Nopeat kysymykset
Ralliratti vastus koko?
Eli pistämässä 94 tonnariin luisi puurattia jolloin entinen tyynyllinen ratti pois joten minkä kokoinen vastus tarvitaan ettei srs valo pala?
Re: Nopeat kysymykset
Uskoisin, että 2 ohm on ok.
Yleisesti tuo ei ole ihan tarkka.
Nuo vastuksethan ei juuri mitään maksa, joten vaikka nyt ottaisit 0,5-3 ohmia sarjan, niin tuskin aiheuttaa konkurssia.
Lähtisin kokeilemaan siten, että ensiksi akunkenkä irti ja sitten vastus bagin tilalle. Akku takaisin ja virrat päälle. Jos valo syttyy, niin käsittääkseni se ei sitten nollaannu kuin nollaamalla, ja srs-ssään pääsee techillä kiinni.
Ihan pakko on tähän disclaimeri laittaa, että jos joskus myyt auton, niin muista ottaa ranetukset pois tai kerro ainakin ostajalle mitä on tehty. Omalla elämällä saa mun puolesta tehdä mitä huvittaa.
Toisaalta tuskinpa se -94 bagi enää paljon henkeä pelastaisikaan.
Yleisesti tuo ei ole ihan tarkka.
Nuo vastuksethan ei juuri mitään maksa, joten vaikka nyt ottaisit 0,5-3 ohmia sarjan, niin tuskin aiheuttaa konkurssia.
Lähtisin kokeilemaan siten, että ensiksi akunkenkä irti ja sitten vastus bagin tilalle. Akku takaisin ja virrat päälle. Jos valo syttyy, niin käsittääkseni se ei sitten nollaannu kuin nollaamalla, ja srs-ssään pääsee techillä kiinni.
Ihan pakko on tähän disclaimeri laittaa, että jos joskus myyt auton, niin muista ottaa ranetukset pois tai kerro ainakin ostajalle mitä on tehty. Omalla elämällä saa mun puolesta tehdä mitä huvittaa.
Toisaalta tuskinpa se -94 bagi enää paljon henkeä pelastaisikaan.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Nopeat kysymykset
Srs vaatii techiä nollaukseen, jos kokeilemalla niin olisi hyvä olla tech siinä vieressä kunnes osuu vastuskoko kohdalleen.
Asuinpaikasta riippuen voi olla lähelläkin joku tech omistajia.
Ja ratin srs-spiraalin kanssa varovaisuutta, ei ihan halpa osa jos leviää. Tarkka asennosta etenkin paikalleen asennuksessa.
Asuinpaikasta riippuen voi olla lähelläkin joku tech omistajia.
Ja ratin srs-spiraalin kanssa varovaisuutta, ei ihan halpa osa jos leviää. Tarkka asennosta etenkin paikalleen asennuksessa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Nopeat kysymykset
Osaako joku sanoa mikä mahtaa tällä kertaa olla menossa 94 tonnarista 2.3t? kun ajon jälkeen tuoksahtaa aikas hyvin palava/palanut öljy ollut kun ei mitään muita oireita ollut pakokaasu normaalin väristä, öljyt juuri vaihdettiin koska autossa oli noin vuoden vanhat öljyt parempaan mobil1 ja öljy on öljyn väristä eikä mitään kaakaota. Itse veikkaan kansipahvia tai turboa syylliseksi.
Re: Nopeat kysymykset
Haiseeko siis konehuoneessa vai putken päässä ja jos putken päässä niin pöllyttääkö sinistä savua?
Normipaikka vuotamaan on venakoppa, uusinut tuon jo pariin tonnariin. Pääsee valumaan asennosta johtuen pakosarjalle
Turbon paluulinjan olen myös joutunut uusimaan kun vuoti sieltä putki liitoksen kohdilta (imusarjan alla) olevasta halkeamasta pakoputken päälle. Kulkee ahtimelta taakse lohkoon koneen sivua pitkin taivutettuna.
Turbon läpi menneen öljyn määrän näkee kun irrottaa imuputken ja jos se on kovin öljyinen siirtää katseeen sitten itse turboon. Tuon jos turbo hajalla pitäisi pöllyttää jo savuakin.
Tsekkaisin itse ulkoisesti näkyykö öljyvanoja koneen ulkopuolella.
Kansipahvi vuotaen öljyä ei ole ollut enkä muista tonnareissa kuulleenikaan, ennemmin se kyllä vuotaisi jäähdytinnestettä ja tekisi painetta joka on siis yleisempää.
Normipaikka vuotamaan on venakoppa, uusinut tuon jo pariin tonnariin. Pääsee valumaan asennosta johtuen pakosarjalle
Turbon paluulinjan olen myös joutunut uusimaan kun vuoti sieltä putki liitoksen kohdilta (imusarjan alla) olevasta halkeamasta pakoputken päälle. Kulkee ahtimelta taakse lohkoon koneen sivua pitkin taivutettuna.
Turbon läpi menneen öljyn määrän näkee kun irrottaa imuputken ja jos se on kovin öljyinen siirtää katseeen sitten itse turboon. Tuon jos turbo hajalla pitäisi pöllyttää jo savuakin.
Tsekkaisin itse ulkoisesti näkyykö öljyvanoja koneen ulkopuolella.
Kansipahvi vuotaen öljyä ei ole ollut enkä muista tonnareissa kuulleenikaan, ennemmin se kyllä vuotaisi jäähdytinnestettä ja tekisi painetta joka on siis yleisempää.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Nopeat kysymykset
Haju tulee ihan konehuoneesta ja venakoppa ei tullutkaan mieleen ja tarvitsee tutkia tarkemmin että näkyykö mistä öljyä tulloo ja ei taida sitten olla kansipahvi koska ei vuoda jäähäriä eikä kerää painettaKupari kirjoitti: ↑Ti Maalis 01, 2022 05:02Haiseeko siis konehuoneessa vai putken päässä ja jos putken päässä niin pöllyttääkö sinistä savua?
Normipaikka vuotamaan on venakoppa, uusinut tuon jo pariin tonnariin. Pääsee valumaan asennosta johtuen pakosarjalle
Turbon paluulinjan olen myös joutunut uusimaan kun vuoti sieltä putki liitoksen kohdilta (imusarjan alla) olevasta halkeamasta pakoputken päälle. Kulkee ahtimelta taakse lohkoon koneen sivua pitkin taivutettuna.
Turbon läpi menneen öljyn määrän näkee kun irrottaa imuputken ja jos se on kovin öljyinen siirtää katseeen sitten itse turboon. Tuon jos turbo hajalla pitäisi pöllyttää jo savuakin.
Tsekkaisin itse ulkoisesti näkyykö öljyvanoja koneen ulkopuolella.
Kansipahvi vuotaen öljyä ei ole ollut enkä muista tonnareissa kuulleenikaan, ennemmin se kyllä vuotaisi jäähdytinnestettä ja tekisi painetta joka on siis yleisempää.
Re: Nopeat kysymykset
Jos ei venakopalta ulospäin näy vanoja niin sytkäkassun ottaa edestä jolloin näkee ettei se venatiiviste vuoda sisälle tulpanpoteroon päin kun voi myös käydä noinkin. Jos tulpanpoteroon valuu öljyä niin alkaa ensin haista, sitten tulpa öljyssä uidessa pätkiä ja hajoittaa lopulta kasetin.
Jos vika jää venakopantiivisteeseen niin muistaa vaihtaessa laittaa oikeasti 15Nm momenttiin, käsineen vetää herkästi liian tiukalle jolloin alkaa vuotaa taas.
Samalla kopasta rassaa huohotuksen pillit auki.
Jos vika jää venakopantiivisteeseen niin muistaa vaihtaessa laittaa oikeasti 15Nm momenttiin, käsineen vetää herkästi liian tiukalle jolloin alkaa vuotaa taas.
Samalla kopasta rassaa huohotuksen pillit auki.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Nopeat kysymykset
taas 9000 öljyn vuodosta ja hajusta. Sain jotain kuvia otettua kohista joissa näin öljyä
https://drive.google.com/file/d/1Zk3E0J ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1MjdOmG ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1lEfnYX ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1byA-HI ... sp=sharing
Pystyn huomenna tutkimaan jos nuo kuvat löytämään syyn auttavat koska vaihdan muutenkin pari letkua jotka menevät lämppärille.
Tulppat kuivat. Kun katsoin Koneen ja "akvaarion" välistä putkea niin siinä kohdilla putken päällä/sisällä öljyä
https://drive.google.com/file/d/1Zk3E0J ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1MjdOmG ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1lEfnYX ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1byA-HI ... sp=sharing
Pystyn huomenna tutkimaan jos nuo kuvat löytämään syyn auttavat koska vaihdan muutenkin pari letkua jotka menevät lämppärille.
Tulppat kuivat. Kun katsoin Koneen ja "akvaarion" välistä putkea niin siinä kohdilla putken päällä/sisällä öljyä
Re: Nopeat kysymykset
Nuo pakosarjan kupeessa olevat öljykohdat samankaltaiset kuin omissa kun venakoppa sivusta vuoti.
Ilmavirta ja flekti levittää öljyäkin ajan myöten aika tehokkaasti pitkällekin sekö valuu letkuja sekä johtoja myötenkin niin putsaa tai varoen jos mahdollisuutta pesee vaikka letkulla kevyesti ja seuraa mistä tulee vanoja tai nousee käryä.
Viekö öljyä vai pysyykö vielä pinta? Jos ei rankasti hävitä niin tilanne on hyvä.
Omassa viimeksi huomasi vanat venakopalta helposti kun koneet on aina muutenkin ostaessa sekä joka neste-/öljyvuodon jälkeen aina painepesurilla siistitty. Helpottaa kyllä elämää kun uusi vuoto mihin vehkeeseen hyvänsä tulee
Ilmavirta ja flekti levittää öljyäkin ajan myöten aika tehokkaasti pitkällekin sekö valuu letkuja sekä johtoja myötenkin niin putsaa tai varoen jos mahdollisuutta pesee vaikka letkulla kevyesti ja seuraa mistä tulee vanoja tai nousee käryä.
Viekö öljyä vai pysyykö vielä pinta? Jos ei rankasti hävitä niin tilanne on hyvä.
Omassa viimeksi huomasi vanat venakopalta helposti kun koneet on aina muutenkin ostaessa sekä joka neste-/öljyvuodon jälkeen aina painepesurilla siistitty. Helpottaa kyllä elämää kun uusi vuoto mihin vehkeeseen hyvänsä tulee
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Nopeat kysymykset
Täytyy huomenna putsailla konetta ja katsoa mistä tulee kun öljyn kulutus sanoisin korkea kun 2 viikkoa sitten öljyt vaihdettu (vika ollut jo ennen vaihtoa) ja tippunut maksimista tasan puoleen tuossa ajassa itselle harvinaisen vähäisessä ajossa 2-3 ajoa viikossa sekä olen mielestäni kerran lisännyt öljyä hiukan ja unohdin mainita että eilen lyhyellä kauppa käynniltä koti pihaan saapuessa kun parkkeerasin auton ja avasin kone pellin niin savusi kivasti mutta en ole siitä varma oliko öljyä palanut vai lämppärin letku vuotanut jäähäriä mutta omasta mielestäni aikaisemminkin savuttanut kun parkkeerannut ja silloin letku ollut kunnossa.Kupari kirjoitti: ↑La Maalis 12, 2022 02:35Nuo pakosarjan kupeessa olevat öljykohdat samankaltaiset kuin omissa kun venakoppa sivusta vuoti.
Ilmavirta ja flekti levittää öljyäkin ajan myöten aika tehokkaasti pitkällekin sekö valuu letkuja sekä johtoja myötenkin niin putsaa tai varoen jos mahdollisuutta pesee vaikka letkulla kevyesti ja seuraa mistä tulee vanoja tai nousee käryä.
Viekö öljyä vai pysyykö vielä pinta? Jos ei rankasti hävitä niin tilanne on hyvä.
Omassa viimeksi huomasi vanat venakopalta helposti kun koneet on aina muutenkin ostaessa sekä joka neste-/öljyvuodon jälkeen aina painepesurilla siistitty. Helpottaa kyllä elämää kun uusi vuoto mihin vehkeeseen hyvänsä tulee
Re: Nopeat kysymykset
Aika kovahko kulutus.
Näkyykö moottorin alla seisonnan jälkeen jos sen saa seisomaan puhtaalle lumelle tiettyyn koneen kohtaan tai puoleen viittaavaa öljyläikkää?
Esim turbon paluulinjan banjoliittimen putki lohkosta kun kosahti halki lopullisesti niin valutti ihan kunnon lätäkön siihen imusarjan kohdille alle loristen. Vei kyllä lopussa yli litran öljyäkin jo vajaan 5km pätkällä
Jäähdytinnesteen palaneenkin haju on makeahko, öljyn hyvin kitkerä.
Näkyykö moottorin alla seisonnan jälkeen jos sen saa seisomaan puhtaalle lumelle tiettyyn koneen kohtaan tai puoleen viittaavaa öljyläikkää?
Esim turbon paluulinjan banjoliittimen putki lohkosta kun kosahti halki lopullisesti niin valutti ihan kunnon lätäkön siihen imusarjan kohdille alle loristen. Vei kyllä lopussa yli litran öljyäkin jo vajaan 5km pätkällä
Jäähdytinnesteen palaneenkin haju on makeahko, öljyn hyvin kitkerä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Nopeat kysymykset
En nyt ole itse nähnyt ns lätäkköä ehkä pari tippaa mutta viime vuoden loppu puolella vaihdettiin öljy tiku/korkki mustasta keltaiseen kun ilmeisesti musta korkillinen ei alkuperäinen ja sen kanssa vielä tiputti (veikkaan että päästi öljyä ulos) ja en nyt ole pystynyt putsaamaan putkea "akvaarion" ja koneen alta jossa putken ylä osa ainakin öljyllä päällystettynä että jos koneesta tulee niin akvaarion puoleltaKupari kirjoitti: ↑La Maalis 12, 2022 15:14Aika kovahko kulutus.
Näkyykö moottorin alla seisonnan jälkeen jos sen saa seisomaan puhtaalle lumelle tiettyyn koneen kohtaan tai puoleen viittaavaa öljyläikkää?
Esim turbon paluulinjan banjoliittimen putki lohkosta kun kosahti halki lopullisesti niin valutti ihan kunnon lätäkön siihen imusarjan kohdille alle loristen. Vei kyllä lopussa yli litran öljyäkin jo vajaan 5km pätkällä
Jäähdytinnesteen palaneenkin haju on makeahko, öljyn hyvin kitkerä.
Re: Nopeat kysymykset
Toimiiko muuten se takaiskuventtiili huohotinletkussa? Mietin jos jumissa aukiasennos niin pääsee ahdoilla puhaltaa venakoppaan päin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Nopeat kysymykset
Venttiilikopasta menee pieni letku kaasuläppäkoteloon, letkussa on takaiskuventtiili jonka tarkoitus on estää ilman virtaaminen kohti venttiilikoppaa. Vanhemmuuttaan toi venttiili usein pettää ja päästää ilmaa kumpaankin suuntaan.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366