Tonnari on laiska

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Mistä kannattaa hommata uusi mankkuvena? Suosituksia otetaan vastaan :) .

Liekö näissäkin orkkisosassa pidempi takuu...

(P.S. En ole vielä laittamassa T7-venttiiliä, koska softaajat tuppaavat asumaan jossain jumalan selän takana.)
Viimeksi muokannut Saabatti, La Huhti 01, 2017 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: T5-magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Maptunilta hieman päälle 300 euroa.
https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... li-t5.html

Jos tuota hintaa meinaa maksaa niin kannattaisi ainakin omasta mielestäni ihan tosissaan harkita sitä T7-vena muutosta siihen boksiin...ja saa siihen samalla muutaman hevosen lisää jos tarvetta.

Uskoisin että Pohjoisestakin softaguruja löytyy, jos ei ole mahdollisuutta lähettää boksia softaukseen tai sinne päin / lähelle saattaa jollakin softagurulla olla jotain reissua tiedossa niin siinä samalla saattaa softauskin onnistua.


Halvemmalla tosin pääsee kun laittaa ostoilmoitusta ja ostaa ehjän, toimivan T5-venan ja kokeilee jos se kestäisi sen aikaa kunnes saa jonkun softaamaan boksin T7-venalle.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: T5-magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuota jos t5 niin tuurilla jostain ehjän käytetynkin saatat löytää.

Tuohon maptunin 300€ kiskurihintaan saat jo ostettua joko valmiiksi modatun t7 varaecun ehkä jopa suoraan omaasi käypäsellä softallakin noin 40- 50€ tai ostat 20-40€ perus t5.5 ecun jonka lähetät modattavaksi ja vaikka stage1 sisään samalla johonkin 100-150€ hintaan.
Summalla myös ostat lisäksi valmiiksi uuden noin 80€ tai käytetyn 25-30€ t7 venan ja adapterijohdon noin 15-25€

Jää noin ecun vaihto ja venan liittimien kytkentä jäljelle ja siinä kerkeää polttaa vain pari norttia niin se homma valmis.
Venttiilin voi kiinnittää jo etukäteen sopivaan kohtaan vaikka t5 tilalle kuten mulla niin että piuhat riittää, adapteripätkä antaa 5-10cm lisää varaa. Näin on auto käytössä vaikka ecu työn alla.

Esim mä ostin varalle t.7 modatun ecun ja jäi edellisestä jo myydystä ex-matalapaineisesta (täysipaineisen softalla) itselle t7vena ja adapterijohto jos joskus jonkun muun orkkis t5 tai matalapaine vehkeen sattus ostamaan. Tuossa ex oli niputettu nippareilla vena bypassin yläpuolelle.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: T5-magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ostoilmoitusta foorumin ostetaan osioon.. siitä se lähtee. On niitä ehjiäkin T5 venttiileitä, täällä foorumilla nousee vain aina esille kaikki vikaantuneet. Harvempi täällä raportoi siitä että kellä on ehjä t5 venttiili... Tonnarissa on minulla ainakin pelannut hienosti ja ongelmitta kohta 80tkm, siis sen ajan minkä auto on minulla ollut.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: T5-magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Niin siis maksoin juuri satasen siitä ohjelmasta ja samallahan tuo (oletettu) vikakin ilmeni vasta, kun auto liikkuu softauksen jälkeenkin kuin matalapaineinen.

En nyt jaksaisi alkaa sitä t7-modia alkaa tekemään ja maksaa sitten heti uudestaan softausta taas, jahka nyt tulee etelässä käyntiä.

Mutta joo, jospa se T5-vena ostoilmolla löytyis :) tai sitten tosiaan hankkia toinen ecu ja se t7-venttiili tarvittavine piuhoineen ja toivoa, että osaa sen itse asentaa :?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: T5-magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Adapteripiuhan liitinpäät erilaiset eikä mulla käy nuo kuin yhdellä tapaa t7 venan ja vanhan piuhan väliin.
Viimeksi muokannut Pakari, Ma Maalis 13, 2017 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ylimääräisen lainauksen poistaminen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: T5-magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No nytpä tuli foorumilta ostettu mankkuvena, jonka pitäisi olla ehjä. Tähän uuteen kun puhaltelee C:hen tai R:än, niin ilmaa tulee W:stä. Eli vaikuttaa ehjältä, vai kuinka?

Laitoin venttiilin myöskin paikoilleen ja kokeilin sitten puhallella tuohon vanhaan, johon C:hen puhaltaessa ei tule kyllä mitään mistään ulos. R:än puhaltaessa tulee ilma ulos W:stä, joskin aluksi hassun ääniefektin kera.

Jännä nähdä tulisiko Tonnarille viimein hieman menohaluja tuolla. Yritin tietysti käydä vähän kokeilemassa, mutta tiet olivat sopivasti kerenneet taas illaksi jäätyä niin, että kaasuun koskeminen aiheutti välittömän sutimisen melkein vaihteella kuin vaihteella :D.

Jos ei Saappi tahdo liikkua edelleenkään, niin varmaan pitää mittailla seuraavaksi, tuleeko sinne magneettiventtiilin liittimelle edes virtaa...
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: T5-magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No eihän se mihinkään alkanut liikkua. Tai siis samalla tavalla laiskasti kuin vanhallakin venttiilillä.

Mittailin jännitteen liittimeltä ja sinne tulee auto tyhjäkäynnillä 2,8V (vasemmalle ja keskimmäiselle pinnille mittarin kynnet), 4,3V (oikealle ja keskimmäiselle kynnet). Oikean ja vasemman pinnin välillä ei ollut jännitettä. Onko tuo niinkuin pitäisi?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
cossucola
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: T5-magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja cossucola »

Ootko kartottanu kaikki muut paikat että vika on varmasti venttiilissä ?

Hukkiksen tanko paikallaan ? Alipaine letkut ? Välijäähy ja ahtoputket ?
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: T5-magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Kupari »

T7 venan toimivuuden kuulee suoraan kun virrat päälle tai käynnistää, se pärisee aika voimakkaasti ja jännästi.
Cossucolalta tulikin listaa, tarkennan vähän
- Muovipääty voi esim haljeta coolerista,
- klemmarit tiukalla eikä ahtokumiputket ole puhki niiden alta
- hukkaportintangon sokka joka pitää vivun linjassa eikä pullahda tangolta pois on paikallaan. Liikkuuko tanko muutenkin kattoo samalla ettei hukkis jumissa
- bypassin alipaineletku ainakin että ehjä, itse bypassin testaa kun alipaineletku tilalle laittaa lyhyen letkunpäästä ja imaisee, jos tulee ilmaa imiessä suuhun vuotaa ja jos ei tule on kalvo ehjä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: T5-magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Onko testattu W-letku irti, että raudan puolesta ahtaa kunnolla?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: T5-magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Kiitos vinkeistä. Alipaineletkut olen vaihtanut, mutta aletaanpa käydä läpi näitä muita. Voisi aloittaa tuosta W irti koeajosta. Silloin pitäisi vissiin liikahtaa rikkinäiselläkin venttiilillä?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: T5-magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Saabatti kirjoitti:Kiitos vinkeistä. Alipaineletkut olen vaihtanut, mutta aletaanpa käydä läpi näitä muita. Voisi aloittaa tuosta W irti koeajosta. Silloin pitäisi vissiin liikahtaa rikkinäiselläkin venttiilillä?
Vetää w-letku irti fuelcutiin asti jos rauta kunnossa joten varovasti testaa eli älä vedätä kuin juuri tuohon fuelcutiin asti ettet riko konetta laihaksi jäävällä seoksella. Jos sulla erillinen mittari niin 1,5bar pitäs olla cut ja esim mulla (tosin orkkismittari kun on täyspaineinen) mittariston punaiselle pohjaan.
Mulla jo 1.35bar ahtopainepyynnöllä softasta antaa 260hv niin eron huomaa heti esim aero tai steg1 nähdenkin.

Niin olihan sulla se t7 vena jo nyt sitten softassakin sisään modattuna ? Ei t7 vena toimi jos softassa t5 venan ohjaus sisällä.

Jos ei vedä niin mankkuvenasta ei johdu ( oli sitten t5 tai t7) eli ohittaa silloin w-letku irti koko mankkuvenannohjauksen. Eli vikaa jää esim ahtovuoto, hukkis tanko tai portti, bypassin kalvo, ecu jne.
Bypassin fuskaavan kalvon takia vaihtanut yhteen og900 ja yhteen cs 9000 saabiin ja vain orkkis bosch toimii, nykyiseen cs velton kalvon takia koko ( mulla on mitsu) hukkiskellon ja samalla paremman sokankin uusinu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: T5-magneettiventtiili

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Okei, hyviä vinkkejä. Pitää alkuviikosta jatkaa selvittelyä, viikonloppureissu menee Volvon ratissa :cry:

(T5-venttiili on.)
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tonnari on laiska

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Vaihdoin ketjun nimen vähän aiheeseen sopivammaksi.

Kävin varovasti kiihdyttelmässä W-letku irti ja ainakin kakkosvaihteella tuntui olevan ihan yhtä rauhallista käytös kuin letkun ollessa kiinni.

Kokeilin imeskellä bypassin letkusta, eikä sieltä mielestäni ilmaa tule läpi.

Pitäisikö tuota hukkaportin tankoa pystyä liikuttamaan menemättä auton alle? Sokkaan ei vissiin ainakaan saa näköyhteyttä? On vähän hankalammassa paikassa kuin Femmassa, ei meinaa oikein ylettyä ottamaan kunnollista otetta tangosta. Tai sitten sohin väärästä paikasta.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Vastaa Viestiin