bensaa palaa
bensaa palaa
Kyseessä on -87 turbo automaatti.
Oireet:
käynnistyy nätisti, käy hienoa tyhjäkäyntiä. Alle 2000 kierroksen toimii fiksusti ja ajotietokone näyttää esim 60kmh vauhdissa tuollaisia 8-9 litran kulutuslukemia. Vaan kun kierrokset nousevat yli 2000, vaikkapa 2500, kulutus pomppaa 12-13 litran lukemiin.
Aiemmin auto myös nyki pahasti kun kierrokset olivat yli 2000, kaasua painettaessa välillä tuli terävämpi nykäisy ja tasakaasulla pientä nyppimistä koko ajan. Huollon jälkeen nykiminen tuntuisi poistuneen.
Autoon on juuri vaihdettu öljyt+suodattimet koneeseen ja laatikkoon, ilmansuodatin ja polttoainesuodatin sekä tulpat (NGK BCP7ES). Ilmansuodattimen kotelosta oli löytynyt riepuja , ilmeisesti imeytyneet sinne vasemman ajovalon takaa jossa niitä oli säilytetty...
Ennen huoltoa ahdot nousivat keltaisen puoleenväliin, mutta eivät sen korkeammalle. Nyt ahdot nousevat hädin tuskin keltaiselle ja laskevat siitä miltei samantien. Akku on tietysti ollu irti muutaman tunnin, pitäisikö APC-systeemi jotenkin "opettaa" uusille tavoille?
Lisää tyhmiä kysymyksiä odotettavissa tulevaisuudessa
edit: otsikkoa muokattu
Oireet:
käynnistyy nätisti, käy hienoa tyhjäkäyntiä. Alle 2000 kierroksen toimii fiksusti ja ajotietokone näyttää esim 60kmh vauhdissa tuollaisia 8-9 litran kulutuslukemia. Vaan kun kierrokset nousevat yli 2000, vaikkapa 2500, kulutus pomppaa 12-13 litran lukemiin.
Aiemmin auto myös nyki pahasti kun kierrokset olivat yli 2000, kaasua painettaessa välillä tuli terävämpi nykäisy ja tasakaasulla pientä nyppimistä koko ajan. Huollon jälkeen nykiminen tuntuisi poistuneen.
Autoon on juuri vaihdettu öljyt+suodattimet koneeseen ja laatikkoon, ilmansuodatin ja polttoainesuodatin sekä tulpat (NGK BCP7ES). Ilmansuodattimen kotelosta oli löytynyt riepuja , ilmeisesti imeytyneet sinne vasemman ajovalon takaa jossa niitä oli säilytetty...
Ennen huoltoa ahdot nousivat keltaisen puoleenväliin, mutta eivät sen korkeammalle. Nyt ahdot nousevat hädin tuskin keltaiselle ja laskevat siitä miltei samantien. Akku on tietysti ollu irti muutaman tunnin, pitäisikö APC-systeemi jotenkin "opettaa" uusille tavoille?
Lisää tyhmiä kysymyksiä odotettavissa tulevaisuudessa
edit: otsikkoa muokattu
Viimeksi muokannut Mawerick, Ke Huhti 27, 2005 22:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Siihen ja magneettiventtiiliin ei toistaiseksi ole koskettu, mutta ei kai se bensan kulutukseen noin vaikuttaisi?Tuha kirjoitti:Entäs toi By-Pass venttiili??
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Itsellä ajotieturin näyttämä putosi heti n. 2 litraa...Todellisesta bensan kulutuksen vähenemisestä en tiedä....
Oli ennen ahto mittari koko ajan siinä keltaisen puolessa välissä eli taisi ahtaa koko ajan hiukan... Nyt mittari on tyhjäkäynnillä valkoisen puolessa välissä ja kiihdytyksessä kyllä nousee sinne keltaisen puoleen väliin...Auto parkissa, virrat päällä, kone sammuksissa ahtomittari on siinä valkoisen ja keltaisen rajalla..
Oli ennen ahto mittari koko ajan siinä keltaisen puolessa välissä eli taisi ahtaa koko ajan hiukan... Nyt mittari on tyhjäkäynnillä valkoisen puolessa välissä ja kiihdytyksessä kyllä nousee sinne keltaisen puoleen väliin...Auto parkissa, virrat päällä, kone sammuksissa ahtomittari on siinä valkoisen ja keltaisen rajalla..
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Joo, no... mulla menee bensaa paljon vaikka ahtomittari ei oo keltaisellakaan...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Jos huollossa on saatu murrettua alipaineletkuja, voi ahtomittarin näyttämä muuttua. Tyhjäkäynnillä pitää olla reilusti valkoisella, moottorijarrutuksessa vielä enemmän. Perusahtopaineet magneettiventtiilin johto irrotettuna suunnilleen keltaisen puolivälissä, speksin mukaisen maksimiahdot 0,8bar lähellä punarajaa, kuitenkin keltaisen puolella. Jos tuo alipainepuoli ei ole niin kuin pitää, voit suoraan uusia ne letkut.
Sytytysjohtojen, erityisesti puolan johdon asento saattaa vaikuttaa nakutustunnistukseen. Nakutusanturin johdon pitää olla ehjä.
Ei ole ruiskussa eikä APC:ssä mitään opetettavaa 87-autossa.
Sytytysjohtojen, erityisesti puolan johdon asento saattaa vaikuttaa nakutustunnistukseen. Nakutusanturin johdon pitää olla ehjä.
Ei ole ruiskussa eikä APC:ssä mitään opetettavaa 87-autossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Otin magneettiventiilin piuhan irti, mutta se ei aiheuttanut mitään havaittavaa vaikutusta. Uuden by-pass venan kävin hakemassa, täytyy huomenna sorvata se paikoilleen ja kokeilla mitä tapahtuu.
Ilmamassamittari on tietääkseni vaihdettu, ainakin auton mukana tulleiden kuittien perusteella. Tasakaasulla auto nykii edelleen jos kierroksia on yli 2000, tosin nykiminen rauhoittui melko paljon huollon jälkeen ja terävät nykäykset jäivät pois. Jos by-pass venttiilin vaihto ei auta, pitänee ostaa uusi sytytyksen ohjainyksikkö? Virranjakajan kansi ja pyörijä sekä tulpanjohdot on jo uusittu...
Ilmamassamittari on tietääkseni vaihdettu, ainakin auton mukana tulleiden kuittien perusteella. Tasakaasulla auto nykii edelleen jos kierroksia on yli 2000, tosin nykiminen rauhoittui melko paljon huollon jälkeen ja terävät nykäykset jäivät pois. Jos by-pass venttiilin vaihto ei auta, pitänee ostaa uusi sytytyksen ohjainyksikkö? Virranjakajan kansi ja pyörijä sekä tulpanjohdot on jo uusittu...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
naksahtaako magneetti venttiili kun laittaa virrat päälle tai painaa jarrua? pitäisi.
en usko että by passi tuommoista mitään terävää nykimistä aiheuttaisi, by passin saa testattua imemällä siihen menevästä alipaineletkusta, jos ilmaa tulee onsökö.
en usko että by passi tuommoista mitään terävää nykimistä aiheuttaisi, by passin saa testattua imemällä siihen menevästä alipaineletkusta, jos ilmaa tulee onsökö.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
By-pass on nyt vaihdettu, vanha oli aika öljyinen. Samoin IMM:n jälkeen olevassa putkessa (virallinen termi vähän hakusessa) oli öljyistä tavaraa sisällä ja on edelleen, aika ei riittänyt purkamiseen ja puhdistamiseen. Auton mukana tulleiden kuittien mukaan turbo on laakeroitu ja siipipyörät vaihdettu, eikä auto savuta.
Otin mankkarilta taasen piuhat auki, mutta ahtoa ei tule eikä auto kulje...
IMM on vaihdettu puolitoista vuotta sitten, ainakin kuittien mukaan. Boschin ruiskupumput vaihdettu elokuussa viime vuonna.
Kokonaan toinen asia on se että pakoputki vuotaa turbon jälkeen jostain, mutta vaikuttaisiko se noin?
Tää on kyllä mielenkiintoinen... niin kauan kuin kierrokset on 2000 tai alle, bensaa menee 7-9 litraa nopeudesta riippuen, mutta heti kun on yli 2000 kierrosta, kulutus nousee tuonne 11-12 litran tuntumaan...
APC-boksia katselin mutta ei sattunut silmään kojelaudan alla
Otin mankkarilta taasen piuhat auki, mutta ahtoa ei tule eikä auto kulje...
IMM on vaihdettu puolitoista vuotta sitten, ainakin kuittien mukaan. Boschin ruiskupumput vaihdettu elokuussa viime vuonna.
Kokonaan toinen asia on se että pakoputki vuotaa turbon jälkeen jostain, mutta vaikuttaisiko se noin?
Tää on kyllä mielenkiintoinen... niin kauan kuin kierrokset on 2000 tai alle, bensaa menee 7-9 litraa nopeudesta riippuen, mutta heti kun on yli 2000 kierrosta, kulutus nousee tuonne 11-12 litran tuntumaan...
APC-boksia katselin mutta ei sattunut silmään kojelaudan alla
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Tarkista ettei ole ahtoputket irti väliltä turbo-kaasuläppä.
Mulla oli samatapaisia oireita kun ic:ltä lähtevä rööri oli irti..
Mulla oli samatapaisia oireita kun ic:ltä lähtevä rööri oli irti..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Magneettiventtiilin sähköliittimen irroitus laskee ahdot peruspaineille. Jos haluat kokeilla ahtojen nousua, voit irroittaa venalta hukkaportin kellolle menevän letkun tai tekemällä siihen pari kolme pientä reikää. Sen jälkeen pitää vaan olla äärimmäisen varovainen, ettet polkaise liikaa kaasua, kun apc ei ole rajoittamassa ahtoja.
Corvette C5
Hazan kanssa samoilla linjoilla. Jostain letku irti tai halki. Tai coolerista pääty pettänyt.. Vuodot on joskus semmosia että ne ei juurikaan vuoda ennen kuin putkissa on painetta, tämän takia pikkuajosa pelaa nätisti, mutta kun kierrokset nousee yli 2000, ahtoputkiston paine nousee ja ilmaa alkaa vuotaa pihalle. Ja kun IMM on sen ilman jo mitannut, koneeseen syötetään aikalailla rikasta seosta.. Eli kannattaa vaikka ihan purkaa ne putket kouraan ja tutkia tarkasti, joskus paha nähdä noita vuotoja.
Aki Peltola #1132
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
saab nykii.
moi.kun vaihdoit tulpan johdot vaihdoitko myös puolan johdon ja katsoitko puolan pään onko hapettunut.huom.korjannut vian jota laakkosella ei löydetty oli puolan johto lähes mykkä.vedätyksessä nyki totta tottakai kun kone liikkui ja johto myös.
Pitää noi putket ja letkut tutkia, kiitoksia.
Tosin nyt on tärkeysjärjestyksenä ensin kadonneiden ajovalojen löytäminen... Vaihdoin rikki menneen cruisen nappulan vuoksi koko viiksen uudemman malliseen ja mielestäni (en siis ole varma kun en tarkistanut ) ajovalot toimivat muuten normaalisti mutta pitkät eivät pelanneet muutoin kuin kaukovalovilkun kanssa. Ei se niinkään olisi haitannut, mutta nyt kun auto seisoi reilun vuorokauden, katosivat myös lyhyet... kaukovalovilkku toimii kyllä
Releet taitavat olla hansikaslokerossa, maanantaina otan auki, huomenna ei ehdi.
Tosin nyt on tärkeysjärjestyksenä ensin kadonneiden ajovalojen löytäminen... Vaihdoin rikki menneen cruisen nappulan vuoksi koko viiksen uudemman malliseen ja mielestäni (en siis ole varma kun en tarkistanut ) ajovalot toimivat muuten normaalisti mutta pitkät eivät pelanneet muutoin kuin kaukovalovilkun kanssa. Ei se niinkään olisi haitannut, mutta nyt kun auto seisoi reilun vuorokauden, katosivat myös lyhyet... kaukovalovilkku toimii kyllä
Releet taitavat olla hansikaslokerossa, maanantaina otan auki, huomenna ei ehdi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Ok. Pitänee katsoa jos saisi tuon SET-nappulan pelkästään vaihdettua sitten...Mimmi kirjoitti:-87:ssa EI ole valorelettä, joten joudut vaihtamaan vanhemman mallisen (kärjillä varustetun) viiksen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366