Tonnari on laiska

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Kupari kirjoitti:Alipaineletku joka lähtee bypassilta on ehjä koko matkalta myös kiinnitysklipsien kohiltakin imusarjalle asti? Kovettuneet väljät tai halkeilleet letkunpäät jos fuskaa niin ei kalvo toimi kunnolla.
Ahtoputkisto on tiivis?

Täysipaineisessahan sitten on vielä letkussa t-litin josta lähtee mittariston omalle ahtomittarille letku.

Pari fuskaavaa bypass vaihtanut ja imies/ puhaltaes ilmaa liikku ahistamatta ja korjaantunu noissa uudella. Muissa jos otsasuoni pullistunut ollu vika murtuneessa tai halkinaisessa alipaineletkussa, irronneessa hukkissokassa, löysä kulunu hukkiskello tai ahtoputkien vuodoista joissa klemmareiden tiukkaus riittäny.

Nykyisessähän lähti viimeksi mittaristosta letku irti niin t- haaran tilalle i - liitin kun erillinen ahtomittarikin on joten ei tarpeellinen.
Koitin vielä irtonaisella letkulla ja samoin käyttäytyy. Olisko tuo bypass syytä uusia, ei näytä ihan hirveitä maksavan...
Miten ton löysän/kuluneen hukkiskellon voi tarkastaa?
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos haluat niin vaihda bypass , en vain usko että korjaa laiskuutta mikäli ahtopuutetta mutta saat mielenrauhan.

Kelloissa jousi väsyy niin tangos ei tunnu oikein minkäänlaista jousta olevankaan kun vetää tankoa ulospäin ja ihan kuoleentuneena valuu tanko lähes itsestään alas.
Jos kellon perussäätö sulla on laitettu ok niin irrotettaessa pitäs tangon noin 0.4-0,5mm nousta ja paikoilleen laittaessa jos vaatii pientä vetoa saman verran niin on kunnossa. Jos valuu itsestään tapille asti tai joudut työntämään ylöspäin niin jousi kuoleentunut.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Kupari kirjoitti:Jos haluat niin vaihda bypass , en vain usko että korjaa laiskuutta mikäli ahtopuutetta mutta saat mielenrauhan.

Kelloissa jousi väsyy niin tangos ei tunnu oikein minkäänlaista jousta olevankaan kun vetää tankoa ulospäin ja ihan kuoleentuneena valuu tanko lähes itsestään alas.
Jos kellon perussäätö sulla on laitettu ok niin irrotettaessa pitäs tangon noin 0.4-0,5mm nousta ja paikoilleen laittaessa jos vaatii pientä vetoa saman verran niin on kunnossa. Jos valuu itsestään tapille asti tai joudut työntämään ylöspäin niin jousi kuoleentunut.
Otin ilmansuodattimen putken irti ilmansuodattimesta moottorin käydessä ja kun kaasutteli, niin turbo kyllä tuntui pelaavan, veti ilmaa reippaasti. Hukkiksen tanko liikkuu ja jousivaste tuntuu, sokka paikallaan.

Täytyy nuo klemmariliitokset käydä vielä läpi mutta ei päälisin puolin ainakaan näyttänyt mitään olevan. Niin ja tänään vielä uusin nuo alipaineletkut, ei ole iso sijoitus.

Eilen kun kävin koelenkillä niin kyllä se sen 100km/h ja ylikin vauhtia kerää mutta kiihdytykset ovat yhtä tuskaa. Ei kiihdy kuten pitäis.

jos turbo olis entinen niin eikö pitäisi savuttaa? Missään vaiheessa tuota eilistä testilenkkiä en savua taustapeilistä havainnut.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Viimeiseen vastauksena, että jos auto imee ilmaa käydessään, se ei kerro turbon toiminnasta yhtään mitään.
- Bypass tuntuu selvityksen puitteissa olevan ehjä.
- Hukkaportin kello tuntuu takkuilevan. se on syytä saattaa priimaan kuntoon ennen muita kokeiluja.
- Vaihda kaikki alipaineletkut. Saattaa tehdä isostikin kiusaa, jos jossain on vuotoa.
- Tarkista coolerin liitokset ja painepuolen letkut. siis turbolta kohti kaasuläppää. pienikin vuoto saattaa tehdä paineella isosti kiusaa.
- T7 modi kannattaa ehdottomasti tehdä. käytetystä T5 mankusta en maksaisi yhtään mitään. hajoaa kuitenkin kohta, jos ei ole valmiiksi rikki.

Lueskelin nyt muutenkin tämän viestiketjun läpi, ja ihan pakosta tulee mieleen antaa se perus neuvo. Siis täysin ystävällisellä sävyllä.
Vie auto jollekin, joka ymmärtää sen päälle. Jos saat olla itse paikalla tutkittaessa, niin koita kuunnella ja ymmärtää mitä tietäjä sanoo. Turbotekniikka ei ole ihan hirvittävän monimutkaista, mutta kyllä perusasiat kannattaa ymmärtää ennen kuin alkaa hirveästi itse säveltämään. Etsisin käsiini jonkin harrastajan, joka vois samalla vaikka tehdä tuon softamuutoksen ja mankkumodin. Luulisin että niitä löytyy. Facebookinkin puolelta voi sellaista kaveria huhuilla, kaikki kun ei enää tunnu notkuvan foorumilla.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ymmärrän Barney74 sigusta että 2.0t niin eikö se ole ilman mitään mankkuvenaa mikäli ei jälkilaitettu. Ei ainakaan missään mainittu venasta mitään.
Muuten turkkaki antaa hyvän neuvon koko ketjua silmälläpitäen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

turkkaki kirjoitti:Viimeiseen vastauksena, että jos auto imee ilmaa käydessään, se ei kerro turbon toiminnasta yhtään mitään.
- Bypass tuntuu selvityksen puitteissa olevan ehjä.
- Hukkaportin kello tuntuu takkuilevan. se on syytä saattaa priimaan kuntoon ennen muita kokeiluja.
- Vaihda kaikki alipaineletkut. Saattaa tehdä isostikin kiusaa, jos jossain on vuotoa.
- Tarkista coolerin liitokset ja painepuolen letkut. siis turbolta kohti kaasuläppää. pienikin vuoto saattaa tehdä paineella isosti kiusaa.
- T7 modi kannattaa ehdottomasti tehdä. käytetystä T5 mankusta en maksaisi yhtään mitään. hajoaa kuitenkin kohta, jos ei ole valmiiksi rikki.

Lueskelin nyt muutenkin tämän viestiketjun läpi, ja ihan pakosta tulee mieleen antaa se perus neuvo. Siis täysin ystävällisellä sävyllä.
Vie auto jollekin, joka ymmärtää sen päälle. Jos saat olla itse paikalla tutkittaessa, niin koita kuunnella ja ymmärtää mitä tietäjä sanoo. Turbotekniikka ei ole ihan hirvittävän monimutkaista, mutta kyllä perusasiat kannattaa ymmärtää ennen kuin alkaa hirveästi itse säveltämään. Etsisin käsiini jonkin harrastajan, joka vois samalla vaikka tehdä tuon softamuutoksen ja mankkumodin. Luulisin että niitä löytyy. Facebookinkin puolelta voi sellaista kaveria huhuilla, kaikki kun ei enää tunnu notkuvan foorumilla.
Kupari kirjoitti:Ymmärrän Barney74 sigusta että 2.0t niin eikö se ole ilman mitään mankkuvenaa mikäli ei jälkilaitettu. Ei ainakaan missään mainittu venasta mitään.
Muuten turkkaki antaa hyvän neuvon koko ketjua silmälläpitäen.
Ok, kiitos vastauksistanne!

Juu, ei ole mankkuvenoja eikä tule. Ei tarvi kakkosautossa liikoja tehoja olla.

Miksi epäilet, että hukkaportinkello takkuilisi? Olin auton alla, josta pääsin sitä liikuttelemaan ja ei tuo takkuillut vaan selvää vastustakin oli havaittavissa ilman mitään takkuiluja.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Turbon välykset voi näpelöidä kevyesti sormin ja akselin suuntainen oltava tiukka, sivusuuntanen voi pieni välys olla.. Jotain osviittaa fuskaako näkee kun kattoo myös ahtoputkesta tai coolerin letkusta öljyisyyden.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

jo pahoitteluni, en lueskellut tarpeeksi tarkoin, kun aloin näkemään punaista puolessavälissä... Useita kysyjiä, useita vikoja... OK.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin