Kysymys: Tonnarin ohjaus paukkuu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
dippainssi
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Heinä 26, 2008 11:10
Paikkakunta: Tampere

Kysymys: Tonnarin ohjaus paukkuu

Viesti Kirjoittaja dippainssi »

Tonnisessa on ilmaantunut huolestuttava vika: kun rattia kääntää laidasta laitaan, niin jossain kohtaa kuuluu kova pamahdus. Takaisinpäin käääntäessä pamahdus ei välttämättä ole samassa kohdassa.

Ohjaus ei tunnu miltään osin jäykältä eikä nykivältä. Mikään tunnu olevan löysällä.
Lisäksi ratissa siis ei tunnu mitään epämääräistä, vaan auto enemmänkin vain tärätää koko etuosastaan.

Ollaanko ohjaustehostimen kohdilla vai voisiko vika olla jossain pyöränripustuksessa tms. ?
Kädellä ei tuntunut ohjausvaihteessa mitään, kun makailin auton alla ja kaveri käänteli rattia.
Eli äänen syntypaikka ei oikein selvästi paikkaansa paljasta.

Katsastuksessakaan ei kukaan huomauttanut mitään, kun sattumoisin paukku oli tällöin päättänyt siirtyä aivan ohjauksen äärilaidan lähelle. ...

Kiitoksella arvailuja vastaanotan. Ja jos joku tietää suoraan potentiaalisimman vian, niin Tampereella päin auto kulkeilee mahdollisia edullisesti tarjottuja osatarpeita ajatellen.

Muita tarpeellisa tarjottavia: pakoputken jousto-osa, (joskus tulee vaihtomieli myös paksumpaan downpipeen), vakioturbo (tai entiseen varaosaturboon edes ahdinsiipi), pissapojan säiliö (juu, vuotaa), perävalojen lamppujen pidike - siis se koko muovihäslinki. Takaoveen aukiolotiedon kytkin (sininen? ostin jo yhden, mutta katosi...)
.. muuten on kärry ihan kunnossa ... :-)
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Kysymys: Tonnarin ohjaus paukkuu

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Jousi poikki jommalta kummalta puolelta, oireet sopisivat. Omassani katkennut pää paukahteli korirakenteisiin. Iskarin kääntölaakerit sitten seuraavana.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
dippainssi
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Heinä 26, 2008 11:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Kysymys: Tonnarin ohjaus paukkuu

Viesti Kirjoittaja dippainssi »

Jep.

Tuota samaa esitti myös satunnainen matkaaja, jolla itsellään ei ole saabia.
Täytyypä kuulostella jousen kohdilta.

Ja samalla jo alustavasti valmiiksi foorumille tiedoksi, että -98 tonnarin etujousen voisin ostaa :_D)
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kysymys: Tonnarin ohjaus paukkuu

Viesti Kirjoittaja aero »

Osta suosilla eteen ihan uudet jouset. Ne väsyy käytössä ja on varsin suositeltavaa vaihtaa molemmat kerralla, eikä ne oletttavasti ihan tuhottomia maksakaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymys: Tonnarin ohjaus paukkuu

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Kysymys: Tonnarin ohjaus paukkuu

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Luulis nyt että katkennut jousi katsastuksessa huomattaisiin, eli tuskin kovin todennäköinen. Ääni täältä menis kääntölaakerille. Ainakin edellisessä kulkineessa (Volvo s80) tuota pauketta ja räminää tuli sieltä, mutta katsastuksessa ei löytynyt mitään välystä, vaikka ihan kysyin asiasta katastusmieheltä. Toki myös nuo jusin vinkkaamat ketjut kannattaa kattoa, voihan vika olla missä tahansa. Onhan kyse sentään tonnarista :D
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Kysymys: Tonnarin ohjaus paukkuu

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Mulla paukkui ohjaus siitä syystä että yksi kiinnityspultti jolla hammastanko on kiinni rungossa oli melkein irti. Rattia kääntäessä liikkui koko ohjaussysteemi. Muistaakseni se pultti piti avata että sai apurungon taitettua kytkinremonttia varten. Oli varmaan siinä jäänyt löysälle.

Vaihdoin jouset turhaan mutta toisaalta auto näyttää paljon paremmalta matalampana.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Vastaa Viestiin