Automaattivaihteisto rikki!?
Automaattivaihteisto rikki!?
Tervehdys. kaverillani on 9000:nen Saab automaatti vaihteistolla. siinä on nyttemmin ilmennyt seuraavanlainen oire että se vaihtelee vaihteita kokoajan vaikka ajaisi aivan tasaista vauhtia ja suoralla tiellä (ei ylä- eikä alamäkiä) itselläni tai kenelläkään tutullani ei ole juurikaan kokemusta automaattivaihteistoista, joten ajattelin kysyä täältä todellisilta asiantuntijoilta. eli olisiko tietoa mistä kyseinen vika voisi johtua? vai onko askin vaihto edessä?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Automaattivaihteisto rikki!?
tarkastakaa se vaihteensiirto mekanismi, että vaijerin pää on kunnolla lootassa kiinni, kuin myös kepin päässä...Temex kirjoitti:Tervehdys. kaverillani on 9000:nen Saab automaatti vaihteistolla. siinä on nyttemmin ilmennyt seuraavanlainen oire että se vaihtelee vaihteita kokoajan vaikka ajaisi aivan tasaista vauhtia ja suoralla tiellä (ei ylä- eikä alamäkiä) itselläni tai kenelläkään tutullani ei ole juurikaan kokemusta automaattivaihteistoista, joten ajattelin kysyä täältä todellisilta asiantuntijoilta. eli olisiko tietoa mistä kyseinen vika voisi johtua? vai onko askin vaihto edessä?
Tuo edestakaisin vaihtaminen viittaisi paineiden vaihteluun.
Tarkastakaapas se suodatin sieltä laatikon pohjasta.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Pamahti tuosta paineiden vaihtelusta mieleen
Faijan auto sammuili d-päällä paikallaan ja vaihteet vaihtu liian aikasin päälle. No matolaatikkohan ekana oli pöydällä ja kaikki paikat puhdistettin, öljyt vaihdettiin jne. ohjauspaineet siis oli liian matalalla......
Seuraava vois käydä teillekin:
Se laippa irti joka on kuski pyöräkotelossa, sisälokari pois ja kansi auki (ps. osa pulteista jouduttiin ottaan pois vippas konsteilla kun oli aika lujaa kiinni ja tuntu olevan aika pehmeet kannat niissä.)
No kansi auki ja eteen tulee pari isoo ratasta, kuskin puoleinen pois akseleineen. En nyt ihan tarkkaan muista miten lähti... ilmeisesti mutteri auki ja hammaspyörä pois ja sit akseli jotenkin. Selvii kyllä purkaessa.
No tällä akselilla on kaks o-rengasta, jotka todellisuudessa "neliskattisen" muotoisia. Isän tomaatista oli toinen renkaista palasina. Siihen hätään heitettiin sopiva o-rengas paikalle, joka on muuten tänäpäivänäkin siellä
ja takana reilu 25 tkm.
Sekavat ohjeet varmaankin, mutta tässä vois olla yks vaihtoehto....
Faijan auto sammuili d-päällä paikallaan ja vaihteet vaihtu liian aikasin päälle. No matolaatikkohan ekana oli pöydällä ja kaikki paikat puhdistettin, öljyt vaihdettiin jne. ohjauspaineet siis oli liian matalalla......
Seuraava vois käydä teillekin:
Se laippa irti joka on kuski pyöräkotelossa, sisälokari pois ja kansi auki (ps. osa pulteista jouduttiin ottaan pois vippas konsteilla kun oli aika lujaa kiinni ja tuntu olevan aika pehmeet kannat niissä.)
No kansi auki ja eteen tulee pari isoo ratasta, kuskin puoleinen pois akseleineen. En nyt ihan tarkkaan muista miten lähti... ilmeisesti mutteri auki ja hammaspyörä pois ja sit akseli jotenkin. Selvii kyllä purkaessa.
No tällä akselilla on kaks o-rengasta, jotka todellisuudessa "neliskattisen" muotoisia. Isän tomaatista oli toinen renkaista palasina. Siihen hätään heitettiin sopiva o-rengas paikalle, joka on muuten tänäpäivänäkin siellä
ja takana reilu 25 tkm.
Sekavat ohjeet varmaankin, mutta tässä vois olla yks vaihtoehto....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Säätimen tiivisteiden vaihto kuvattuna townsendimportsin sivuilla:Kipe_9000 kirjoitti:Sekavat ohjeet varmaankin, mutta tässä vois olla yks vaihtoehto....
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... sealsb.htm
Vianhakutaulukkokin neuvoo säätimen tiivisteitä vaihtamaan jos vaihtamisnopeudet väärin:
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... oflow3.htm
Viimeksi muokannut jus, To Elo 03, 2006 11:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
juu. kävin tuossa kaverin autoa kokeilemassa ja se oireili seuraavaa. D- vaihde päällä Esim. risteykseen pysähtyessä auto sammuu ja pakki ei mene päälle ennenkuin auton sammuttaa ja odottaa noin kymmenen sekuntia ja käynnistää uudelleen. kaveri oli käynyt paikkakunnan saab edustajalla kyselemässä,mutta sieltä oli suurinpiirtein levitelty käsiä ja sanottu että he ei tiedä, mutta laatikon vaihdolla luulisi oireet hävitä. Heh!
mutta onneksi on olemassa tälläisiä foorumeita josta tietoa tuntuu löytyvän.
ps. mutta noita linkkejä en saa auki.
mutta onneksi on olemassa tälläisiä foorumeita josta tietoa tuntuu löytyvän.
ps. mutta noita linkkejä en saa auki.
Tuo keskipakosäädinhän jossa nuo O-renkaat ovat huolehtii auton liikkumisnopeuden ilmaisemisesta, muuttaa nopeuden paineeksi öljykanavassa. Tuo paine sitten osaltaan vaikuttaa vaihtamisiin ja vaihteiden valintoihin. Jos säädin vuotaa läpi, vaihteiston aivo luulee että liikutaan ja kovaa, joten ei ole tarvetta vaihtaa isommalle tai pienemmälle, pysähtyessä vedon vapauttamisesta puhumattakaan.
Maallikon pähkäilyjähän nämä kirjoitukseni ovat, mutta jos vika on säätimen tiivisteissä, voi onnitella itseään, tuo on yksi niistä harvoista vioista jotka voi korjata irrottamatta laatikkoa.
Jos tuntuu hankalalta, tuo ei varmaan olisi kallista korjauttaa asiantuntijallakaan. Lausuntoahan kannattaa aina kysyä.
Maallikon pähkäilyjähän nämä kirjoitukseni ovat, mutta jos vika on säätimen tiivisteissä, voi onnitella itseään, tuo on yksi niistä harvoista vioista jotka voi korjata irrottamatta laatikkoa.
Jos tuntuu hankalalta, tuo ei varmaan olisi kallista korjauttaa asiantuntijallakaan. Lausuntoahan kannattaa aina kysyä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuhannet kiitokset! pitänee tarkastella ne tiivisteet.jus kirjoitti:Tuo keskipakosäädinhän jossa nuo O-renkaat ovat huolehtii auton liikkumisnopeuden ilmaisemisesta, muuttaa nopeuden paineeksi öljykanavassa. Tuo paine sitten osaltaan vaikuttaa vaihtamisiin ja vaihteiden valintoihin. Jos säädin vuotaa läpi, vaihteiston aivo luulee että liikutaan ja kovaa, joten ei ole tarvetta vaihtaa isommalle tai pienemmälle, pysähtyessä vedon vapauttamisesta puhumattakaan.
Maallikon pähkäilyjähän nämä kirjoitukseni ovat, mutta jos vika on säätimen tiivisteissä, voi onnitella itseään, tuo on yksi niistä harvoista vioista jotka voi korjata irrottamatta laatikkoa.
Jos tuntuu hankalalta, tuo ei varmaan olisi kallista korjauttaa asiantuntijallakaan. Lausuntoahan kannattaa aina kysyä.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Vaikuttaako nämä tiivisteet myös vaihtamiseen ( nykäyksiin )
ja moottorijarrutuksessa tapahtuvaan nyökkimiseen.
( Lähinnä kun tullaan 4:selta 3:selle )
Täällä tämä P%¤#""#E on...
http://www.jpat.co.uk/jpat_pdfs/ZF%20Ac ... 04HP18.pdf
ja moottorijarrutuksessa tapahtuvaan nyökkimiseen.
( Lähinnä kun tullaan 4:selta 3:selle )
Täällä tämä P%¤#""#E on...
http://www.jpat.co.uk/jpat_pdfs/ZF%20Ac ... 04HP18.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#