Nopeat kysymykset

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Sten kirjoitti:Ei sen tyhjäkäyntiventtiilin putsaamista tarvitse googlettaa.
No ihan varmasti olisi pitänyt, kun en olisi sitä edes löytänyt ilman nimimerkki jus:n ohjetta :mrgreen:.

Kiitos linkistä! Tuon avulla pitäis hoitua jopa minulta :) .
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Onko tonnarin automaattivaihteistoissa eroja vm. -92 ja vm. -95 kesken?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4204
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ainakin kiinnityksen luulisi olevan erilainen kun toinen on pitkälohko ja toinen lyhyt :?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mawerickin lisäyksenä tuolloin myös vetaritkin on erilaiset.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Onko tonnarin automaattivaihteistoissa eroja vm. -92 ja vm. -95 kesken?
Tässä nämä laatikot ja niiden tyypit. ( Automaatit )

1989-1991, B202, TURBO, GA 74303
1989-1991, B202I, GA 64103
1985-1991, B234TURBO, GA 74304
1990-1991, B234I, GA 64104
1990-1991, B234I, CA, US, GA 64301
1991-1993, B202, TURBO, GA 74307
1991-1993, B202I, GA 64107
1991-1992, B234TURBO, GA 74306
1991-1993, B234I, GA 64106
1991-1993, CS, B234I GA 64302
1991-1993, B234I, GA 64106
1992, B234TURBO, ASR GA 74308
1993, B234TURBO, GA 74309
1993, B234TURBO, ASR GA 74310
1994-1995, B204S, FA 43001
1994-1995, B234I, FA 41003
1994-1995, B234I, CA, LA, US, FA 43003
1994-1995, B234L, B234E, FA 43201
1994-1995, B204S, FA 43001
1995-1997, B204S, B204E, FA 43005
1995, B308I, FA 46302
1995-1997, B204L, B234L, B234E, FA 43205
1995-1997, B204S, B204E, FA 43005
1996-1998, B308I, FA 43302

B204L, B234L, B234E, FA 43209
B204E, FA 43009
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
cossucola
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja cossucola »

Onko by-pässi väärin asennettu? Muissa tontuissa ollut eritavalla.
https://drive.google.com/open?id=1bI-W_ ... t9gYM8sT3H

Ostin kesällä toisen tonnarin ja vasta nyt otin ajoon, tekee sellaista että meinaa sammua kun käynnistää moottorin, kierrokset hakee ja pumppaa, tasoittuu kun kone lämpiää.
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kupari »

On noita bypass ollu molemminpäin omissakin kiinni eikä siitä sammutellu, suhahtaa vaan noinpäin ehkä vähä enemmän jos äänestä tykkää. Omat oikeinpäin pitänyt nykyisessä, on vain testattu huvikseen toisinpäin viimeksi penkissä kun softaa hierottu eikä mitään vaikutusta heräämiseen, tehoihin tms vaan vain ääneen.. .
Imassu letkusta ettei ole kalvo rikki?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Kyllähän siellä mahtaa olla aika reipas imuvuoto jossain. Kaikki alipaineletkut vaihtoon. Ja jos se ei auta niin tyhjäkäyntimoottori putsaten.
Jns
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Huhti 23, 2017 12:05

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jns »

Olisko kellään tonnarin vaihdelaatikon (fm54003) remonttiin tarvittavia purku kuvia? Laakerit saa kentsolta mutta mistä synkrot? maptunilta?
Onko kentson laakeri sarja täydellinen vai tarviiko jotain muuta?
9000 cse jubi 2.0, hx35pro, genV hypergate, ev14 957cc, cooleri, 3" rst putkisto yms
cossucola
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja cossucola »

cossucola kirjoitti:Onko by-pässi väärin asennettu? Muissa tontuissa ollut eritavalla.
https://drive.google.com/open?id=1bI-W_ ... t9gYM8sT3H

Ostin kesällä toisen tonnarin ja vasta nyt otin ajoon, tekee sellaista että meinaa sammua kun käynnistää moottorin, kierrokset hakee ja pumppaa, tasoittuu kun kone lämpiää.
Päivitystä
Nyt vaihdettu, di-kasetti, tulpat, ilmansuodatin, map-anturi ja kasa alipaine letkuja. By-pass testattu ja tyhjäkäyntimoottori putsattu.
Tänä aamuna käynnistys: sahaa 5sek ja Käynnistyy, kierrokset hakee,välillä laskee 400-500rpm, ei kuitenkaan sammu. Noin 30sek kuluttua käynti tasaantuu ja käy tasaista 900rpm.
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja anv »

Kaverilla vuoti jarrutehostin ja sotki seoksia. Kokeilepa ottaa irti tehostimen letku ja tulpata sen lähtö imusarjasta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja aero »

...ja kun avataan silmät ja muistetaan, että kyseessä on T5.5 -moottori jossa ei ole MAFia vaan käytetään laskennallista ilmamassaa, niin ainoa seoksia sotkeva alipainevuoto löytyy MAP-anturin letkusta. Muut kaasuläpän jälkeiset alipainevuodot korkeintaan nostavat moottorin kierroksia, kun koneeseen pääsee enemmän ilmaa, eivätkä onnistu aiheuttamaan tuollaista käytöstä. Kaasuläppää edeltävät vuodot puolestaan aiheuttavat harmia ohittamalla ilmansuodattimen (=likaa koneeseen) ja/tai kadottamalla ahtopaineita (=vähemmän voimaa).

Kun kerran toimii lämpimänä ja kylmänäkin sekoilee ilmeisesti lähinnä tyhjäkäynti, niin kyllä se on otettava se tyhjismoottori uudestaan kouraan ja katseltava tarkemmin. Ellei huolto ja puhdistus auta, voi sen joutua jopa vaihtamaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kupari »

cossucola kirjoitti:
cossucola kirjoitti:Onko by-pässi väärin asennettu? Muissa tontuissa ollut eritavalla.
https://drive.google.com/open?id=1bI-W_ ... t9gYM8sT3H

Ostin kesällä toisen tonnarin ja vasta nyt otin ajoon, tekee sellaista että meinaa sammua kun käynnistää moottorin, kierrokset hakee ja pumppaa, tasoittuu kun kone lämpiää.
Päivitystä
Nyt vaihdettu, di-kasetti, tulpat, ilmansuodatin, map-anturi ja kasa alipaine letkuja. By-pass testattu ja tyhjäkäyntimoottori putsattu.
Tänä aamuna käynnistys: sahaa 5sek ja Käynnistyy, kierrokset hakee,välillä laskee 400-500rpm, ei kuitenkaan sammu. Noin 30sek kuluttua käynti tasaantuu ja käy tasaista 900rpm.

Mul löytyy Imatralla irtona putsattu ainakin toimivana otettu tk- moottori jos toisella kokeilla haluat. Jos vika korjaantuu voin luopuakin pienellä korvauksella, jos vika jää annat vaan toisen takaisin. Löytyy tarvittaessa jatkossakin testiin myös putsattu t5.5 kaasuläppäkotelo, pa- säädin jne pikkuosaa.

PS. Onko kaasuläppä tiivis? Pikkusen likaa välissä ettei ihan kiinni mene voi vähän käynnistäessä ja alussa hakea. Ei tosin kokemusta ku tuosta x40 jossa kotelon ja etenkin läpän putsaus auttoi tk- putsauksen jälkeen vielä nopeampaan käynnistykseen ja tyhjäkäynnillä ihan kylmänä kierrosten tippumiseen tai hakemiseen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Minä putsasin kanssa tyhjäkäyntimoottorin/-venttiilin pari päivää takaperin ja tasan samat oireet pysyivät täälläkin :x eli sammuu kylmäkäynnistyksen jälkeen liikkeelle lähdettäessä, jos ei käytä reiluhkosti kaasua. Tyhjäkäynti pätkii hieman myös. Jos antaa esim puoli minuuttia käydä ensin paikallaan, niin liikkeelle pääsee ongelmitta.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Vastaa Viestiin