruuvit jos on apukuskin puolellakin airbag hanskalokeron tilalla?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mittariston irrotus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mul ei airbag ollu kuin ratis ja sekin jo poistettu kokonaan laillisesti niin en osaa neuvoa siitä pelkääjän puolelta.

Sähköhäikkää on jos valot kaikki pimeenä näytötkin persiilleen näyttää.
Tai raneteltu antilock/srs vikanäyttöjä mittarissa hyppylangal joka irronnu päästä ja poltellu ympäristöä.

Mittaristo 96-98 mun ymmärtääkseni sitten erilaine kuin aikasemmis vm ja tcs vehkeis erilainen kuin tavallinen myös edun osalta.
Liittimiä on joka puolella mittaristoa, muistaa irrotella nekin ja joutuu vähän pyöritteleen et näkee kaikki.
Omaani yhteen cc tonnariin ja yhteen ng900 uusinu koko mittariston, viimeksi vaihdoin vain cs:sään hajonneen nopeusmittarin.

Toimiiko himmennin, eli kojelaudan muut valot kuitenkin säätyy? Sillä vaan ettei ole kahta eri vikaa eli valot ja bensa/lämpömittari samaanaikaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
pahjeero
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 09:42
Paikkakunta: soini

Re: Mittariston irrotus

Viesti Kirjoittaja pahjeero »

Himmentimestä ei tapahu mitään. Infokin pimeenä,niin kuin konsolikin.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mittariston irrotus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Siis jos muut kojelaudan valot kuten acc näyttö, sumari-, ajovalo jne katkaisimissa himmennin säätää valojenvoimakkuutta niin jää vika pelkkään mittariin ja jos ei nuo muutkaan säädy niin himmenninkatkaisin ainakin rikki..

En varma ohjaako sama lämpötila-anturi jo flektiä ja mittarinäyttöä uudemmis 95-98 vai ei kun vanhemmis ei ja mulla ollut vain niitä..
Jos ohjaa niin lämpötieto ilmeisesti menee myös ecun kautta ja jos flekti toimii vika jää mittaristoon sen lämpömittarin osalta.
Edun kauttahan noita tietoja kulkee mittaristoon, ja se on kiinni mittariston takaosassa. Bensatieto samoin mikäli liitin ok tankilla.
Mutta kun sama mittarinosa sekoilee niin veikkaus lämpötila ja bensapinta osalta mittaristo/edu tai tietokatkos liittimis/johdois.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
aero
-
Viestit: 8723
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mittariston irrotus

Viesti Kirjoittaja aero »

jaajore kirjoitti:Mites siinä tapauksessa on ruuvit jos on apukuskin puolellakin airbag hanskalokeron tilalla?
AIRBAG-lätkän takana on piilossa ruuvi. Lätkä kyllä joko taittuu, kääntyy tai poistuu helpolla, eli ei ole paha rasti. Ruuvin reikä on kyllä syvä, normaalilla meisselipalalla ei meinaa ylttää, joten joko pitkä pala tai oikea meisseli on avuksi.
Kupari kirjoitti:En varma ohjaako sama lämpötila-anturi jo flektiä ja mittarinäyttöä uudemmis 95-98 vai ei kun vanhemmis ei ja mulla ollut vain niitä..
Jos ohjaa niin lämpötieto ilmeisesti menee myös ecun kautta ja jos flekti toimii vika jää mittaristoon sen lämpömittarin osalta.
Lämpötila tulee kannen päädyssä, termarin vieressä olevalta anturilta EDUlle (ei siis ECUlle) ja mittaristoon (muistaakseni tuossa järjestyksessä, mutta sillä ei ole käytännön merkitystä). EDU puolestaan ohjaa (olikohan '95 alkaen) syylärin flektiä.

Tässä piilee ansa: jos lämpömittari roikkuu eikä mittariston ruuvien kiristäminen ja termarin vaihto auta, kannattaa vaihtaa tuo anturi, koska sen porsiessa tuolleen kone saa olla todella kuuma ennenkö flekti pöhisee. Katselin ECUlta luokkaa 120C olevia lämpötiloja eikä flekti herännyt, ennenkö törkkäsin sisälämmöt täysille ja ikkunoita auki, eli tämä on oikeasti potentiaalinen ongelma. Roikkuva mittari kannattaa siis korjata jo sitä varten, että saa tietää toimiiko anturi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin