automaatti tontun piristys? :)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

automaatti tontun piristys? :)

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

eli nyt rupes himottamaan et jospa kesän jälkeen piristäis tota vanhaa tonttuu.

en tarkoita mitään ~20hepan lisäystä vaan hiukan reilumpaa nostoa niin mites se tapahtuis helpoiten.

3" putkee, turbon vaihtoa vai mitä?

hintakatoksi tälle oon aatellu 2tonnia (ei tietysti tartte noin paljoo maksaa :wink: )

ja autohan oli tommaatilaatikollinen 89 cd turbo
BMW 525iA Touring Executive
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kyllä siinä taitaa myös cooleri mennä vaihtoon....Eri asia on sitten mitenkä automaatti kestää.

:arrow: :arrow: Mitä sitä enää vanhaa kiusaamaan :!: :!:
(Toi oli vitsi, kylläkin huono sellainen)
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

eikös tomaatin pitäis kestää noin 400nyyttonii ni siitä hiukan vähemmän ku siihen sais.

tietysti kelpais seki et sais jotenki pikkuhiljaa sitä paranneltuu ni ei ois toi 2tonnii ees niin ehdoton
BMW 525iA Touring Executive
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Juu eikös se toin 400 Nm kestä.

Laita sitten kuvia tänne niin nähdään miten projekti edistyy.

Itselläni ollut kanssa samansuuntaisia ajatuksia piristää tota -88 vuoden automaatti tonttua, mutta kun tuli vasta 500000 km mittariin niin ajattelin kannattaako sitä enää...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

laittaisin kuvia ku tietäis et miten sitä kannattaa virittää :)

et sanokaa te viisaat
BMW 525iA Touring Executive
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Automaatti ei taida kestää yli 350Nm vääntöjä, siihen pääsee jo vakioturbolla ja coolerillakin. Jos tuo 2k on rajana, niin muutostyö automaatista manuaaliksi olis suositeltavaa, ainakin 0-100kmh ajat muuttuu melkoisesti. Itse tein urakan pari kesää sitten, enkä katunut hetkeäkään :) . Ehjästä automaatista saa vielä kivan hinnan myydessä.

Isompi hyrrä (Mitsu tdo4-18, Schwitzer s2b tai vastaava), alucooleri, 3" putkisto (ainakin downpipe), Megasquirt ja isommat suuttimet, niin menee 300hp raja kirkkaasti rikki. Turboa ja suuttimia kannattaa katella naapurimaan foorumeilta, Uusia tai uudenkarheita Mitsuja saa välillä alta 500€ ja esim. 465cc Boschilaisia reilulla satasella/4kpl.
Foxbody turbo
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

manuaaliin en koske vaikka täytyis ottaa turbo pois et automaatin saa pitää :)

mites noihin sit vakio turbol ja cooleril pääsee eli mitä tars tehä
BMW 525iA Touring Executive
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Oma vanha tonnari, 2.0T vm89 DI/APC Automaatti. Ostin siihen uuden alkuperäisen Mitsubishi TE05-12B ahtimen, tilasin Speedpartsin steg1 setin ja tehtiin kaverin kanssa haponkestävästä 3" putkisto turbolta taka-akseliin asti, loppu 2.5". Tehoja abaut 230hv ja vääntöä ~370Nm ja kyllä liikkui! 8) Ahtopaineet ~1.4bar ja kevyesti viritetty T5-R automaatti 850 Volvo jäi nätisti tonnarille!!! :twisted: Joten aika orkkisvarustuksella pääsee aika pitkälle, niin pitkälle että tämän enempää en lähtisi tomaattia virittämään! :lol:
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

eli ei mitään coolerii tartte tuos viel vaihella?

paljos tulee tuollasen steg1:n (sisältääkö muuta ku ahtimen) ja 3" putkiston hinnoiksi.

ja sit tuli täs sellanen mieleen et meneekö tuo uus turbo suoraan paikalleen vai pitääkö jotain muutella
BMW 525iA Touring Executive
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Ei tartte cooleria vaihtaa. Tilasin uuden ahtimen, koska vanha pölläytteli jo pahasti eli vakioahtimella pärjää. Steg 1 sisältää vain lastut ja uuden filtterin ja hinta 230e ja luvataan 40hv ja ~ 70Nm. Putkisto tehtiin itse.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

pääset samaan parilla EUROLLA! :D

PS:"kemppi stekki" jos ei vaadi enempää! :evil:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Omasta tontusta on mitattu vakiocoolerilla ~300hp/1.4bar paineilla. Eli ei se huono ole, mutta pidemmässä stintissä alkaa ahtolämmöt nousemaan turhan korkeiksi. Nyt on AMW:n kenno paikallaan.
Foxbody turbo
suora6
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 14:53
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja suora6 »

Omaan tomaatilla varustettuun on tulossa:
schwitzer s2b
-431 suuttimet
softa ruotsista
isompi cooleri
n.3" dp
teho tavoite on 260+ja vääntö sinne 400nm hujakoille
tässä mennään vähän rajoilla mutta se ei pelaa joka pelkää
Ja olis kiva kuulla faktaa miten automaatti kestää jos ajaa "järkevästi" kaikkihan saa rikki jos haluaa.

Normaaliajossa käytetään D:tä ja jos halutaan ajaa kovaa niin lukkovaihteita,vaihtohetkellä päästetään vähän kaasua.Kickdown täydellä kaasulla pari pykälää alaspäin on varmaan kiellettyjen listalla.

Ainoa mitä tulee mieleen millä auttaa laatikkoa jaksamaan on säännölliset öljynvaihdot sekä tarpeeksi iso öljynlauhdutin,automaatti on todella herkkä lämmölle muutama kymmenen astetta lisää lämpöä pudotaa automaatin elinikää 50%(ainakin jenkkilaatikoissa).
linjapainetta kannattaa nostaa että luistamista ei tapahdu niin paljon. Saabin laatikossa ilmeisesti kiristetään kickdown vaijeria "sopivasti"
9000cc vm-89 2,0T ex.autom.
Toyota Land Cruiser FJ40 -75 3.9L L6
BMW 525
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Kyllä tomaatti ainakin minulla ja veljelläni kesti hienosti autojen myymiseen saakka, vaikka antoi hiukan happeakin välillä. Veljellä oli 2.3T automaatti tonnari, jossa ~240hv ja ~400Nm. 8)
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Ensinnäkin ZF-4HP-18 kestää 400nm vääntöä jos on kunnossa ja tietää miten tomaatilla ajetaan jos sitä lämätetään. Toiseksi et tarvitse cooleria,etkä isompaa turboa tai suuttimia. Riittää kun hommaat ahtimelta 3" putken taakseasti ja lastua vaikkapa SP:ltä steg 2 tai 3. Siten saat autosi kulkemaan. Tsekkaa ahdin ettei siinä ole häikkää ennen kuin tunaat ja yleensäkkin tsekkaa kaikki paikat.

Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia stage1:n kanssa ja auto on saanut takuulla lämää, mutta sievästi. Kohta vuoden ollut paikoillaan ja 25tkm ajettu lastun kanssa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin