Etupyörän laakeri
Etupyörän laakeri
Tänään kun valmistelin vaihdelaatikon irroitusta niin samalla purin vasemman eturipustuksenkin. Vetarin päätin irroittaa myös navan puolelta niin ei roiku tiellä, kun vetari oli irti, niin kilahti pyöränlaakerin sisäpuolinen kehä lattialle ja kun päätin sitten irroittaa koko navan niin lähti myös ulkopuoli irti. Luulis ettei ihan normaalisti näin käy, mutta muuten laakerin kuulat ja kehät ihan siistit, joten kait mä putsaan ja laitan uudet rasvat laakeriin ja puoliskot kiinni?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Etupyörän laakeri
Ei... vaan vaihtoon se napa. Se on entinen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Etupyörän laakeri
Itse sanoisin että putsaus, rasvaus ja nippuun.
Uusi laakeri pysyy hyvin kasassa mutta kolauksesta, varsinkin vanha leviää ja laakerit lähtee irti puolikkaan kera.
Laita nippuun vain ja jos napamutteri on ollut aikaisemmin tiukalla on pyöränlaakeri luultavasti ehjä.
Ei varmaan oireillut aikaisemmin.
Mutteri kiristää kartiolaakerin/pyöränlaakerin nippuun.
Ymmärsiköhän mistä oli kyse....
Uusi laakeri pysyy hyvin kasassa mutta kolauksesta, varsinkin vanha leviää ja laakerit lähtee irti puolikkaan kera.
Laita nippuun vain ja jos napamutteri on ollut aikaisemmin tiukalla on pyöränlaakeri luultavasti ehjä.
Ei varmaan oireillut aikaisemmin.
Mutteri kiristää kartiolaakerin/pyöränlaakerin nippuun.
Ymmärsiköhän mistä oli kyse....
Re: Etupyörän laakeri
Integroitu napaan nuo laakerit,.
Todennäköisesti jo tkm tuollainen takana niin kulunut ja väljä joten suosiolla uusia (napa/laakerit) koko komponentti.
Noin 80-150 € riippuen valmistajasta ja laadusta.
Todennäköisesti jo tkm tuollainen takana niin kulunut ja väljä joten suosiolla uusia (napa/laakerit) koko komponentti.
Noin 80-150 € riippuen valmistajasta ja laadusta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Etupyörän laakeri
Jos ihan oikeasti rakastaa räplätä näitä tonnareita ja availla samoja paikkoja kerta toisensa jälkeen, niin ehdottomasti sama laakeri paikoilleen.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Etupyörän laakeri
No no.
Mistä tietää mitä laakerilla takana ja kuinka pienellä budjetilla ihmiset elää tai autoja haluaa laitella.
Varsikin jos autoa ei ns "rakasta" ja halua vaihdella osia varmuuden vuoksi.
Sitten kun se leviää jos leviää, olet varmasti osaava vaihtohommassa.
Pohjaton kaivo ja jos riski on olemassa niin se otetaan.
Samaa mieltä pevin kanssa, nippuun vain koko roska.
Mistä tietää mitä laakerilla takana ja kuinka pienellä budjetilla ihmiset elää tai autoja haluaa laitella.
Varsikin jos autoa ei ns "rakasta" ja halua vaihdella osia varmuuden vuoksi.
Sitten kun se leviää jos leviää, olet varmasti osaava vaihtohommassa.
Pohjaton kaivo ja jos riski on olemassa niin se otetaan.
Samaa mieltä pevin kanssa, nippuun vain koko roska.
Re: Etupyörän laakeri
Uudet rasvat laitoin,vanhaa rasvaa ei juuri nimeksikään ja paikoilleen, hulluahan ehjää laakeria on vaihtaa kun ei minkäänlaista välystä ja pinnat uudenveroiset, välykset pyöreä nolla. Sisäpuolen kooli väljä sovitukseltaan ja ilmeisesti ollut jo uutena, siksi tipahti lattialle. Laakeri kait alkuperäinen kun mittarissa reilut 270 tkm.
Muutenkin tuon laakerin vaihtaminen on aika pikku homma. Vielä kun saisi pari irtolaatikkoa korjattua, toiseen pääakselin laakerit ja kait siihenkin on nopeusmittarin käyttöratas uusittava ja tähän pois otetuun laatikkoon uusi ratas, se näkyi ollen poikki.
Näytti olleen nimarkilla 54,70 e uusi laakeri ja skf 147 e ja kalliimman vaihtoehdon sitten aikoinaan laitan, jos tarvetta tulee. Sinänsä tuohon autoon on mennyt kolmen vuoden aikana n. 3000 euroa, mutta enhän minä kaikkea rahassa laske. Toki puolet ainakin on täysin turhaa rahanmenoa, kuten aeron korisarja maalattuna, kytkin tuli vaihdettua sen takia kun 3 muussa autossakin on uusi kytkin, vaikka olikin melko hyväkuntoinen niin tuntui raskaammalta kuin muut ja se jurppi. Tullut laitettua etanolisofta toiseen boksiin ja sen seurauksena kansiremontti ja uusi pa-pumppu.
Olen sen laskenut niin, että aikaisempien omistajien huolellisen pidon ja suojauksen ansiosta ei lokasuojien reunoista löydy ruostetta, eikä muualtakaan peltiosien suhteen, mutta taka-akseliputki on kyllä ruosteessa. Siksi tähän vielä kannattaa sijoitta, vaikka perään tulikin pieni kolhu viime talvena, onneksi vain hieman luukun sovitus meni pieleen, eikä outo edes huomaa. Toki vetokoukku myös hieman vääntyi ja vasen puskurin kiinnitys koriin painui, josta tuo luukun pieni siirtymä. Onhan tuolla tullut liki 3000 km ajeltuakin kuluneena vuotena.
Muutenkin tuon laakerin vaihtaminen on aika pikku homma. Vielä kun saisi pari irtolaatikkoa korjattua, toiseen pääakselin laakerit ja kait siihenkin on nopeusmittarin käyttöratas uusittava ja tähän pois otetuun laatikkoon uusi ratas, se näkyi ollen poikki.
Näytti olleen nimarkilla 54,70 e uusi laakeri ja skf 147 e ja kalliimman vaihtoehdon sitten aikoinaan laitan, jos tarvetta tulee. Sinänsä tuohon autoon on mennyt kolmen vuoden aikana n. 3000 euroa, mutta enhän minä kaikkea rahassa laske. Toki puolet ainakin on täysin turhaa rahanmenoa, kuten aeron korisarja maalattuna, kytkin tuli vaihdettua sen takia kun 3 muussa autossakin on uusi kytkin, vaikka olikin melko hyväkuntoinen niin tuntui raskaammalta kuin muut ja se jurppi. Tullut laitettua etanolisofta toiseen boksiin ja sen seurauksena kansiremontti ja uusi pa-pumppu.
Olen sen laskenut niin, että aikaisempien omistajien huolellisen pidon ja suojauksen ansiosta ei lokasuojien reunoista löydy ruostetta, eikä muualtakaan peltiosien suhteen, mutta taka-akseliputki on kyllä ruosteessa. Siksi tähän vielä kannattaa sijoitta, vaikka perään tulikin pieni kolhu viime talvena, onneksi vain hieman luukun sovitus meni pieleen, eikä outo edes huomaa. Toki vetokoukku myös hieman vääntyi ja vasen puskurin kiinnitys koriin painui, josta tuo luukun pieni siirtymä. Onhan tuolla tullut liki 3000 km ajeltuakin kuluneena vuotena.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Etupyörän laakeri
Hieman off-topic, mutta heitetään kehiinpevi kirjoitti:Jos ihan oikeasti rakastaa räplätä näitä tonnareita ja availla samoja paikkoja kerta toisensa jälkeen, niin ehdottomasti sama laakeri paikoilleen.
Toisaalta - kun availee ja kasailee paikkoja useasti, niin ruoste ei pääse raiskaamaan pulttien kierteitä ja muttereita niin pahasti, ja ehkä ne irtoavat helpommin ja/tai ehjänä. Tämä voi päteä esmes puslien yms. alustan osien kanssa... Joku voisi testata esim, jos availee ja kasaa takaiskareiden alapään kiinnityksen vuosittain / kerran parissa vuodessa, niin saako sen pultin auki ja pois ehjänä vs. normaalitilanne jossa kait useat joutuvat turvautumaan iskarin alapään silpomiseen, joka taasen tuottaa lisääntyneitä ärräpäitä... Sama kait kallistuksen vaimentimien kanssa, etenkin takana... No se siitä ja tästä filosofiasta... itsellä ei ole tuollaiseen riittänyt aikaa ja motivaatiota...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Etupyörän laakeri
Jestas että hirvittää lukea tälläistä... laakeri palasina niin joku kasaa sen ja jättää uusimatta. Tuollainen on vaarallista! Kun kooli on irti niin se ei ole ehjä. Kannattaa miettiä mitä tapahtuu jos kertaalleen hajonnut laakeri leipoo uudelleen.. Tietääpähän välttää jos kyseinen yksilö ilmestyy myyntiin...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Etupyörän laakeri
Miten kuvittelet sen navan olevan alun perin valmistuksen yhteydessä koottu?
Kuulien välissä on muovinen pidin, joka pystyy joustamaan sem verran, että kuulien välistys pääsee muuttumaan ja siten sisäkoolin saa irti.
Jos se muovinen pidin, kuulat ja vierintäpinnat ovat ehjät, niin kaipa sen navan uskaltaa koota uudelleen.
Itse asiassa siinä eräässä saksankielisessä korjausoppaassa on ohjeet navan kokoamiseen siltä varalta, että napa purkaantui. Taisi tosin olla takanavan kohdalla se ohjeistus, mutta eikös napojen rakenne ole oleellisesti sama edessä ja takana?
http://de.scribd.com/doc/132628246/Saab ... 94-Deutsch
Kuulien välissä on muovinen pidin, joka pystyy joustamaan sem verran, että kuulien välistys pääsee muuttumaan ja siten sisäkoolin saa irti.
Jos se muovinen pidin, kuulat ja vierintäpinnat ovat ehjät, niin kaipa sen navan uskaltaa koota uudelleen.
Itse asiassa siinä eräässä saksankielisessä korjausoppaassa on ohjeet navan kokoamiseen siltä varalta, että napa purkaantui. Taisi tosin olla takanavan kohdalla se ohjeistus, mutta eikös napojen rakenne ole oleellisesti sama edessä ja takana?
http://de.scribd.com/doc/132628246/Saab ... 94-Deutsch
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Etupyörän laakeri
Offtopiccina mainitsen että toistakymmentä vuotta työkseni junan pyöräkerran laakereita tullut vaihdeltua ja huollettua niin voin sanoa et ei se laakeri rikki ole jos siitä laakerikoolin vaikka irroitat navasta. Esim tuolla raskaassa kalustossa pyörii jopa neljäkymmentä vuotta vanhoja rullalaakereita joita huolletaan edelleen,koolit pestään ja käytetään uudelleen,kuulapidikkeet vaihdetaan ja niin edelleen. Mutta kyllähän jokainen varmaan tuntee jos se laakeri rohisee tai muuten on sen näköinen että sitä ei voi käyttää enää.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Etupyörän laakeri
Mulla 275tkm ajetussa alkuperäisestä rasvat kokonaan hävinny ja tuo muovinen pidin kappaleina niin ei tullu edes mieleenkään yrittää korjata..
Jokainen tekee itselleen kuten katsoo tilanteen mukaan aiheelliseksi.
Jokainen tekee itselleen kuten katsoo tilanteen mukaan aiheelliseksi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Etupyörän laakeri
Laakeri on ihan uutta vastaavassa kunnossa ja pyörii varmaan monta vuotta vielä, täytyykin muistaa laittaa myyntiilmoitukseen oikein kapiteenikirjaimin, että toiseen etupyörän laakeriin vaihdettu uudet rasvat!
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Etupyörän laakeri
Aukeeko se napa ihan vain prässis painamalla, vai onko siihen joku kikkakolmonen? Mä kun oon eläny luulos, et noi kestovoidellut on myös kestokasattuja. Ihan vaan jos seuraavaan uuteen napaan laittais Petro Canadan punasta ja samalla tutkis mahdollisuutta rasvanipan poraamiselle
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Etupyörän laakeri
Laakeri tsydeemi on neljällä pultilla itse navassa kiinni ja irroituksessa on prässi ihan asiaa sen jälkeen kun on ruuvit irti. Vanha voi olla tiukassa.
Periaatteessa ne on kertakasauksia, mutta hyvin sen pystyy kokoomaankin tai ainakin tuon sisäkehän saa paikoilleen, muuten voi olla työläämpi koko laakerin purku ja kasaus.
Periaatteessa ne on kertakasauksia, mutta hyvin sen pystyy kokoomaankin tai ainakin tuon sisäkehän saa paikoilleen, muuten voi olla työläämpi koko laakerin purku ja kasaus.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls