Mä oon miettinyt pääni puhki että miten helkkarissa mä mittasin eilen sen lootan öljymäärän. Tänään kun tarkistin uudestaan niin totesin että NELJÄN LITRAN lisäyksellä pinta nousi asteikon puoliväliin
Pääasia että se toimii nyt
Huomaa että siinä tikussa on merkinnät COLD ja HOT
Ja jos suoraan "lennosta" tarkastat niin se luetaan merkistä HOT.
Molemmat mittaukset tehty kuumana ja molemmissa vaihteet käyty läpi ennen mittausta. Se aiempi kyllä tapahtui illalla ilman kunnollista valaistusta joten havaintovirhe lienee ainoa selitys. Ihmetyttää vain miten laatikko on ylipäänsä toiminut vajailla öljyillä. Tuskin ne nimittäin ilmaankaan ovat haihtuneet kun kerran maahan eivät päätyneet.
Neljä litraahan on sen verran, että sama kun olisit ajellut öljyproppu irti. Ei tuollainen määrä kyllä ilmaan häviä... Kuulostaa hurjalta.. ja laatikko vielä toimii?
E: Oma laatikko vuosi turbiinin akselin stefasta/laakeroinnista sinne turbiinikotelon pohjalle.. Mutta ei en öljyt sinne kyllä jääneet, eli vuodon kyllä huomasi melkoisena norona
Se kokonaistilavuushan on luokkaa 7,5-8 litraa joten onneksi ihan ilman voitelua aski ei ole päässyt pyörimään.
Ettei olisi moottori syönyt vaihteistoöljyä? Tämä on periaatteessa mahdollista turbollisissa koska ahtoputkeltahan menee letku laatikolle ja sen venttiilikoneistolle ahtopaineen tunnistusta varten, ja jos letkulta matolaatikolle loodan sisällä johtavan metalliputken O-rengas on sökö niin moottori voi alipaineiden puolella ajeltuna imeä öljyhuuruja tai peräti öljyä poltettavaksi asti.
Näinhän se varmaan on, paitsi jos on imutellut pitkällä aikavälillä pikkuhiljaa? Ihan teoreettisena ja rakenteenkin sallimana mahdollisuutena vain toin esiin, jos ei muuta syytä hävikkiin löydy.
Onistuuko miten tomaattiaskin huuhtelu. Vaihtamalla liemiä tiuhaan mutta tällöin ei koskaan saa ihan uusia aineita sisään.
Onnistuuko jos esim irrottaa letkut öljyjäähystä. Toisesta letkusta uutta sisään ja toisesta letkusta vanha tulee ulos.
Eli kone käyntiin, vaihde D-lle ja automaatin ÖP hoitaa loput.
Onko näissä joku termari joka pitäis ensin saada ohitettua/aukastua??
Eli uudemman CS/CD matalakeulatrionicturbo-mallin tsettäffä.
olisi ongelmana että kun vaihtaa neloselta kolmoselle niin vaihteisto ei osaa luistattaa ollenkaan? eli jos kickdownilla tai esim ylämäessä vaihtaa niin nostaa kierrokset 3-4 tuhanteen ja lyö vaihteen kerralla nykäisten päälle. jos taas vaihtaa nopeuden laskun seurauksena niin vaihtaa silloinkin nykäisten. mistä vikaa kannattaisi hakea? jouset vaihtoon vai hihnat säätöön? samaten kun vaihtaa asennosta n asentoon d pistää ykkösen nykäisten silmään eikä nätisti luistattaen. pakin osaa laittaa hyvin sirosti.
kenelläkään ideoita? tuo nykiminen oli aluksi hyvin vähäistä ja ajanmyötä pahentunut ja pahentunut.