Kansipahvijuttuja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Kansipahvijuttuja

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Miten se virallisesti on nuitten kansipulttien kiristyksen kanssa, pitääkö käyttää liukasteita? Moottoriöljyä, atf, Moly HD 49, Molykote 1000? Nimittäin kitkakerroin jos muuttuu kovin paljon, niin vaikka momentti olisi sama, pulttiin saattaa kohdistua 150% voima ihan heleposti (pahimmassa tapauksessa napss...). Joskus muistan nähneeni jossain (oliko WIS) että 9-5 kansipultteihin täytyy laittaa Molykote 1000 tahnaa. Moottoriöljy on selkeästi surkein vaihtoehto, ja vastaa miltei kuivana sisälle. :roll:

Kovin mielipiteitä on netti täynnä, asentaja huutaa että kuivana vaan, ja "teoreetikot" kertoo että pahimmassa tapauksessa kaksikertainen ero kireydessä voideltuun nähden.

Nuhvi.fi foorumilta tämmöinen testi oli tehty:

Nm.............HD 49.......CU-800.......Öljy.......Kuivana

40.............2,03..........1,43..........1,19........0,87
50.............2,65..........1,89..........1,68........1,08
60.............3,18..........2,41..........2,06........1,85
70.............3,81..........2,86..........2,55........1,85
75.............4,16
80.............4,40..........3,35..........2,97........2,48
85.............4,71
90.............5,03..........3,81..........3,35........2,48
100............5,59
105............5,76
120............6,88
135.,........................................4,99
http://nuhvi.fi/foorumi/viewtopic.php?f ... &start=480

Eli tuolta näkee millainen voima kohdistuu (tonneina) eri aineilla, tai jopa ilman. Huimat on erot.

No mitenkä se oikeasti sitten menee, siis tarkoitan virallisesti mitä mieltä oli Saab? Ei taida olla 9000:lle WIS:iä, ja kerta kun kansipahvikin on ihan erilainen, minusta 9-5 tiedot ei pitäisi nyt tähän sotkea.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kansipahvijuttuja

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Onko nokka-akseleiden pyörät kiinni normikierteisillä pulteilla? Ei menaa aueta 400Nm pulttipyssyllä kun ampuu vastasuuntaan..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Kansipahvijuttuja

Viesti Kirjoittaja Keme »

Shadow_Fi kirjoitti:Onko nokka-akseleiden pyörät kiinni normikierteisillä pulteilla?
On.
jeeeeeee!
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Kansipahvijuttuja

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Ja juu, ne nokat on kovaa kiinni ;)
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kansipahvijuttuja

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Tuossa eilen kun puhistelin kiristäjää ja nokkapyöriä, niin huomasin että toi Vanish (active oxygen, eli varmaan happiperoksidi), syö helposti tuon tumman öljylakkakerrostuman pois. Mikään sitä ei meinaannu poistaa, mutta kun pullo sattui käteen niin ihmetytti kun helposti tuli puhdasta pintaa. Ettäs sellaista.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kansipahvijuttuja

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Ennen kuin pudotin kannen laitoin kampiakselinpyörän viereen merkin miten se oli kun yläpäässä oli nokka-akseleiden pyörät täydellisesti kohillaan.. Kampiakselin asento oli huomattavasti edellä. Laitanko näin paikoilleen, vai voisiko olla virheellinen asento ja ajelin huomaamatta (auto tuntui ihan pirteältä ja liikkui ihan hyvin eteenpäin)??? Ketjunkiristin 11,35mm ulkona.

Justiin asetin kaiken kohilleen, mutten kiristänyt, kysyäkseen teiltä :saab: harrastajat:

Kuva
Kuva
Kuva
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Kansipahvijuttuja

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Alapyörä kohilleen ja ylämerkeillä kikkailee kun eivät näköjään satu kohilleen.

Ennakolla saa alavääntöä ja jos laittaa myöhäiselle pirteämmän yläpään.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kansipahvijuttuja

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Näinhän se on,en itsekään millilleen saanut nokkamerkkejä kohdalleen,n. 1/2 hammasta heitti nokat. Ketjun niittivälit oikein,alakerta merkkiin niin pitäisi aika lähellä olla nokat.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin