Terve!
Päätin ottaa toisen tonnarin pukeille, vähän isompaan talvihuoltoon...
Nyt kun auton etupää on lähes kokonaan atoimena, niin rupesin ihmettelemään noita moottorin hydraulisia tukikumeja.
Itse en ole vielä joutunut vaihtelemaan noita yhteenkään tonnariin ja nyt pähkäilen että olisikohan aika vaihtaa nuo kumit.
Moottori tuntui pomppivan jonkin verran enemmän ajossa kun toisessa tonnarissani, mutta se voi johtua momenttituen ja laatikon puslien huonosta kunnosta, joita olen juuri vaihtelemassa.
Rengasraudalla apurungosta moottoria kevyellä voimalla nostaessa, kumit antavat moottorin nousta n.3-4cm ja laskiessa moottori ns. lösähtää suoraan pohjaan.Raudalla nitkuttaessa kumit tuntuvat jonkin verran hervottomilta. Mitään öljyvuotoja, poislukien ns. normaalin pikeentymisen lisäksi, ei näy, johtuen moottoritilan ja alustan pesusta. Mitään suurempia murtumia/perstoutumista ei kumeissa ulospäin näy.
Nyt haluaisin tietää minkälaista liikettä terveet tukikumit antavat moottorin tehdä ja onko parempia tapoja diagnosoida hydraulikumien kuntoa?
Potilas on: 9000 2.3t, matalapaine, manuaali, vm-96, ajettu 390tkm
Moottorin alemmat tukikumit
Moottorin alemmat tukikumit
Saab 9000CS 2.3T -96
Saab 9000CS 2.0T -96
Saab 9000 CS 2.3 -95 elintenluovuttaja/pihakoriste
ex Saab 9000CS 2.0 -96
ex Saab 9000CD 2.3T -92
Saab 9000CS 2.0T -96
Saab 9000 CS 2.3 -95 elintenluovuttaja/pihakoriste
ex Saab 9000CS 2.0 -96
ex Saab 9000CD 2.3T -92
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Moottorin alemmat tukikumit
Yleensä kumistä näkee onko rikki, eli irtoavat lähes täysin vulkanoinneista tai repeävät. Siinähän on toppari ja eisen koneen sitä topparia varten sais kolista. Kaveri kattoon, autoo pakilla ja eteenpäin nytkäyttelee, nii näkee toimiiko kumit. Myynnissä olevat halvemmat mallit taitaa olla umpikumisia, kohtuu hintavia uudet hydrauliset.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Moottorin alemmat tukikumit
Suunnilleen yhtä paljon ajettuun tonnariin vaihdatin kaikki tukikumit viime vuonna.
En kokeillut paljonko kone/ vaihteisto liikkui vanhoilla kumeilla mutta ainakin manuaalivaihteiston takeltelu lähes loppui kumien vaihdon jälkeen.
En kokeillut paljonko kone/ vaihteisto liikkui vanhoilla kumeilla mutta ainakin manuaalivaihteiston takeltelu lähes loppui kumien vaihdon jälkeen.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Moottorin alemmat tukikumit
Mulla vaihdettu etummainen nesteet pihalle sylkenut hydraulikumi 275tkm .Pcs teki vaihdon samalla kun öljypohjanputsaus ja tp-ketju poistettiin ja osa oli jotain 125€ aikoinaan. Ilmeni kun on 3" dp ja alkuputkisto niin pääsi antautuneena kolahtamaan putki jo apurunkoon. Taaempi kumi olisi ollut kalliimpi kun kyselin ja oli silloin ehjäkin niin ei uusittu.
Vaihteiston tukikumi ja momenttiituen puslat nyt uretaaniset.
Vaihteiston tukikumi ja momenttiituen puslat nyt uretaaniset.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Moottorin alemmat tukikumit
Itsellä kans oli tullu tiensä päähän, kolahti kun jarrutti tai kiihdytti rajusti. Oli ehjän näköinen mutta antoi niin paljon periksi että kolahti päälli puolen rauta ulko kuoreen. Nyt on uudet kummit ollu jonku aikaa ja samalla päivitys powerflex:iin loppu kolinant ja parani ajettavuuskin
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN