T5 Moottoreissa on imusarjan paineen mittaus anturi eli MAP,ei ilmamäärämittaria.Sten kirjoitti: Entä ilmamäärämittarin kunto? Ilmeisesti pelaa jos ajossa ei ihmeempiä.
Tyhjäkäynti jumittelee
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tyhjäkäynti jumittelee
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Tyhjäkäynti jumittelee
Mutta tämä auto oli 2.3 iivari T5 ?jannevillepetteri kirjoitti:T5 Moottoreissa on imusarjan paineen mittaus anturi eli MAP,ei ilmamäärämittaria.Sten kirjoitti: Entä ilmamäärämittarin kunto? Ilmeisesti pelaa jos ajossa ei ihmeempiä.
En tarkoita turbo konetta.
Re: Tyhjäkäynti jumittelee
Khyl, lyhytlohkotonnari on aina (myös vaparina) T5, jossa tuo T tarkoittaa Trioncia, ei Turboa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tyhjäkäynti jumittelee
Ähh, siis onko tämä auto 2.3i ja trionic ohjattu eli T5 jossa ei ole MAP-anturia tulipellissä, oikealla puolella kuten ahdetuissa vaan ihan se perus vaparin ilmamäärämittari bosch, musta palikka.
Jäikö multa jotain nyt ymmärtämättä?
Jäikö multa jotain nyt ymmärtämättä?
Re: Tyhjäkäynti jumittelee
Ei, kun se on (jos on alkuperäinen MY95 9000 kuten aloituksesta ymmärsin):
-2.3i vapari
-Trionic 5 moottorinohjaus, jossa ON se MAP-anturi ihan kuten turboissakin ja jossa EI ole ilmamassamittaria
Ethän vaan sekoita NG900/OG9-3 -linjaan, joissa on vapareissa Motronicia? Tai pitkälohkoon, joissa on LH-jetronicia?
-2.3i vapari
-Trionic 5 moottorinohjaus, jossa ON se MAP-anturi ihan kuten turboissakin ja jossa EI ole ilmamassamittaria
Ethän vaan sekoita NG900/OG9-3 -linjaan, joissa on vapareissa Motronicia? Tai pitkälohkoon, joissa on LH-jetronicia?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Tyhjäkäynti jumittelee
Kuvailemaasi letkua ja mikä-lie-säädintä en tunnista ainakaan tämän kuvailun perusteella.Saappi Kuski kirjoitti:Jos tarkoitat sitä toista metriä pitkää ohutta ilmaletkua, joka menee imusarjalta y-liittimen kautta vasemman umpion alle ilmansuodatinpömpelin edessä alhaalla olevaan mikä-lie-säätimeen ja jonka puolivälissä on se valkoinen takaiskuventtiili,.
Tarkoittamani letku menee imusarjalta ohjaustehostinnestesäiliön alta lokasuojan etukulmaan oikean (matkustajan) puoleisen vilkun alle ja pissapojan säiliön viereen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tyhjäkäynti jumittelee
Näemmä sekoitin, luultavasti pitkälohkoiseen. Eli trionic T5 on aina MAP-anturilla, turbo sekä vapari.aero kirjoitti:Ei, kun se on (jos on alkuperäinen MY95 9000 kuten aloituksesta ymmärsin):
-2.3i vapari
-Trionic 5 moottorinohjaus, jossa ON se MAP-anturi ihan kuten turboissakin ja jossa EI ole ilmamassamittaria
Ethän vaan sekoita NG900/OG9-3 -linjaan, joissa on vapareissa Motronicia? Tai pitkälohkoon, joissa on LH-jetronicia?
Ja miksipä ei olisi, mittaahan se turboissakin alipainetta kuten vaparissa.
Kiitokset aerolle.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Tyhjäkäynti jumittelee
Se tyhjäkäynti"moottori" oli rikki. Ei siis jumissa eikä paskainen. Sinne meni jännite, mutta se ei tehnyt mitään. Vaikka letkuja irrotteli niin ei vaikuttanut mitään. NIinpä auto piti itseään käynnissä kaasuttelemalla. Uusi tilalle ja taas käy tyhjäkäyntiä.
9000CS 2,3
Re: Tyhjäkäynti jumittelee
No on se tyhjäkäyntimoottori jotain tehnyt jos kaasu on kerta humpannut...NIinpä auto piti itseään käynnissä kaasuttelemalla.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Tyhjäkäynti jumittelee
Heippa, käytän vanha aihetta hyväksi, koska viat samanlaisia kuin alkuperäisen viestin selostuksessa. Vm. -95 9000 cs 2,3i kyseessä. Tyhjäkäyntimoottori tässä imusarjan alla.
Tässä tapauksessa myös termostaatti vaihdettu ennen kuin tyhjäkäyntiongelmat alkoivat ilmaantua. Tyhjäkäynti alkoi jäädä korkealle joidenkin päivien säännöllisen ajon jälkeen termostaatin vaihdosta. Kokoamisessa jäi läpältä tyhjäkäyntimoottorille menevä letku epähuomiossa kiinnittämättä, joka kiinnitetty takaisin läpän alaosaan. Ei vaikutusta. Muut letkut tutkittu huolellisesti. Paikoillaan ja ehjänoloisia.
Otin tyhjäkäyntimoottorin pois. Letkut olivat paikoillaan tk-moottorin puolella ennen irrotusta. Puhdistin tk-moottorin molemmista letkuaukoista kaasutinspraylla. Ja kuivahtamisen jälkeen voitelin wd-40:llä. Asensin takaisin kaikki huolella paikoilleen. Läpältä kanteen kiinnittyvän huohotinletkun kannen puoleinen kumitiivisti oli rikki. Vaihdettu. Hiilisäiliöön menevä letku paikoillaan ja ehjä.
Kaasutinsprayta suihkutettu läpästä ja kaasuteltu muutaman kerran samalla suihkuttaen. Ei vaikutusta. Tyhjäkäyntiongelma vaikuttaa pahentuneen edelleen.
Kylmänä käynnistäessä kierrokset hetken hyvinkin korkealla, sitten laskee, mutta jää huomattavan ylös. Ajaessa syöttää bensaa reilusti, pysähtyessä alkaa nostamaan ja laskemaan kierroksia nopeaan tahtiin (tai jää huomattavan korkealle). Joskus lämpimänä käynnistyy ongelmitta ja kierrokset jäävät normaalille tasolle ja toimii ajossa aivan moitteetta
Tyhjäkäyntimoottori tai kaasuläppäsäädin mennyt rikki? Tai lämpötilananturi (sininen) siellä imusarjan välissä ? Imuvuotoa hankala paikallistaa, mutta pitäisi sitten olla jossakin läpän jälkeen, ja tässä kenties epätodennäköisin syy. Edelleen epäilen syynä tuota tyhjäkäyntimoottoria Mutta miksi sitten toiminut välillä normaalisti ...
Tässä tapauksessa myös termostaatti vaihdettu ennen kuin tyhjäkäyntiongelmat alkoivat ilmaantua. Tyhjäkäynti alkoi jäädä korkealle joidenkin päivien säännöllisen ajon jälkeen termostaatin vaihdosta. Kokoamisessa jäi läpältä tyhjäkäyntimoottorille menevä letku epähuomiossa kiinnittämättä, joka kiinnitetty takaisin läpän alaosaan. Ei vaikutusta. Muut letkut tutkittu huolellisesti. Paikoillaan ja ehjänoloisia.
Otin tyhjäkäyntimoottorin pois. Letkut olivat paikoillaan tk-moottorin puolella ennen irrotusta. Puhdistin tk-moottorin molemmista letkuaukoista kaasutinspraylla. Ja kuivahtamisen jälkeen voitelin wd-40:llä. Asensin takaisin kaikki huolella paikoilleen. Läpältä kanteen kiinnittyvän huohotinletkun kannen puoleinen kumitiivisti oli rikki. Vaihdettu. Hiilisäiliöön menevä letku paikoillaan ja ehjä.
Kaasutinsprayta suihkutettu läpästä ja kaasuteltu muutaman kerran samalla suihkuttaen. Ei vaikutusta. Tyhjäkäyntiongelma vaikuttaa pahentuneen edelleen.
Kylmänä käynnistäessä kierrokset hetken hyvinkin korkealla, sitten laskee, mutta jää huomattavan ylös. Ajaessa syöttää bensaa reilusti, pysähtyessä alkaa nostamaan ja laskemaan kierroksia nopeaan tahtiin (tai jää huomattavan korkealle). Joskus lämpimänä käynnistyy ongelmitta ja kierrokset jäävät normaalille tasolle ja toimii ajossa aivan moitteetta
Tyhjäkäyntimoottori tai kaasuläppäsäädin mennyt rikki? Tai lämpötilananturi (sininen) siellä imusarjan välissä ? Imuvuotoa hankala paikallistaa, mutta pitäisi sitten olla jossakin läpän jälkeen, ja tässä kenties epätodennäköisin syy. Edelleen epäilen syynä tuota tyhjäkäyntimoottoria Mutta miksi sitten toiminut välillä normaalisti ...
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Re: Tyhjäkäynti jumittelee
Onko johtoliittimet oikein, ettei esim tyhjäkäyntimoottorin ja läppäasentoanturin johdot ole vaihtuneet ristiin tms. En muista onko -95:ssä tuo enää mahdollista, jossain vanhemmassa autossa pystyi saamaan johdot ristiin.
Oliko termostaattikotelon kanteen kytkettynä maadoitusjohto ennen termostaatin vaihtoa? Jos oli, muistettiinko kytkeä uudelleen?
Oliko termostaattikotelon kanteen kytkettynä maadoitusjohto ennen termostaatin vaihtoa? Jos oli, muistettiinko kytkeä uudelleen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tyhjäkäynti jumittelee
Liittimet ovat oikeilla paikoilla, eikä tässä tapauksessa ole oikein mahdollista kytkeä virheellisesti ristiin. Termostaattikotelossa ei ole maadoitusjohtoa, pelkkä kansiosa. Tarkastan kuitenkin vielä uudelleen tuon kohdan.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Re: Tyhjäkäynti jumittelee
Ei ollut maadoitusta termostaatilta. Lämpötila-anturi oikealla paikalla jne.
Korkealla tyhjäkäynnillä kävi kuten edellä kuvattu. Moottori lämpeni normaaliin tasoon. Sammutettu moottori, ja hetken päästä käynnistetty. Kävi normaalisti, ja toimi ajossa. Kaupassa käynti ja tankkaamassa käynti. Käynnistyi ja toimi normaalisti. Ei tosin näiden käynnistysten välillä ehtinyt jäähtyä kovinkaan paljoa. Sitten taas vastaava alkutilanne, mutta uudelleen käynnistettäessä kierrokset korkealla ja tyhjäkäynti seilaa voimakkaasti paikoillaan ollessa joutokäynnillä vaikka sammutin ja käynnistin hetken kuluttua uudelleen
Tk-moottoriko edelleen takartelee puhdistuksesta huolimatta kun joskus tyhjäkäynti toiminut vielä normaalisti?
Korkealla tyhjäkäynnillä kävi kuten edellä kuvattu. Moottori lämpeni normaaliin tasoon. Sammutettu moottori, ja hetken päästä käynnistetty. Kävi normaalisti, ja toimi ajossa. Kaupassa käynti ja tankkaamassa käynti. Käynnistyi ja toimi normaalisti. Ei tosin näiden käynnistysten välillä ehtinyt jäähtyä kovinkaan paljoa. Sitten taas vastaava alkutilanne, mutta uudelleen käynnistettäessä kierrokset korkealla ja tyhjäkäynti seilaa voimakkaasti paikoillaan ollessa joutokäynnillä vaikka sammutin ja käynnistin hetken kuluttua uudelleen
Tk-moottoriko edelleen takartelee puhdistuksesta huolimatta kun joskus tyhjäkäynti toiminut vielä normaalisti?
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Re: Tyhjäkäynti jumittelee
Akkukengät käytetty irti n20 min. Vähän pidempi startti, ajettu lyhyehkö lenkki, mutta ei muutosta tilanteeseen. Korkea tyhjäkäynti ja kun ajosta pysähtyy kierrokset humppaa ylös alas
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa