Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Breiska
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 10, 2014 09:02
Paikkakunta: Tampere

Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Viesti Kirjoittaja Breiska »

Moi

Tänään kotiin lähtiessäni starttasin saabia tuloksetta. Ajotietokone vilkutti viaksi otsikossa mainittua Throttle position sensoria.
Autoon on vaihdettu 9000 Aeron pitkälohko kone.

Autossa sähköinen TCS-kaasuläppäkotelo.
En ole huomannut autossa aiemmin erikoisempia nykimisiä. Silloin tällöin on tyhjäkäynnillä kierrokset hummannut 800-1100 rpm.

Edit 10.3 Sain auton käymään tyhjäkäyntiä tasaisesti ja nätisti 1000rpm, heti kun painan kaasupoljinta vähänkin, kierrokset tippuvat tyhjäkäynnillä 500 rpm ja kaasuun vastaaminen on todella heikkoa.
Viimeksi muokannut Breiska, Pe Maalis 10, 2017 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... or#p814452

Vähän epäilen kans että johto murtunut tms. Hyvin harvoin itse anturi menee rikki.
Tyhjäkäynnin humppaaminen viittais vähän likaiseen tyhjäkäyntimoottoriin. Sen putsaus ja voitelu yleensä auttaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Breiska
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 10, 2014 09:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Viesti Kirjoittaja Breiska »

Kiitoksia, täytyy tänään/huomenna tutkia onko johdot kondiksessa.

Edit 8.3 tunnistimen johdot näytti pääpiirteittäin hyvältä, myöhemmin tänään rullaan auton halliin ja tutkin tarkemmin.
Breiska
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 10, 2014 09:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Viesti Kirjoittaja Breiska »

Ruiskuttelin kontaktisprayta liittimiin ja tarkistin mm. rintapellin magneettiventtiilin yleismittarilla, arvoksi tuli 27.2 ohm joka on hyväksyttävä.

Sain auton käymään tyhjäkäyntiä tasaisesti ja nätisti 1000 rpm--> Heti kun painan kaasupoljinta kierrokset laskee 500 rpm ja kaasupolkimen liikerata tuntuu pienemmältä kuin ennen 8O

TCS ctrl valo palaa edelleen. Onko kaasupolkimessa jonkinlainen asentotunnistin myös, joka vois vaikuttaa :?:
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Voisko olla kaasuläppäkotelo limpissä? Vai onko tuon ikäisessä edes sellaista mahdollisuutta.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Breiska
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 10, 2014 09:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Viesti Kirjoittaja Breiska »

Sitä itsekin olen epäillyt, mutta en löydä googlettamallakaan mitään sivuja joista saisi selville miten Lh-tila "nollataan". Eikä täällä foorumilla löytynyt haku-toiminnolla aiempaa juttua aiheesta..
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Viesti Kirjoittaja pevi »

Siis autossasi on TCS!

Sitten ongelmakenttä ihanasti laajenee.

Olen kirjoitellut pitkät pätkät TCS:n vianhauasta tälle palstalle.

LIMPHOME tila nollaantuu itsestään kun auto on kunnossa.

Aloita ensiksi vaihtamalla keskenään vasemman lokasuojen ja rintapellin magneettiventtiilit. Ne on identtisiä pl. kiinnitysrauta.

Tietenkin olet tarkastanut jo kaikki alipaineletkut erityisesti sen joka menee läppäkoteloon/rintapellinventtiiliin/imusarjaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Breiska
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 10, 2014 09:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Viesti Kirjoittaja Breiska »

Joo kyllä! Pahoittelut, en oo muokannut sitä aloituspostaukseen.

Tänään mittailin ohmit venttiileistä, rintapellin venttiili antoi 27.2ohm tulokseksi ja lokarin (cruisen?) venttiili pyöreää nollaa.

Alipaineletkut vaihdettiin eilen kaikki haperot ja kovettuneet veks ja uudet tilalle, ei ollut vaikutusta.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Viesti Kirjoittaja pevi »

Sillä Cruisen venttiilillä ei ole mitään tekemistä TCS:n kanssa. Nolla tuntuu kyllä oudolta arvolta.

Vikojen todennäköinen esiintymisjärjestys on seuraava


Alipaineletkut
puna/valk takaiskuventtiili
rintapellin venttiili
TCC kotelon anturi etenkin ennen vm 1995, jolloin tuli kullatut liittimet ja potikkaa läppäkotelon sisällä parannettiin.
Polkimen potikka
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Breiska
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 10, 2014 09:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Viesti Kirjoittaja Breiska »

Jatkoa ketjuun.

Vaihdettii lauantaina non-tcs kamat sisään (kaasupoljin, kaasuläppäkotelo, kaasuvaijeri, modattu moottorin johtosarja, non-tcs ecu, tyhjäkäyntiventtiili, ETS-boksi irrotettu kuskin penkin alla).

Auto ei siltikään vastaa kaasuun normaalisti, kaasua painettaessa meinaa lyödä pään tuulilasiin ennen kuin vastaa kaasuun. Vaihdoin tänään 20.3 myös bensapumpun joka ei vaikuttanut asiaan milläänlailla. Edelleen palaa Check engine- valo ja herjaa Throttle position sensoria.

Huomenna kokeillaan vakiosuuttimilla, kun siellä on paikallaan jotkut erikoiset 8O

On se perkele.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Helpottas tietää kun mulle ei ole selvinnyt mistään onko pitkälohkos minkä vuotinen eli trionic vai di/apc vehje.
Jos se sun pitkälohkokone on vm- 93 ja trionic 5.2 eculla niin siinä vuosimallissa on 2.3T ja aerossa Lucas 408cc suuttimet ihan orkkiksena kuten munkin -93 2.3T on. Tämä on ainoa vuosimalli jossa nämä erikoiset suuttimet on vakiona ja ei toimi sitten kunnolla esim 94-98 suuttimilla ilman softamuutosta, tämän jo itse kokeillut.

Jos se täyskaasulla pysähtyy kuin seinää ja kaasua löysätessä alkaa hiukan vetämään taas niin oletko jo kattonut ettei sulla bensasuodatin tai takapönttö ole tukossa? Ollu muutamas vehkeessä nämäkin probleemana ja molemmat aiheuttaa tuon "seinään pysähtymisen" ilmiön kovemmalla kaasutuksella.
Katistakin voi olla rojut irti mut yleensä helisee, joskus ei. Mulla oli aika tukkoon menossa -93 cs katti kun viriputkiston putkiston vaihdossa se poistettaessa kunto katottiin.

Omasta myös ollu esim imusarja 4 pytyn kohdilta oli löystyny ja suuttimen o- rengas 1 pytyltä hajonnut. TK haki jonkun verran nuo viat päällä ja hiukan puutunut veto oli koneessa. Myös t5.2 ecusta mulla oli palanut mankkuvenan fetit sekä ruiskufetit uusittu samalla korjauksella. Tähän t5.2 tilalle käy myös t5.5 ecu mutta siihen softa ajettava sisään tuplana johtuen muistien kokoerosta.


Ps. Paikkakuntasi kun ei tiedossa mutta
jos autosi on trionic 5.2 ja olet Imatran läheltä ja käymään pääset (en lähettele osia minnekään) niin olis mikäli joskus tarvetta kokeilua tai testausta varten esim t5.2 Aero ecu, tk- ja pa-säädin, map- ja iat-anturit, di- kassu, kaasuläppäkotelo, sarja lucas suuttimia.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Viesti Kirjoittaja pevi »

Ootko muuten sata varma, että tulkitset villkkukoodit oikein em. virheeksi?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Breiska
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 10, 2014 09:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Viesti Kirjoittaja Breiska »

pevi kirjoitti:Ootko muuten sata varma, että tulkitset villkkukoodit oikein em. virheeksi?
Voiko sen tulkita toisella tapaa, täältä löytyy se check engine vilkkukoodien selitykset. Siellä 5xCE=Throttle position sensor.

Jos toista tietoa ni saa kertoa.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Auto on pitkälohko trionic 5.2, T7 modilla ja kiitos Kupari tiedosta, kun en ollut noihin suuttimiiin törmännyt aikaisemmin. Tilalle vaihdoin eilen punamustat, mutta pitäsköhän sinne ny olla ton softan mukaan jopa koko mustat.. Kaikki TCS kamat on irroitettu pois ja auton käyttäytyminen vain muuttui hiukan paremmaksi, mutta TPS vikaa antaa edelleen, ennen ja jäkeen TCS poiston.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Saab 9000 2.3 T Throttle position sensor - ongelma

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

TPS vika poistui vaihtamalla ABS yksikkö -92 vuoden mallista. Suuttimet on nyt nuo vakiot Lucas 408cc. Vielä vikana imusarjanlämpöanturi ja sen piuhoitukset, ohjeet on niilt' osin epätarkat. Tuon kun selvittää nii lähellä onnistumista.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Vastaa Viestiin