Tyhjäkäynti jumittelee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Tyhjäkäynti jumittelee

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Ihme vika. Tyhjäkäynti jää välillä esim. n. 2000:in, sitten kun polkaisee kaasua, se voi jäädä 3000 tai 3500:n. Sitten kun taas polkaisee kaasua, niin voi tulla 1500.aan. Välillä normaali 800 ja voi ajella pintakaasulla normaalisti. Ja taas kun polkaisee kaasua niin se jää johonkin ylös.
Välillä tyhjäkäynti jää pumppaamaan 1500-1700 välille, niinkuin painelisi kaasupoljinta.
Pitäisiköhän mitä epäillä viaksi tällaiseen?
Kaasuläppä ainakin näyttäisi ihan normaalilta, liikkuu ja on puhdas.

9000CS -95 2,3 vapari
9000CS 2,3
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tyhjäkäynti jumittelee

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Tyhjäkäyntimoottorin irroitus, puhdistus, voitelu ja takaisin asennus.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Tyhjäkäynti jumittelee

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tuota osasinkin jo vähän epäillä aikaisempien keskustelujen perusteella. On vaan vähän p^skapaikassa tässä vuosmallissa. Hankalasti jumittuneita torxeja imusarjan yläosan kiinnikkeissä. Sitä nostamalla kai tuohon venttiiliin pääsee käsiksi.
Varmistusta vielä että onko nyt niin, että -95 vuosimallisessa ei ole enää mitään kaasuläpän vaimenninmäntäsysteemia tai kaasuläpän asentoanturia?
Vaan että tyhjäkäyntiasiat hoituu tuolla tyhjäkäyntiventtiililllä eli nk. "moottorilla"?
Idle air control valve taitaa olla se virallinen nimi
9000CS 2,3
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tyhjäkäynti jumittelee

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Tyhjäkäynti jumittelee

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tyhjäkäyntiventtiili on puhdistettu ja mäntä liikkuu kuulemma hyvin. Tyhjäkäynti muuttui mutta ei ole kunnossa vieläkään. Kierrokset seilaa välillä 1500-1700 hiljalleen. Sitten kun auto liikkuu (!) eli edes renkaat pyörii niin tyhjäkäynti alkaa pumppaamaan enemmän.
Mitäs seuraavaksi keksittäisiin.. Onkohan se IAC kuitenkin jopa rikki? Alipaineletkut on kunnossa.
Kaasua kun antaa niin kaikki normaalia. Vain tyhjäkäynti ongelma.
9000CS 2,3
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Tyhjäkäynti jumittelee

Viesti Kirjoittaja Sten »

Olisiko se bensan suodatin seuraavaksi listalla?
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Tyhjäkäynti jumittelee

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Luulisi sen reistailevan myös kiihdyttäessä ja varsinkin (?) silloin. Näin maalaisjärjellä ajateltuna.
Hyvä vinkki sinänsä. Tämä auto on seissyt 2-3 vuotta ulkona ja sen jälkeen tuli tämä ongelma. Mutta se hämää, että kaikki muu spelaa mutta tyhjäkäynti reistaa tuolla tavalla.

Voiko maf anturi tehdä tuollaista tyhjäkäynnillä? Entä kampiakselin asentoanturi? Ei kai sentään di kasetti??
9000CS 2,3
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tyhjäkäynti jumittelee

Viesti Kirjoittaja aero »

Onko imuvuodot - tai lähinnä niiden puute - varmistettu muusta imuputkistosta kuin niistä pikkuletkuista, joita yleensä alipaineletkuiksi kutsutaan? Niin kauan kun MAP-anturin letku on kunnossa, ei T5 juurikaan välitä mistä välistä se ilma koneelle imetään vaan ruimii vaan bensaa laskennallisen ilmamassan perusteella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Tyhjäkäynti jumittelee

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Hmm. Tässä kohtaa loppuu tietämys ilmankulusta :) Yritän kuitenkin seurata punaista lankaa sen mukaan, että ongelmia autossa on VAIN tyhjäkäynnillä.
Ennen IAC:n puhdistusta tyhjäkäynti jumitteli aika satunnaisesti vaikka mihin kierrolukuihin kaasun painamisen jälkeen. se saattoi jäädä 3000, 2500, 2000. Sitten se alkoi välillä pumppaamaan kierroksia välillä 1500-1800.

Puhdistuksen jälkeen tyhjäkäynti ei enää jumita korkeille kierroksilla. Vain 1500-1700 välille, jossa se seilaa hiljalleen välillä ylös alas. Kun auton pyörät lähtee pyörimään, vaikka sitten vaihde vapaalla, niin kierrosten "pumppaus" voimistuu välillä 1500-1800.

Maalaisjärki sanoo että kaikki viat, minkä pitäisi vaikuttaa autoon myös kaasua painaessa, pitäisi sulkea pois, koska kaasuun auto on alusta pitäen reagoinut ihan normaalisti. Tehot on tallella eikä mitään nykimistä ajaessa.
9000CS 2,3
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tyhjäkäynti jumittelee

Viesti Kirjoittaja aero »

Trionic5, eli autosi moottorinohjaus, laskee moottoriin menevän ilmamassan imusarjassa vallitsevan ilmanpaineen ja imuilman lämpötilan perusteella. Se siis ei käytä ilmamassamittaria, joten moottorinohjaus ei välitä siitä, meneekö ilma imusarjaan raollaan olevan kaasuläpän ohi vai imusarjan kyljessä olevaa vuotoreikää pitkin. Lopputuloksena pieni imuvuoto kaasuläpän jälkeen tekee sen, että tyhjäkäynnillä reiästä imeytyy lisää ilmaa imusarjaan ja moottorinohjaus antaa sen perusteella ihan vaan lisää bensaa.

Yhtälö sinällään säilyy kaasua painaessa, mutta kaasuläpän auetessa imusarjan paine tietenkin kasvaa (vapaahengitteisessä siis lähestyy ulkoilman painetta) ja pienestä reiästä imeytyvä ilmamäärä vähenee. Edelleen moottorinohjaus ottaa huomioon molempia reittejä tulevat ilmat seoksia laskiessaan ja auto toimii veto päällä aivan kauniisti (turbomallista hukkuisi vähän tehoa, koska ilma menee vuotoreiästä väärään suuntaan), joten vapaahengitteisen T5:n imuvuotoa et yksinkertaisesti voi huomata veto päällä, ellei se satu sijaitsemaan MAP-anturin letkussa, jolloin moottorinohjaus näkee virheellisen painelukeman.

Yksinkertaisesti: kaiken ilman pitäisi tulla ilmansuodattimen kautta. Ilmansuodattimen ja kaasuläpän välissä oleva vuoto vetää moottoriin likaista ilmaa mutta auto toimii käytännössä normaalisti. Kaasuläpän jälkeen oleva vuoto imee moottoriin likaista ilmaa ja sekoittaa todennäköisimmin nimenomaan tyhjäkäyntiä.

Edit: kun tyhjäkäyntimoottoria on käpistelty ja sitä ennen tyhjäkäynti saattoi olla hyvin alhaallakin, niin itse tarkastaisin ensimmäisenä sen letkut ja niiden kiinnityksen, etenkin sen imusarjan puoleisen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Tyhjäkäynti jumittelee

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kiitän Aero! Joo pitää tutkia vielä muutkin letkut. Vian täytynee liittyä IAC:n irroitukseen/puhdistukseen/sen homman aikana (autoasi) irroitettuihin ja kiinnitettyihin asioihin, koska vika muuttui erilaiseksi. Paska kun se on tuolla piilossa imusarjan yläosan alla. Ei pääse käytännössä ronkkimaan mitenkään irrottamatta sitä imusarjan yläosaa.
9000CS 2,3
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tyhjäkäynti jumittelee

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Kannattaa myös sulkea imusarjan ja kannen välinen vuoto pois esim. jarrucleanerillä käynnissä ollessa suihkuttelemalla tiivisteen väliin. Huomaat jos käynti muuttuu. Samalla vaikka suuttimien juureen suihkaus ettei pohjatiivisteet vuoda.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhjäkäynti jumittelee

Viesti Kirjoittaja jus »

Imusarjan yläosa nousee pois paikaltaan, kun irrotat läppäkotelolle tulevan imuputken liitoksen ja kaksi ruuvia, jotka pitävät imusarjan yläpuoliskoa kiinni kannakkeissa. Tämän varmaankin jo tiesit, jos tyhjäkäyntimoottoria jo ropasit. Mieluummin sitä tyhjäkäyntimoottoria tuosta 2,3i:stä ropaa kuin kiinteällä matalalla imusarjalla olevasta turbosta.

Onko imusarjalta etulokariin hiilisäiliön venttiiliin menevä letku ehjä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Tyhjäkäynti jumittelee

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Jos tarkoitat sitä toista metriä pitkää ohutta ilmaletkua, joka menee imusarjalta y-liittimen kautta vasemman umpion alle ilmansuodatinpömpelin edessä alhaalla olevaan mikä-lie-säätimeen ja jonka puolivälissä on se valkoinen takaiskuventtiili, niin kyllä. Uusin senkin ja ne muut ohuet letkut jotka siellä menee. Siellä keulan säätimellä oli vielä joku lyhyt pätkä joka meni sen säätimen nipasta toiseen. Tämä pitkä lähti sieltä alta. Oli vähän hankala saada paikka sekin saada vaihdettua. Nämä ei vaikuttaneet käyntiin vaikka olivat tosi huonossa kunnossa ja joku niistä ihan halkikin.
9000CS 2,3
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Tyhjäkäynti jumittelee

Viesti Kirjoittaja Sten »

Saappi Kuski kirjoitti:Luulisi sen reistailevan myös kiihdyttäessä ja varsinkin (?) silloin. Näin maalaisjärjellä ajateltuna.
Hyvä vinkki sinänsä. Tämä auto on seissyt 2-3 vuotta ulkona ja sen jälkeen tuli tämä ongelma. Mutta se hämää, että kaikki muu spelaa mutta tyhjäkäynti reistaa tuolla tavalla.

Voiko maf anturi tehdä tuollaista tyhjäkäynnillä? Entä kampiakselin asentoanturi? Ei kai sentään di kasetti??
Niinpä, kun se maalaisjärki ei aina vain riitä näissä asioissa.
Vaihtelin itse myös asentoanturin ja di-kasetin. Ei ne turhaan vaihtunut kun ikää näille osille alkaa kuitenkin tulemaan mutta itse vika mitä yritin poistaa jäi.
Asentoanturi paransi mielestäni kuuman koneen uudestaan starttaamista.
Mutta kuitenkin, kannattaa silti ratkoa ongelmaa aina ilmaisesta (imuvuodot, löysät ruuvit) ym kalliimpia osia kohden jos ei ole varmaa tietoa.
Di-kasetti jos renaa niin käy pätkien/kolmella ja sen kyllä huomaa.
Asentoanturi ilmeisesti starteissa sekä kuumana käynnistämisen yhteydessä...?
Entä ilmamäärämittarin kunto? Ilmeisesti pelaa jos ajossa ei ihmeempiä.
Toivottavasti selviää vika, aero ainakin heitti oppikirjamaisen selonteon.
Vastaa Viestiin