Automaattivaihteisto rikki!?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

jus kirjoitti:
peinu kirjoitti:3/4" räikkäsarjan 36mm hylsyn
Meinaatko, ettei puolen tuuman vääntiöllä 36 mm hylsy kestä?
Taitaa useimmat noin isot hylsyt olla 3/4"-vääntiöllä, mutta puolentuuman avaimella minäkin väänsin sovitekappaleen kanssa (ja pitkällä jatkovarrella että sai tarpeeksi vääntöä :) ).

Ps. En muuten uusinut päätykotelon tiivistettä kun lähti ehjänä irti ja hyvin on öljyt pysyneet lootassa :D
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

jus kirjoitti:
peinu kirjoitti:3/4" räikkäsarjan 36mm hylsyn
Meinaatko, ettei puolen tuuman vääntiöllä 36 mm hylsy kestä?
Just niin kuin Janza sanoi, noin isoa hylsyä ei löydy 1/2" vääntiöllä. Ainakaan minä en löytänyt edes "oikeasta" työkaluliikkeestä. 3/4" Hylsy ja 1/2" sovitin oli yhteensä n. 30e muutamasta kaupasta katottuna. Eli jos joku tarttee lainaan näiltä nurkilta niin täältä löytyy.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minulta saa lainata puolen tuuman vääntiöllä 36 mm hylsyä. Ihan käyttämätön, Espoon Motonetista viime kesänä ostettu :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
1tumppi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 17:16
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Nyt se on sitten tehty. Matolaatikon jouset (toinen poikki) ja säätimen tiivisteet ja rengas vaihdettu (oli ehjät mutta vaihdoin kun oli uudet). Kiitokset hyvistä neuvoista että rempat tapahtu sutjakasti. :D

Huono puoli on ettei remontit auttanut mitään!! :( Vika on sama mikä tuntuu monella muillakin olevan että D:lle siirtäessä, Kickdownilla ja 4-3 laatikko tipahtaessa pamahtaa aivan hemmetisti. Onko kellään enää tuon laatikon suhteen lääkettä vai pitääkö rueta ehtimään uutta tilalle. :evil:
Saab 9000 2.0CC Turbo aut. -90 Volvo V70tdi aut. -97
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

1tumppi kirjoitti:Nyt se on sitten tehty. Matolaatikon jouset (toinen poikki) ja säätimen tiivisteet ja rengas vaihdettu (oli ehjät mutta vaihdoin kun oli uudet). Kiitokset hyvistä neuvoista että rempat tapahtu sutjakasti. :D

Huono puoli on ettei remontit auttanut mitään!! :( Vika on sama mikä tuntuu monella muillakin olevan että D:lle siirtäessä, Kickdownilla ja 4-3 laatikko tipahtaessa pamahtaa aivan hemmetisti. Onko kellään enää tuon laatikon suhteen lääkettä vai pitääkö rueta ehtimään uutta tilalle. :evil:
Tarkasta nyt ne moottorin hydraulikummit.
Ja varmista myös että VETOAKSELIN boorit ovat kunnossa.
Jos ovat kunnossa niin....kick down vaijerin säädön tarkastus tämän jälkeen.
Ja jos kaikki edellä mainitut ovat kunnossa niin jarrupannan kireyden
tarkastus vielä.

Pelkäänpä että sinulla taitaa olla edessä uuden laatikon osto, merkit
viittaavat hyvin voimakkaasti siihen suuntaan.
Matolaatikon painevaraajat huolehtivat näistä kytkentä ajoista ns...
vaimennuksista, jos nämä jouset suuttimet eivät ole enää täydessä hapessa niin ongelmia on tiedossa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
1tumppi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 17:16
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

9000CD23T kirjoitti:
1tumppi kirjoitti:Nyt se on sitten tehty. Matolaatikon jouset (toinen poikki) ja säätimen tiivisteet ja rengas vaihdettu (oli ehjät mutta vaihdoin kun oli uudet). Kiitokset hyvistä neuvoista että rempat tapahtu sutjakasti. :D

Huono puoli on ettei remontit auttanut mitään!! :( Vika on sama mikä tuntuu monella muillakin olevan että D:lle siirtäessä, Kickdownilla ja 4-3 laatikko tipahtaessa pamahtaa aivan hemmetisti. Onko kellään enää tuon laatikon suhteen lääkettä vai pitääkö rueta ehtimään uutta tilalle. :evil:
Tarkasta nyt ne moottorin hydraulikummit.
Ja varmista myös että VETOAKSELIN boorit ovat kunnossa.
Jos ovat kunnossa niin....kick down vaijerin säädön tarkastus tämän jälkeen.
Ja jos kaikki edellä mainitut ovat kunnossa niin jarrupannan kireyden
tarkastus vielä.

Pelkäänpä että sinulla taitaa olla edessä uuden laatikon osto, merkit
viittaavat hyvin voimakkaasti siihen suuntaan.
Matolaatikon painevaraajat huolehtivat näistä kytkentä ajoista ns...
vaimennuksista, jos nämä jouset suuttimet eivät ole enää täydessä hapessa niin ongelmia on tiedossa.
Kickdownin vaijeria oon kokeillut annettujen mittojen mukaan ja sitten ihan kokeilemalla, ei oo sanottavaa vaikutusta muullon kun löyhällä mutta sittenhän alkaa pakka palamaan.

Jarrupannan kireys ja ne kumit, miten ne vois tarkastaa? :roll:
Saab 9000 2.0CC Turbo aut. -90 Volvo V70tdi aut. -97
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kumit voi tarkastaa ihan katsomalla niitä, tai sitten hiukan tunkilla
tms...aparaatilla konetta nostelemalla ( siis HIUKAN nostamalla )
Jos kumin sisäosa tulee selvästi ulos sieltä pesästään niin kumi on rikki.

Jarrupannan kireys, kiristä laatikon kupeessa näkyvää kuusiokolo pulttia
( top ruuvia ) tiukkuuteen 10Nm.

Tämän jälkeen ruuvia KAKSI kierrosta auki päin.
( muista avata ruuvissa oleva lukkomutteri ENNEN kiristystä )
Jarrupannan ollessa liian löysällä: aiheutuu mm..laatikon liiallista luistamista ja lämpeämistä ( pahimmassa tapauksessa laatikko ns..palaa )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
1tumppi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 17:16
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

9000CD23T kirjoitti:Kumit voi tarkastaa ihan katsomalla niitä, tai sitten hiukan tunkilla
tms...aparaatilla konetta nostelemalla ( siis HIUKAN nostamalla )
Jos kumin sisäosa tulee selvästi ulos sieltä pesästään niin kumi on rikki.

Jarrupannan kireys, kiristä laatikon kupeessa näkyvää kuusiokolo pulttia
( top ruuvia ) tiukkuuteen 10Nm.

Tämän jälkeen ruuvia KAKSI kierrosta auki päin.
( muista avata ruuvissa oleva lukkomutteri ENNEN kiristystä )
Jarrupannan ollessa liian löysällä: aiheutuu mm..laatikon liiallista luistamista ja lämpeämistä ( pahimmassa tapauksessa laatikko ns..palaa )
Kiitti vinkeistä!! Kun kerkiän niin pitää kokeilla noilla neuvoilla. Jos sais selville onko laatikko täysin sökö. 8)
Saab 9000 2.0CC Turbo aut. -90 Volvo V70tdi aut. -97
Diversion
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Joulu 24, 2005 22:14
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Diversion »

O-renkaat vaihdettu ja ei ollut loppujen lopuksi iso homma. Tietenkin riippuen asentajan kokemuksesta. Minulla on kokemusta aiemmin vanhan mersun kansi remontista ja sitä rataa mutta 4 h siinä meni auto toimii kuin pitääkin. Ainoa joka aiheutti ongelmia oli se 36mm pultti, oli tosi lujassa mutta aukes kuitenkin, niin ja tietty se lämmistys et osaa oikean lämpötilan löytää. Renkaiden vaihto meni hyvin ("toivottavasti") ja vaihteet vaihtuu kui uudessa Saabossa.
Kiitokset Ykaan Eskolle teknisistä tiedoista ja ne renkaat on todella edullisia citikan kautta verrattuna Aineeseen.
9000 CDEA 2.3 Turbo -93
1tumppi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 17:16
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Diversion kirjoitti:O-renkaat vaihdettu ja ei ollut loppujen lopuksi iso homma. Tietenkin riippuen asentajan kokemuksesta. Minulla on kokemusta aiemmin vanhan mersun kansi remontista ja sitä rataa mutta 4 h siinä meni auto toimii kuin pitääkin. Ainoa joka aiheutti ongelmia oli se 36mm pultti, oli tosi lujassa mutta aukes kuitenkin, niin ja tietty se lämmistys et osaa oikean lämpötilan löytää. Renkaiden vaihto meni hyvin ("toivottavasti") ja vaihteet vaihtuu kui uudessa Saabossa.
Kiitokset Ykaan Eskolle teknisistä tiedoista ja ne renkaat on todella edullisia citikan kautta verrattuna Aineeseen.
Olis ollut muuten Saabilla aika rosvousta, O-renkaat ja männänrengas 75€, Citikalla makso sama paketti 27€. 8O Harmi vaan ettei ollut mulle apua. :cry:
Saab 9000 2.0CC Turbo aut. -90 Volvo V70tdi aut. -97
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Automaattivaihteisto rikki!?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Plääh. Liitytään lootavaivaisten sekalaiseen joukkoon.

Tähän asti pelannut moitteitta, ei viiveitä kytkeytymisessä yms. Tänään sitten alkoikin itsekseen kelailemaan vaihteita edestakaisin, esim. viisikymppiä mittarissa ja loota arpoo koko ajan kakkosen ja kolmosen välillä. Lisäksi alaspäin vaihto jotenkin "herkistyi" eli heittää heti pienempää kun hiemankin painaa kaasua. Vika ilmeni siis kesken ajon. P ja R toimivat moitteitta, pakkovaihteet toimivat myös.

Taidan käydä hakemassa noi keskipakosäätimen o-renkaat jostain ja vaihdella paikoilleen... :roll:

Joo, öljyä on.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Automaattivaihteisto rikki!?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Eihän se kickdown oo jotenki päässy säätymään herkemmälle?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Automaattivaihteisto rikki!?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ei.

Mä oon miettinyt pääni puhki että miten helkkarissa mä mittasin eilen sen lootan öljymäärän. Tänään kun tarkistin uudestaan niin totesin että NELJÄN LITRAN lisäyksellä pinta nousi asteikon puoliväliin :lol:

Pääasia että se toimii nyt :mrgreen:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaattivaihteisto rikki!?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kai sille lootaöljyn hävikille on jokin syykin? Ettei nyt vaan korjailla seurauksia, eikä syitä :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Automaattivaihteisto rikki!?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Erittäin hyvä kysymys. Auto ei havaittavissa määrin tiputtele mitään alleen joten vaikea sanoa mihin öljy on hävinnyt. Katsastuskin oli pari viikkoa sitten eikä mitään huomautettavaa ollut.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin