Tonnari on laiska

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Jos ilman hukkaportin letkua W(wastegate) ei liikahda tuonne fuelcuttiin herkästi(1.54bar) niin silloin on rautapuolella häikkää. Hukkaporttihan ei aukea jos letku on irti joten siksi pitäisi ahtaa helpostikin tuonne maksimiin. Voi olla pakopesä halki ahtimessa tai hukkaportti on jumittunut auki jolloin ei ahda sen takia. auton alta näet parhaiten hukkaportin tangon. ota sokka irti tangon päästä,hukkaportin pitäisi nyt liikkua herkästi käsin. Tutki samalla pakopesä ettei näy isoja halkeamia.
Kyllä sitä hukkaportin esijännitystä pystyy säätämään ihan päältäpäinkin jos on sen homman harjoitellut joitain kymmeniä kertoja. Itse joskus portillisissa ahtimissa korvasin katkenneen sokan lukitusprikalla ja säädin peruspainetta useita kertoja softatessa tienpäällä :wink:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Möngin sinne auton alle ja siellä näytti tältä:
https://drive.google.com/open?id=0ByiRN ... W9IWW9YcFE
https://drive.google.com/open?id=0ByiRN ... WdzNi1zdUE

Puuttuukos tuosta nyt se koko sokka vai enkö vaan ihan hahmota tätä?

Yritin liikutella tankoa käsin (irrottamatta sokkaa, koska en sellaista nähnyt), eikä se kyllä sanottavasti tuntunut liikkuvan. Eli jumissa on?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11483
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja jus »

On siinä lukkorengas kuitenkin. Kaikissa turboissa ei ole edes reikää tuota sokkaa varten.
Kuva

Hukkaportin kello työntää tangon avulla hukkaportin vipua auki päin ja jousivoima vetää takaisin. Tankoa pitäisi siis pystyä työntämään kuvassa oikealle yläviistoon ja se palautuisi sitten itsekseen vasemmalle alaviistoon. Jos on jumissa ääriasentoon oikealle, eli auki, ei ole ihme että tuntuu laiskalta.

Tässä hukkaportti on kiinni:
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Ja sen pitäis liikkua silleen ihan senttejä, että liikkeen huomaakin? Ehkä se millin pari saattoi liikahtaa kun työntelin, mutta varma en ole.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja aero »

Herrasmieskruiseriin ilmestyi vastaavan kuuloinen efekti, kun pakoputken takapönttö oli tukkeessa niin että vastusti liikaa virtausta. Yksi mahdollinen vikapaikka muiden joukossa siis tuokin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Jos mahdollista anna lämpöä siihen vipuun ja jotakin irroitusöljyä ym ja koita saada liikkumaan se hukkis ettei tartte rueta sen takia purkamaan ahdinta. Kyllä sen hukkiksen vivun pitäisi sanotaanko pyöreästi 90astetta liikkua akselinsa ympäri silloin kun tanko on irroitettu.

Esim tuosta kuvasta ymmärrät että sen pitää liikkua aika paljon.
Kuva
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Mjoo, eipä onnistu tuon nivelen herkistely tuossa maan tasalla olevan auton alla maaten. Tankoon yllän, niveleen en. Täytynee kohtapuoliin olevan määräaikaishuollon yhteydessä pyytää, että pajalla herkistelevät tuota ja tarkistavat peruspaineen.

Siinäkin on vaan se vaara, etteivät osaa. Harmi kun asuu täällä osaavampien harrastajien ulottumattomissa, foorumin kautta varmaan löytyisi asiantuntevampaa apua kuin lähikorjaamoilta. :evil:
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Saabatti kirjoitti:Mjoo, eipä onnistu tuon nivelen herkistely tuossa maan tasalla olevan auton alla maaten. Tankoon yllän, niveleen en. Täytynee kohtapuoliin olevan määräaikaishuollon yhteydessä pyytää, että pajalla herkistelevät tuota ja tarkistavat peruspaineen.

Siinäkin on vaan se vaara, etteivät osaa. Harmi kun asuu täällä osaavampien harrastajien ulottumattomissa, foorumin kautta varmaan löytyisi asiantuntevampaa apua kuin lähikorjaamoilta. :evil:
Kattovat hukkiskellon kunnon samalla, niissä kalvot voi väsyä jolloin ei jaksa enää pitää paineita tai tangonpään o- rengas hajota niin että tanko vinossa kanittelee kellon päästä metallireunaan.
Omaan kellon vaihto, joka vielä väärän mallin ( tuli 9-5 eikä 9000 kello) pituuden passaus ja perus- maximipaineen tsekkaus tehty pihahommana. Kelloa muokattu yläkautta ja tanko säädetty alta niin että keulan alla ollut oja .
Jonkun ahtomittarin vaatii ainakin siksi aikaa vaikka irtona konehuoneeseen viritellä jotta näkee perus- ja vaikka samalla max ahtopaineet.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Joo. Onko nuo ahtomittarit ihan yleismallisia, eli käykö tähän joku Bilteman halvin?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Ihan minkälaisen vaan haluat asentaa,teollisuusmittari tarkin,tosin race-lookkinen,kaikkiin muihin malleihin saat joko mittaritelineen tai vaihtoehtoisesti asennat/upotat minne haluat.52mm kokoisia nuo yleismittarit on.
Imusarjassa tais olla se nippa valmiina josta letku sisälle mittarille ja sähköt ryöstät jostain. Itse varastin ajovalokytkimeltä. Vaihtoehtoja useita.
Kannattaahan se ranettaa vaikka ihan pysyväksi niin siitä hyvä tarkkailla ahtoja jatkossakin.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Itselläni halpis Motonetin autogauge smoke ja 0,1bar valehtelee liikaa oikealla mittarilla penkkisäädössä tarkistettuna.
Tuossa yhdistelmä ali/ylipainemittarissa sekin hyöty et näkee jatkossa jotain mahdollisista alipainevuodoistakin mittarista miinusalueeltakin. Mittareitahan siis on myös pelkkää ahtopainetta näyttäviäkin..
Omassa upotettu toimimattoman kellon tilalle ja sähkötkin siltä, taas irtotelineellä joita eri vaihtoehtoja saa minne haluaa eli pilariin, kojelaudalle, konsoliin jne.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuo '97 muuten on jo OBD-tökkelillä varustettu, joten se kertoo auton oman MAP-anturin arvon ihan sieltäkin kautta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

My96 on kans jo ob2 lähtö. En tiedä miten aikaisin noi tuli tonnareihin.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Juu, oon tilannu kaksikin semmosta OBD-bluetooth -palikkaa, ja kumpikaan ei saa yhteyttä ecuun. Kokeillu Android- ja Windows-puhelimella ja eri softilla.

(En sitten tiedä voiko se vaikuttaa, että siellä sisällä on jonkun ruotsalaisen STT-tuningfirman leimoilla oleva ecu eikä alkuperäinen.)
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja aero »

^^Muistaakseni just MY96 - kuitenkin niin, että MY97 on ns. varma tapaus.

^Saattaa se ehkä vaikuttaakin (tai voi siellä toki muutakin vikaa olla - esim. piuha irti/poikki/tms). Se vähä lukumäärä mitä tonnareille olen OBD:n kautta höpissyt, on tapahtunut ihan droidiluurilla ja Torquella BT-ELM -palikan kautta. Kai edes joku epäonninen palikka/luuri -kombo on testattu toimivaksi jossain muussa autossa?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin