Mitsun ahdin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
LT9000
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Mitsun ahdin

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Terve,
Olisi tarvetta lisätiedoille:
Miten tulisi menetellä uuden ahtimen myötä, Mitsun TDO4HL-15G. Auto on siis 2.0t CS tonnari, joka muutettu täysipaineiseksi eli stage 1. Onnistuuko siis turbon vaihto ihan bolt onnina vai mitä pitäisi ottaa huomioo? (öljy/vesi linjat vaihtoon, ahtoputkien vaihto silikoonisiin?) Lisäksi olisin kiinnostunut siitä, että olisiko autolle hyvä tehdä jotain huollon tapaista turbon vaihdon yhteydessä? (Kuten olisiko hyvä puhdistaa öljypohjaa?)

Ohjeita ja mielipiteitä kaivattaisiin! Kiitos jo valmiiksi!
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3285
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mitsun ahdin

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Siis 15G? Mistä olet löytäny tuon? Vain -93 aero manuaalimallissa on ollu yhden vuoden joku 15 G mutta muut mitsu Aerot 94-98 on kyllä 15T.

Öljy- ja vesilinjoja omas -93 2.3T ihan pikkusen muokattu kun garretin tilalle tuli mitsu aero 15T ja muuta ei ollu tarve.., Jos sulla jonkun muun kuin 9000 versio niin joutuu muokkaa enemmin riippuen minkä vehkeen ahdin ja miten esim dp lähtö siinä on tonnari verrattuna hankittuun..
Mikäli etanolilla aiot joskus muutella niin öljypohja ainakin kantsii kattella ja putsaillakin miikäli tarve.

Volvois nuo mitsujen G versiot yleisiä mutta ei bolt on kuitenkaan saabiin.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

LT9000
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Mitsun ahdin

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Kiitoksia vinkeistä,
Sitä olen itsekkin hieman ihmetellyt mistä tuo G on ilmestynyt turbon tyyppikilpeen, joka on Saabin leimalla ja 9000 tarkoitettu. Kyseisestä mallissa ollut myös kiinni. (aero oletettavasti, vuosimalli ei tiedossa) :/ Hetken tuumailun, sekä tutkinnan tuloksena omaan autoon näyttäis sopivan yhtälailla. Elikkä kiinnytykset täsmää kaikkineen ruuveineen ja pultin reikineen. Ainoa muutos tulee jäähdytyslinjoihin.
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3285
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mitsun ahdin

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos 9000 otettu niin on -93 aerosta ja tuo t/g ero siiven profiilissa.
Löytänyt muutaman ehkä osviittaa antavaa kohtaa

Lainaus saab-klubi
"Mitsubishi TD04HL-15T/15G #6 tai #5
-Kompressoripesät ja pakopesät samaa kokoluokkaa kuin TE05.
-Imusiipi ~42/43mm (T/G)
-Riittänee noin 300hv max.
-TD04HL turbiinisiiven koko ~45mm (exducer)
-Löytyy 9000 Aero, 9-3 Aero, 9-5 Aero, 9-3 Viggen (9000 Aerossa -15T, 9-3/9-5 15T, poikkeuksena '93 9000 Aero jossa -15G).
-9000:ssa pakopesän koko #6 (.41 A/R) , 9-5 ja 9-3 #5 (.33 A/R)"
Lainaus kiinni

Lainaus vrcf
"Kirjain tarkoittaa imusiiven profiilia. Volvoissa on käytetty ainakin C, G ja T -malleja. Noista C on vässyköin ja T agressiivisin.
C malleissa kaikki siivenharjat on saman pituiset, ikäänkuin 12 samanlaista siivenharjaa.
G malleissa jokatoinen siivenharja on venytetty aavistuksen pidemmällä nieluun.
T malleissa venytetyt siivenharjat ulottuu niin pitkälle että välisiipiä on vaikea edes nähdä nielusta."
Lainaus kiinni
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1205
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitsun ahdin

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi, kysymykseni liippaa läheltä otsikkoa, sopinee siis tähän osioon

Tonnari kohta kaipaa uutta turboa, kyse siis vm-92 eli Garret T25. Onko Mitsu TD04 heikompia
alakierroksilla, ilmeisesti puhaltaa ylemmäs paremmin???

Kumpaa suosittelette vai mikä olisi hyvä ahdin? Teho tavoite noin 300-350hv
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Mitsun ahdin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kumpikaan ei riitä 300-350hv haarukkaan. T25 on kyllä herkempi alakierroksilla kuin TD04 mitsu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Tonnari88
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitsun ahdin

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Sonett73 kirjoitti:Moi, kysymykseni liippaa läheltä otsikkoa, sopinee siis tähän osioon

Tonnari kohta kaipaa uutta turboa, kyse siis vm-92 eli Garret T25. Onko Mitsu TD04 heikompia
alakierroksilla, ilmeisesti puhaltaa ylemmäs paremmin???

Kumpaa suosittelette vai mikä olisi hyvä ahdin? Teho tavoite noin 300-350hv
Mitsun 19T on hyvä valinta tuolla haarukalle, jos haluaa bolt on tyyppisen ahtimen.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3285
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mitsun ahdin

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mitsulla nykyään myös 20T versiokin, taitaa saada myös saabiin kuten 19T
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

LT9000
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Mitsun ahdin

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Kiitoksia (Kupari), sain taas lisää arvokasta tietoa turbon/turbojen rakenteesta. Palataan mahdollisesti asiaa turbon vaihdon aikana tai sen jälkeen :wink:
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3285
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mitsun ahdin

Viesti Kirjoittaja Kupari »

LT9000 kirjoitti:Kiitoksia (Kupari), sain taas lisää arvokasta tietoa turbon/turbojen rakenteesta. Palataan mahdollisesti asiaa turbon vaihdon aikana tai sen jälkeen :wink:
Ei mitään, lainatietoahan nuo pätkät oli joten kiitos kuuluu niiden tekijöille.

Mitsubishi Aero t15 mulla oli ostettu 200tkm ajettuna ja lievällä klapilla. Nyt 25tkm ajettuna ei savuta eikö muuta kuin kunnon forgen hukkiskellon vaihtoi niin jaksaa puskee mun 2.3T 1,30bar 253hv/330Nm penkissä vielä rajottimella ulos. Mitsun heikoin kohta tehon ulossaannin kohal taitaa olla veltot kellot.

Mut yli 300hv ei tosiaan ulos saa, jotain 270-275hv omasta lentokentällä viileällä kelillä irtoaa kun huipputeho penkissä 261hv/422Nm 1,35bar tulos lämpimällä ilmalla ( 24 astetta oli mitattu imuilma) saatu. Vartti alle 15s ja loppunopeuskin maililla 233km/h niin itselle tuo teho riittää kun tuolla tasolla vielä vakiosuuttimilla ja mapilla pärjää.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

SuoTimo
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mitsun ahdin

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

No niin virittelyt sikseen - ja back to basics :wink:

2.3 matalapainetonnari, vm -97 - ahtimena siis Garretin T25 - jos tuohon heittää Mitsun TD04:n niin miten spoolaa ja toimii? Tavoitteena helppo arkiajo jossa vääntöä löytyy sekä alakierroksilla että "satasen vauhdissa"?

Vai tarvitseeko softata? Tai siis - köh - löytyyköhän tuollaiselle kombolle edes softaa?

Vai laittaako tilalle Garretin T17:sta? (Joka myös sattuu löytymään hyllystä...)
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3285
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mitsun ahdin

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Omakohtaista perstuntumaa garret/ mitsu
Vakio ecuissa ei taida juuri isoa eroa olla joten ecu pystyy noitten ahtimien eron bensansyötössä jne kompensoimaan. Toiminut omissa garret mitsun ja mitsu garretin tilalla perussoftilla, ollu välillä ennen vesalla viimesen käyttöä noita ristiin eri tontuissa.
Omia kokemuksia matalapaineen 0.5 bar ahdolla esim mankkuvena sökö/ piuha irti ei eri ahtimilla eroa ollut oikein yhtään mitään, täyspaine 200hv ja etenkin aero manuaalin 225hv softilla etenkin yläpäässä jo jotain eroa noilla ahtimilla huomasi. Garret vääntää hiukan alempaa joten matalilla kiekoilla siitä enemmän hyötyä, maantie ohituksissa mitsu on parempi kun jaksaa kunnolla isommille kiekoille.

Ecu joko ostaa valmiina purkuautosta tai softaa täyspaineiseksi tai aeroksi. Automaateissa sama 200hv softa sekä aerossa että täyspaineisessa, manuaalissa noissa on eroa 25hv lisä hv lisäksi 30Nm lisäväännössä..

Sitten 3" dp suositellaan jo softamuutosta.oli kumpi ahdin tai softa.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1632
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Mitsun ahdin

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Kupari kirjoitti:
To Tammi 23, 2020 23:38
Omakohtaista perstuntumaa garret/ mitsu
Vakio ecuissa ei taida juuri isoa eroa olla joten ecu pystyy noitten ahtimien eron bensansyötössä jne kompensoimaan. Toiminut omissa garret mitsun ja mitsu garretin tilalla perussoftilla, ollu välillä ennen vesalla viimesen käyttöä noita ristiin eri tontuissa.
Omia kokemuksia matalapaineen 0.5 bar ahdolla esim mankkuvena sökö/ piuha irti ei eri ahtimilla eroa ollut oikein yhtään mitään, täyspaine 200hv ja etenkin aero manuaalin 225hv softilla etenkin yläpäässä jo jotain eroa noilla ahtimilla huomasi. Garret vääntää hiukan alempaa joten matalilla kiekoilla siitä enemmän hyötyä, maantie ohituksissa mitsu on parempi kun jaksaa kunnolla isommille kiekoille.

Ecu joko ostaa valmiina purkuautosta tai softaa täyspaineiseksi tai aeroksi. Automaateissa sama 200hv softa sekä aerossa että täyspaineisessa, manuaalissa noissa on eroa 25hv lisä hv lisäksi 30Nm lisäväännössä..

Sitten 3" dp suositellaan jo softamuutosta.oli kumpi ahdin tai softa.
Oman kokemukseni pohjalta suosittelen ehdottomasti Mitsun 15T paikalleen ja kaveriksi Downpipe niin ei ole ongelmia spoolin suhteen ja vetoja on kivasti alaväännöstä lähtien. Softan suhteen adaptaatio riittää ainakin tonnarissa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
VW Golf IV 1.4 16v -98
Saab 9000 CSE 2.0t -98 (Residenssin Ladyn)
(huollot ja osat) http://www.pro-carservice.com/)

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3285
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mitsun ahdin

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Joo en ole itsekään yhtään katunut garretin vaihtoa mitsuun, forgen kelloa enkä 3" dp.:tä jatkoksi
Hukkiskello oman kokemuksen mukaan mitsun heikoin lenkki. Meidän volvosisa joissa myös mitsut noiden velttojen kellojen kanssa kirimishommia jo tehty.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

Vastaa Viestiin