Kiertokankien- ja runkolaakereiden vaihto alakautta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jarppo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Syys 05, 2009 13:46

Kiertokankien- ja runkolaakereiden vaihto alakautta

Viesti Kirjoittaja Jarppo »

Tonnarin kevyt keväthuolto on nyt virallisesti lähtenyt lapasesta.
Potilas on MY96 2.3t manuaali tonnari, ajettu 390tkm.

Nyt heräsi kysymys, onnistuuko alakerran laakeriliuskojen vaihto alakautta?
Ja mikäli laakereiden vaihto on mahdollista alakautta, niin vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan!
Haulla en asiasta löytänyt juurikaan mitään, miltään osastolta, niin ajattelin että vastaisuuden varalle asiasta olisi hyvä avata keskusteluketju.

Itseäni arveluttaa tippuuko kampiakseli tarpeeksi alas vain laakeripukkeja löyhdyttämällä, ja antavatko päätystefat ja jakopää senverran myöten että liuskojen vaihto on mahdollista.
Vai pitääkö laatikko ja kytkin, sekä jakopää purkaa pois?

Koneessa ei ole mitään laakevikaan viittaava, laakereiden vaihto on tarkoitus suorittaa vain huolettomia kilometrejä ja e85 softausta silmällä pitäen.
Ja tuolla 390tkm mittarilukemalla ja huoltokirjasta 15 vuoden ajalta löytyvillä mobilin rally vormula merkinnöillä oletan että nykyiset laakerit ovat hyvinkin jo sisäänajetut.

Viimeksi olen laakerit vaihtanu alhaaltapäin vm-79 kutoskoneiseen Dodge aspeniin, mutta sen yhtäläisydet saabin moottorin kanssa rajoittuvat siihen että molemmissa on nelitahtinen rivimoottori :)
Viimeksi muokannut Jarppo, To Maalis 16, 2017 09:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000CS 2.3T -96
Saab 9000CS 2.0T -96
Saab 9000 CS 2.3 -95 elintenluovuttaja/pihakoriste
ex Saab 9000CS 2.0 -96
ex Saab 9000CD 2.3T -92
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Kiertokankien- ja runkolaakereiden vaihto alakautta

Viesti Kirjoittaja Keme »

Jarppo kirjoitti:onnistuuko alakerran laakeriliuskojen vaihto alakautta?
Kyllä onnistuu.
jeeeeeee!
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kiertokankien- ja runkolaakereiden vaihto alakautta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllä runkopukkeja löysäämällä saa tarvittavan välyksen että laakeriliuskat voi sujuttaa paikalleen.
Vitospukkikin lähtee viimeistään silloin pois kun kolmospukin alta pitkittäislaakerin poistaa että kampuraa saa liikutettua pituussunnassa pikkasen lisää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin