Vetelä ohjaustuntuma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Vetelä ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Nyt kun vihdoin pääsin Tonnarin ratissa viihtymään vähän pidemmän siivun, niin tuli todettua tuon maantieajettavuuden olevan ainakin omassa yksilössä aika reippaasti Femmaa huonomman. 9-5:t menivät kuin kiskoilla ja ohjaustuntuma oli kevyt, mutta silti tunnokas.

Tämä oma Tonnari taas on todella kevyt ja maantiellä vetelän tuntuinen ohjaustuntumaltaan. Rattiin välittyy vähän sellainen ikävän leijuva fiilis, eikä tuntumaa tiehen oikein tunnu olevan.

Onko tässä nyt joku alustan osa vaihtokunnossa vai onko tämä välyksellisen oloinen ohjaus vain 9000:n ominaisuus?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4204
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vetelä ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mites rattiakselin ristinivelet, onko löysää? Etenkin se jalkatilassa oleva alimmainen, suojakumin sisällä jää helposti huomiotta.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Vetelä ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Alatukivarren väljät puslat tekee myös leijumisen tunteen kun ohjaukses olis tyhjää.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Vetelä ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No niin, jos ottaisi tämänkin nyt vuoden viiveen jälkeen selvitykseen. Ei tarvis enää ens kesää Tonnarilla leijua... :D

Pääseekö näitä rattiakselin puslia tutkimaan enempiä purkamatta? Tai alatukivarsia renkaita irrottamatta?

Liittyykö tähän/onko normaalia, että ohjaus ei keskitä oikein yhtään? Ärsyttävä ominaisuus.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Vetelä ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Taaempi tukivarrenpusla on helppo tarkistaa ja vaihtaakin paikallaan, kunhan vähän alle pääsee. Jämymmät Powerflexit omaan tuli. Etummaiset vaihto vaatii tukivarren irti.

Omani ohjauksen sain jämäkäksi, liikkuvammaksi ja tarkaksi kun vaihdoin takapuslien lisäksi oe laatuset sisemmät että ulommat raidetangot ja siinä sivussa kopan lievään heijaamiseen etuvakaajan runkohelat powerflexinä. Sisemmät raidepäät oli yllättävän veltos kunnos eli ei pysynyt itsestään keskellä vaan tippu heti ala-asentoon joka kerta kun nosti keskelle ja irrotti otteen

Rattiakselin nivel mulla oli napakka.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vetelä ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Ohjauksen keskittäminen ominaisuutena kyllä katoaa etualatukivarsien helojen väljenemisen myötä. Alakolmioiden takahelojen vaihdolla "leijuminen" korjaantui. Jäljelle jäi vielä puolelta toiselle epäsäännöllisesti vaihtunut vetäminen. Tämä vika katosi etukallistuksenvakaajatangon runkopuslien vaihdolla. Vanhat puslat oli niin väljät, että vakaajatanko pääsi liikkumaan sivuttaissuunnassa n. 1-2 cm.
Näillä oli suuri positiivinen vaikutus ajettavuuteen.

Ohjausakselin nivelien väljyyteen liittyvät ongelmat ovat tähän asti korjaantuneet nivelien pulttien kiristämisellä. Kiristystarve on ilmennyt selvänä "kolahtelevana" klappina ohjauksessa.

Tuossa edellä jo mainittiinkin väljyyden testauksesta.. ei muuta kuin keulaa ilmaan, kunnon tuet auton alle, ettei kärry tipu testaajan päälle ja jollain vääntöraudalla kokeilemaan onko alakolmion helojen akseleilla klappia. Vakaajatangon sivuttaisliikkeestä juoruaa tangon puhtaus heti puslan vieressä. Jos keulan saa kokonaan ilmaan voi tankoa yrittää liikuttaa myös ihan käsipelillä.

Näiden jälkeen on tullut vaihdettua myös vaihdelaatikon tukihela ja moottorin yläpuolisen momenttituen helat. Tämän jälkeen sitten piti vielä hoviasentajalla vaihdattaa vaihteensiirtäjän akselin kuminivel (vanhalla ajettu vain 60 tkm), kun se oli ottanut osumaa noiden moottorihelojen väljyyden seurauksena.

Varaosalaatu tässä tapauksessa Saab original by PCS.

Nyt on ilo ajaa tonnarilla, kun kulkee suoraan, keskittää ja varovasti kiihtyykin..
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
Vastaa Viestiin