Tuonti-tonnarin kolari ja vakuutuskorvaus -kokemuskia?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Tuonti-tonnarin kolari ja vakuutuskorvaus -kokemuskia?

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Pitihän sen sattua sittenkin kohdalle. Töihin ajaessa korma-auto (jakeluauto) ruttasi meikäläisen tonnareineen lähes vasempaan kaiteeseen, onneksi penkkaa oli vasemmalla sen verran että edes kuskin puoli säily ehjänä. Pelkääjän puoli sen sijaan on taka-oven keskikohdalta etuvilkkuun asti auki :cry: Olin ilmeisesti kuolleessa kulmassa koska kuorkki kuski hidasti vasta 100m jälkeen (ja pysähtyi vasta 500m jälkeen...). Ei auttanut torven soitto, ei jarruttaminen koska ilmeisesti peränosturin alla oleva "alle-ajosuoja" (se putki) tarttui mun etulokariin...ja siinähän roikuin...ei hauskaa 60-70: vauhdissa. Poliisi tutkii, ottivatpahan kasan kuvia. Auto on nyt edes kuivassa paikassa Konalassa Laa****sella, kiitokset peltipuolen hepulle joka päästi sisälle illalla! Pientähän tämä aamun peltitalkoisiin verrattuna.
Kysymys kuuluukin: onko kenelläkään kokemusta kuinka vakuutusyhtiöt suhtautuvat jos esim. 1995 9000 tuontitonnari menee lunastuskuntoon? Auto on ollut suomen kilvissä n. 1,5 vuotta, kaskot ja verot maksettu.
Pelkoni on että tarjoavat korjaamisen sijaan naurettavaa lunastussummaa syystä että on parjattu tuontiauto.
Valitsisin korjaamisen mielummin koska auto OLI 95% hyvässä kunnossa teknisesti ja varusteiltaan (vain ahdin uupuu) ja huollettu.
Nyt olisi sitten 99LEA:n lisäksi yksi kolaroitu saldiolla lisää.
Vielä on vaimon satku :D
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Löysinkö topicin jolla saa vaiennettua muuten niin hölösuisen foorumin :D
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

nih...

Viesti Kirjoittaja gis »

Eipä lie sitten muille sattunut. Mutta vakuutusyhtiöt kyllä arvioivat tuontiautot eri hintaan kuin kotimaiset. Näin antoi ymmärtää sekin henkilö, jolta otin vakuutuksen "uuteen" tonnariini. Eli jätin lunastusturvan pois että välttyisi kaikilta ihme sodilta vakuutuspuljun kanssa jos jotain sattuu. Noita kun on viime aikoina riittänyt muutenkin (katsastus, tulli...).

EDIT: niin allaolevaan viitaten: ei varmaankaan mihinkään pohjahintaan. Ja kait siitä päätöksestä voi sitten valittaa jollekin taholle? Eri asia onko sitten hyötyä, mutta pääseepä ainakin perustelemaan näkemyksensä uudestaan. Tosin heti eka kertaan kanatttaa kyllä satsata eli yrittää vaikuttaa päätökseen tuomalla positiiviset faktat ajokista esiin.
Viimeksi muokannut gis, Pe Maalis 18, 2005 20:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

En nyt oikein jaksa uskoa, että tekisivät siitä aivan pohjatarjouksen viittaen siihen, että on tuontiauto. Milläkö sitten perustelisivat alhaisempaa arvoa..? :? Tullin laskemasta markkina-arvostahan pitäisi sitten vaan vähentää pois sen minkä arvo on laskenut puolessatoista vuodessa.
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Jep, kauppiaita ovat kaikki tyyni (oli ihan antoisa juttutuokio Mimmi :P )
Ikävintä on tosiaan että en missään nimessä haluaisi menettää tuota tonnariani AVK:lle. Viime katsastuksessa inssi jopa kysyi koska olin vaihtanut koneen? HÄH??? 8O Kun oli niin kohillaan säädöt ja muutenkin siisti....ton kun olisi saanut nauhalle, mittarissa kuitenkin ylpeät 280tkm.
Tuskin tässä kovin huonosti käy ja kuten GIS ehdotti olin jo tehnytkin: huoltokirjahan on aukottomasti leimattu, saksan Saab kuittejakin nippu, korjauksissa on käytetty vain Saab osia (suomessakin, kuitteja läjä), takakontissa juuri Laakkoselta ostetut jarrupalat kaikkin pyöriin...jos ei vakuutustarkastakja usko että on huollettu auto niin saa hakea jatkokoulutukseen.
Ainakin tähän asti Tapiola yhtiön ja Poliisin (!) toiminta on ollut esimerkillisen nopeata, erityisesti huomioiden eiliset peltitalkoot.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Jos tarkastaja erehtyy sanomaan "että tämä kun on tuontiauto niin..." niin sano heti että samat vakuutusmaksut näistä pitää maksaa kuin "suomiautoista" ja nämä verotetaan suomiautojen hinnan mukaan siispä korvaus myös oltava sama.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Ihan hyvä pointti tosiaan.. Luulis olevan kaskomaksujenkin sitte pienempiä, jos kerran autot ovat arvoltaan alhaisempia.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei Suomeen ole syntynytkään sitä ns. kaksoishinnoittelujärjestelmää kuten ennustettiin, eli eivät suomiautot näytä maksavan yhtään sen enempää kuin tuontipelitkään. Tämä johtunee armottomista keliolosuhteista joten useat autonostajat arvostavat siinä suhteessa tuontipelejä, ja parempaa varustelua. En moiti suomiautoja, kyllä kunnolla hoidettuna ja ruostesuojattuna täälläkin autot pysyvät priimoina, valitettavan usein vaan jätetään em. toimet tekemättä ja alustan suolat ym. pesemättä säännöllisesti. Ja koska täällä oli niin vähän suomiautoja käytettyjen markkinoilla alunperin, nuo uustuontiautot ovat sulautuneet täysin huomaamattomasti joukkoon. Tältä osin olisi täysin kohtuutonta vakuutusyhtiön alempi korvaushinta, voithan vaatia joko tonnarisi korjausta merkkipajalla tai sitten 100% vastaavaa peliä, yhtä aukottomalla huoltohistorialla ja samalla ruostetilaanteella, eli ruosteeton priima yksilö tilalle, saas nähdä löytävätkö :D
Älä ainakaan suostu mihinkään naurettavan pieneen kertakorvaussummaan.
Ja osanottoni hienon pelin romutuksen johdosta, onneksi mies on sentään ehjä :!:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Lukasin Tapiolan Säästökaskon ehtoja:
Millä tavalla auto korjataan:
Autosi korjauskustannukset korvataan, jos korjaus
vakuutusehtojen mukaisesti kannattaa. Autosi
lunastetaan, jos sen korjaaminen maksaa enemmän
kuin autosi vahinkoa edeltäneen arvon ja
vahingon jälkeisen käyvän arvon erotus on.
Käypä arvo on markkinahinta
Käypä arvo on se käteishinta, jonka autosta tai
varusteesta yleisesti saisi, jos se myytäisiin
vahinkopäivän markkinatilanteessa. Käyvällä
arvolla tarkoitetaan siis sellaista hintaa, jonka
useampi kuin yksi henkilö olisi ollut siitä valmis
maksamaan. Käypää arvoa määritettäessä otetaan
huomioon mm. auton merkin ja mallin markkinahinnat,
vuosimalli, käyttöikä, ajetut kilometrit,
varusteet ja yksilöllinen kunto.

Joten ruosteettoman, säännöllisesti merkkiliikkeessä huolletun ja täysin (turboa vaille) varustellun tonnarin luulisi olevan (olleen
:roll: ) arvossaan vahinkopäivän markkinatilanteessa.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Kaskovakuutusehdoissakin on eroa, Tapiolan sivuilla on VIELÄKIN tarkempi tekstinpätkä:

4.9.3.4 Käypä arvo
Ajoneuvon käypää arvoa määritettäessä otetaan
huomioon ajoneuvon merkin ja mallin markkinahinnat, vuosimalli,
käyttöikä, ajetut kilometrit, varusteetyksilöllinen kunto,
aikaisempien omistajien lukumäärä, ajoneuvon huoltohistoria
sekä muut käypään arvoon vaikuttavat tekijät.

Huoltohistoria aukoton ja kuitit tallessa :D
Tuskin maltan odottaa ensi viikkoa.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Toivottavasti pääset plussan puolelle tuon kanssa, vaikkakin upea peli varmasti oli ja sapettaa silti taatusti, mutta noista jutuista pitää vaan päästä yli.

Kuinkahan vastaavissa tilanteessa suhtautuvat itse tehtyihin huoltoihin, meidänkin rakkineet on jo sen verran iäkkäitä etten niitä malta huoltaa muuten kuin itse, mutta olen kaikki kyllä kirjannut ylös, ja tehnyt ns. viimeisen päälle kunnolla :?:
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Maalis 20, 2005 14:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Siis omasta huoltokirjasta ehkei, mutta Saabin omasta Saabliikkeen ja / tai valtuutetun Saab huollon leimaamaamasta huoltovihosta luulis kiinnostuvan kun kerran vakuutusehdoissa mainitan sen vaikuttavan arvioon. Vaikuttaahan se selvästi positiivisesti hintaan myös myyntihetkellä.
Jep, yli pitää päästä tollasista.Vitsailin jo että pitäiskös hankkia joku La*a jossa tunne ja arvostus ovat jo valmiiksi pakkasen puolella...ei harmittaisi ollenkaan.... :wink:
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saabsick kirjoitti:Siis omasta huoltokirjasta ehkei, mutta Saabin omasta Saabliikkeen ja / tai valtuutetun Saab huollon leimaamaamasta huoltovihosta luulis kiinnostuvan kun kerran vakuutusehdoissa mainitan sen vaikuttavan arvioon. Vaikuttaahan se selvästi positiivisesti hintaan myös myyntihetkellä.
Jep, yli pitää päästä tollasista.Vitsailin jo että pitäiskös hankkia joku La*a jossa tunne ja arvostus ovat jo valmiiksi pakkasen puolella...ei harmittaisi ollenkaan.... :wink:
Laduskalla ei pidä joutua kolareihin, vahingossakaan, voi olla että hassusti olisi latuskalla tuossa tapauksessa käynyt.
Nuo tuollaiset hommat on inhottavimpia joissa ei itse voi tehdä mitään välttääkseen kolaria, muija kans ehti just 5min ennen tuota kolarisumaa maantiekylän liittymältä pois kohti Helsinkiä, tosin silläkin oli tonnari alla joten selviytymismahdollisuudet olisivat ollet keskimääräistä paremmat.
Monesti olenkin miettinyt tuusulanväylällä että koska rysähtää, etenkin ruuhka-aikoina.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin