Nyt on viimeiset pari viikkoa takkuillut tonnarin ilmastointisysteemi oikein huolella. Aluksi lakkasi lämmönsäätö toimimasta kokonaan eli servo ei liikkunut silloin kun olisi pitänyt. Vika oli näköjään ACC ohjausboksissa, kun korjautui vaihtamalla. Kalibroinnissa ei siis tullut mitään koodeja, vain pelkkä 0.
Uusi boksi toimikin muutaman päivän niin kuin pitää, mutta nyt tuli uusi ongelma. Nyt ei muutu puhallussuunta enää itsestään. Näin viileillä keleillä jää puhaltamaan tuulilasiin. Lämmönsäätö siis toimii ja ilmeisesti myös haistelija, kun puhaltaa sopivan lämmintä/viileää ilmaa tarvittaessa. Kalibroitaessa heittää aluksi 0, mutta lopussa näyttöön vaihtuu 1 ennen kun lämpötila palaa näyttöön. Samalla kalibroitaessa puhallus jämähtää eteen (alin asento) eikä käy kaikkia asentoja läpi. Asentoja pystyy kuitenkin käsin vaihtamaan, joten itse säätö näköjään toimii.
Oiskohan mahdollisesti joku anturivika (aurinkotunnistin?) vai pitääkö taas metsästää uusi boksi jostakin?
ACC ongelmia
Re: ACC ongelmia
Minullakin on ollut kokemuksia ettei aina kalibroinnissa kelaa kaikkia asentoja läpi. Ehkä johtunee siitä, että olen irrottanut otteeni aikaisemmin AUTO-napista.
Uudessa ACC:ssa saattaa olla päällä käyttäjän ohjelmoima toiminto jonka saa nollattua pois painamalla AUTO ja OFF nappia yhtäaikaa. Se ei tosin selitä vikakoodin ilmestymistä.
Vikakkodin saa luettua TECH2:lla
Joskus servomoottoreissa akseli liukuu moottorin runkoon nähden niin ettei hammasrattaat enää kosketa toisiaan. Tällöin ko. toiminta ( LÄMMITYSLÄPPPPÄ tai PUHALLUKSENSUUNTALÄPPÄ) ei ole ohjattavissa. Tästä ei kuitenkaan tule virhekoodia. (Olen tästä kirjoittanut täällä aiemminkin).
Uudessa ACC:ssa saattaa olla päällä käyttäjän ohjelmoima toiminto jonka saa nollattua pois painamalla AUTO ja OFF nappia yhtäaikaa. Se ei tosin selitä vikakoodin ilmestymistä.
Vikakkodin saa luettua TECH2:lla
Joskus servomoottoreissa akseli liukuu moottorin runkoon nähden niin ettei hammasrattaat enää kosketa toisiaan. Tällöin ko. toiminta ( LÄMMITYSLÄPPPPÄ tai PUHALLUKSENSUUNTALÄPPÄ) ei ole ohjattavissa. Tästä ei kuitenkaan tule virhekoodia. (Olen tästä kirjoittanut täällä aiemminkin).
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: ACC ongelmia
Nyt kun tarkemmin testasin niin ei muuta puhallussuuntaa edes nappeja painamalla. Tai siis valo vaihtuu paneelissa oikeaan paikkaan, mutta mitään muuta ei tapahdu. Pitää varmaan koittaa vaihtaa toi koko servohärpäke ja kattoa sitten alkaako pelittää.
Toisaalta kyllä kiinnostaisi tietää, mikä siellä sitten aiheuttaa ton vikakoodin. Eihän noihin tonnareihin pure vissiin muut testerit kuin Tech 2? Eli merkkiliikkeeseen (hyi h******i) tai jollekkin, joka on jostain sellaisen onnistunut nyysimään.
Toisaalta kyllä kiinnostaisi tietää, mikä siellä sitten aiheuttaa ton vikakoodin. Eihän noihin tonnareihin pure vissiin muut testerit kuin Tech 2? Eli merkkiliikkeeseen (hyi h******i) tai jollekkin, joka on jostain sellaisen onnistunut nyysimään.
Re: ACC ongelmia
Minäkin olen semmosen saanut nyysityksi
Olisi näppärää, kun kaikilla kirjoittajilla olisi paikkakunta näkyvissä, niin voisi suoraan tarjota konkreettista apua....

Olisi näppärää, kun kaikilla kirjoittajilla olisi paikkakunta näkyvissä, niin voisi suoraan tarjota konkreettista apua....
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: ACC ongelmia
Pääsen torstaina Tech2 käsiksi niin sitten näkee, mitä kertoo...
... Onpa nyt toikin sitten korjattu.
Katos pirua, jäänyt pistämättäpevi kirjoitti:Olisi näppärää, kun kaikilla kirjoittajilla olisi paikkakunta näkyvissä, niin voisi suoraan tarjota konkreettista apua....

Re: ACC ongelmia
Nyt on Tech 2:lla (kiitokset nimim. Tuha !) katottu koodit läpi. Alkoi tänään heittää myös toista vikakoodia (kalibroitaessa vilahti vielä 2 1:n jälkeen). Kuva techin ACC:stä löytämistä vioista löytyy tästä:
https://drive.google.com/open?id=0B4bkZ ... TJOZlVMZkk
Pistän tähän vielä tekstinä, koska kuva on vähän epäselvä:
B2402 Pysyvä
Ilmanjakoläpän askelmoottori.
Oikosulku
0023 Pysyvä
<Tuntematon DTC>
Eka koodi näyttää kohtuu selvältä. Koitan toisella moottorilla, jonka sain samassa rytäkässä kokeiltavaksi. Tuosta toisesta koodista ei taas oo mitään aavistusta.
Edit: Vaihdettu on eikä toimi vieläkään. Kalibroinnissa ei heitä numeroita näyttöön (ainakaan niin että ehtis huomata, saattaa ehkä todella nopeasti vilauttaa 1:n taulussa). Testasin kuitenkin myös moottori irrallaan, jolloin huomasin, että ilmanjakoläpän moottorissa ei oo mitään eloa, kun taas lämmitysläpän moottori toimii niin kuin pitää.
Löin kuitenkin kokeilun vuoksi myös alkuperäisen (rikkinäisen) ACC ohjausyksikön kiinni ja kappas vain, ilmanjakoläpän moottori elää, lämmitysläpän ei. Mikä siis oli ihan alun perin vikana. Eli vielä koitetaan uudella ACC boksilla. Sitten alkaa ideat loppua.
https://drive.google.com/open?id=0B4bkZ ... TJOZlVMZkk
Pistän tähän vielä tekstinä, koska kuva on vähän epäselvä:
B2402 Pysyvä
Ilmanjakoläpän askelmoottori.
Oikosulku
0023 Pysyvä
<Tuntematon DTC>
Eka koodi näyttää kohtuu selvältä. Koitan toisella moottorilla, jonka sain samassa rytäkässä kokeiltavaksi. Tuosta toisesta koodista ei taas oo mitään aavistusta.
Edit: Vaihdettu on eikä toimi vieläkään. Kalibroinnissa ei heitä numeroita näyttöön (ainakaan niin että ehtis huomata, saattaa ehkä todella nopeasti vilauttaa 1:n taulussa). Testasin kuitenkin myös moottori irrallaan, jolloin huomasin, että ilmanjakoläpän moottorissa ei oo mitään eloa, kun taas lämmitysläpän moottori toimii niin kuin pitää.
Löin kuitenkin kokeilun vuoksi myös alkuperäisen (rikkinäisen) ACC ohjausyksikön kiinni ja kappas vain, ilmanjakoläpän moottori elää, lämmitysläpän ei. Mikä siis oli ihan alun perin vikana. Eli vielä koitetaan uudella ACC boksilla. Sitten alkaa ideat loppua.