Mitsun ahdin
Mitsun ahdin
Terve,
Olisi tarvetta lisätiedoille:
Miten tulisi menetellä uuden ahtimen myötä, Mitsun TDO4HL-15G. Auto on siis 2.0t CS tonnari, joka muutettu täysipaineiseksi eli stage 1. Onnistuuko siis turbon vaihto ihan bolt onnina vai mitä pitäisi ottaa huomioo? (öljy/vesi linjat vaihtoon, ahtoputkien vaihto silikoonisiin?) Lisäksi olisin kiinnostunut siitä, että olisiko autolle hyvä tehdä jotain huollon tapaista turbon vaihdon yhteydessä? (Kuten olisiko hyvä puhdistaa öljypohjaa?)
Ohjeita ja mielipiteitä kaivattaisiin! Kiitos jo valmiiksi!
Olisi tarvetta lisätiedoille:
Miten tulisi menetellä uuden ahtimen myötä, Mitsun TDO4HL-15G. Auto on siis 2.0t CS tonnari, joka muutettu täysipaineiseksi eli stage 1. Onnistuuko siis turbon vaihto ihan bolt onnina vai mitä pitäisi ottaa huomioo? (öljy/vesi linjat vaihtoon, ahtoputkien vaihto silikoonisiin?) Lisäksi olisin kiinnostunut siitä, että olisiko autolle hyvä tehdä jotain huollon tapaista turbon vaihdon yhteydessä? (Kuten olisiko hyvä puhdistaa öljypohjaa?)
Ohjeita ja mielipiteitä kaivattaisiin! Kiitos jo valmiiksi!
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
Re: Mitsun ahdin
Siis 15G? Mistä olet löytäny tuon? Vain -93 aero manuaalimallissa on ollu yhden vuoden joku 15 G mutta muut mitsu Aerot 94-98 on kyllä 15T.
Öljy- ja vesilinjoja omas -93 2.3T ihan pikkusen muokattu kun garretin tilalle tuli mitsu aero 15T ja muuta ei ollu tarve.., Jos sulla jonkun muun kuin 9000 versio niin joutuu muokkaa enemmin riippuen minkä vehkeen ahdin ja miten esim dp lähtö siinä on tonnari verrattuna hankittuun..
Mikäli etanolilla aiot joskus muutella niin öljypohja ainakin kantsii kattella ja putsaillakin miikäli tarve.
Volvois nuo mitsujen G versiot yleisiä mutta ei bolt on kuitenkaan saabiin.
Öljy- ja vesilinjoja omas -93 2.3T ihan pikkusen muokattu kun garretin tilalle tuli mitsu aero 15T ja muuta ei ollu tarve.., Jos sulla jonkun muun kuin 9000 versio niin joutuu muokkaa enemmin riippuen minkä vehkeen ahdin ja miten esim dp lähtö siinä on tonnari verrattuna hankittuun..
Mikäli etanolilla aiot joskus muutella niin öljypohja ainakin kantsii kattella ja putsaillakin miikäli tarve.
Volvois nuo mitsujen G versiot yleisiä mutta ei bolt on kuitenkaan saabiin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Mitsun ahdin
Kiitoksia vinkeistä,
Sitä olen itsekkin hieman ihmetellyt mistä tuo G on ilmestynyt turbon tyyppikilpeen, joka on Saabin leimalla ja 9000 tarkoitettu. Kyseisestä mallissa ollut myös kiinni. (aero oletettavasti, vuosimalli ei tiedossa) :/ Hetken tuumailun, sekä tutkinnan tuloksena omaan autoon näyttäis sopivan yhtälailla. Elikkä kiinnytykset täsmää kaikkineen ruuveineen ja pultin reikineen. Ainoa muutos tulee jäähdytyslinjoihin.
Sitä olen itsekkin hieman ihmetellyt mistä tuo G on ilmestynyt turbon tyyppikilpeen, joka on Saabin leimalla ja 9000 tarkoitettu. Kyseisestä mallissa ollut myös kiinni. (aero oletettavasti, vuosimalli ei tiedossa) :/ Hetken tuumailun, sekä tutkinnan tuloksena omaan autoon näyttäis sopivan yhtälailla. Elikkä kiinnytykset täsmää kaikkineen ruuveineen ja pultin reikineen. Ainoa muutos tulee jäähdytyslinjoihin.
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
Re: Mitsun ahdin
Jos 9000 otettu niin on -93 aerosta ja tuo t/g ero siiven profiilissa.
Löytänyt muutaman ehkä osviittaa antavaa kohtaa
Lainaus saab-klubi
"Mitsubishi TD04HL-15T/15G #6 tai #5
-Kompressoripesät ja pakopesät samaa kokoluokkaa kuin TE05.
-Imusiipi ~42/43mm (T/G)
-Riittänee noin 300hv max.
-TD04HL turbiinisiiven koko ~45mm (exducer)
-Löytyy 9000 Aero, 9-3 Aero, 9-5 Aero, 9-3 Viggen (9000 Aerossa -15T, 9-3/9-5 15T, poikkeuksena '93 9000 Aero jossa -15G).
-9000:ssa pakopesän koko #6 (.41 A/R) , 9-5 ja 9-3 #5 (.33 A/R)"
Lainaus kiinni
Lainaus vrcf
"Kirjain tarkoittaa imusiiven profiilia. Volvoissa on käytetty ainakin C, G ja T -malleja. Noista C on vässyköin ja T agressiivisin.
C malleissa kaikki siivenharjat on saman pituiset, ikäänkuin 12 samanlaista siivenharjaa.
G malleissa jokatoinen siivenharja on venytetty aavistuksen pidemmällä nieluun.
T malleissa venytetyt siivenharjat ulottuu niin pitkälle että välisiipiä on vaikea edes nähdä nielusta."
Lainaus kiinni
Löytänyt muutaman ehkä osviittaa antavaa kohtaa
Lainaus saab-klubi
"Mitsubishi TD04HL-15T/15G #6 tai #5
-Kompressoripesät ja pakopesät samaa kokoluokkaa kuin TE05.
-Imusiipi ~42/43mm (T/G)
-Riittänee noin 300hv max.
-TD04HL turbiinisiiven koko ~45mm (exducer)
-Löytyy 9000 Aero, 9-3 Aero, 9-5 Aero, 9-3 Viggen (9000 Aerossa -15T, 9-3/9-5 15T, poikkeuksena '93 9000 Aero jossa -15G).
-9000:ssa pakopesän koko #6 (.41 A/R) , 9-5 ja 9-3 #5 (.33 A/R)"
Lainaus kiinni
Lainaus vrcf
"Kirjain tarkoittaa imusiiven profiilia. Volvoissa on käytetty ainakin C, G ja T -malleja. Noista C on vässyköin ja T agressiivisin.
C malleissa kaikki siivenharjat on saman pituiset, ikäänkuin 12 samanlaista siivenharjaa.
G malleissa jokatoinen siivenharja on venytetty aavistuksen pidemmällä nieluun.
T malleissa venytetyt siivenharjat ulottuu niin pitkälle että välisiipiä on vaikea edes nähdä nielusta."
Lainaus kiinni
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Mitsun ahdin
Moi, kysymykseni liippaa läheltä otsikkoa, sopinee siis tähän osioon
Tonnari kohta kaipaa uutta turboa, kyse siis vm-92 eli Garret T25. Onko Mitsu TD04 heikompia
alakierroksilla, ilmeisesti puhaltaa ylemmäs paremmin???
Kumpaa suosittelette vai mikä olisi hyvä ahdin? Teho tavoite noin 300-350hv
Tonnari kohta kaipaa uutta turboa, kyse siis vm-92 eli Garret T25. Onko Mitsu TD04 heikompia
alakierroksilla, ilmeisesti puhaltaa ylemmäs paremmin???
Kumpaa suosittelette vai mikä olisi hyvä ahdin? Teho tavoite noin 300-350hv
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Mitsun ahdin
Kumpikaan ei riitä 300-350hv haarukkaan. T25 on kyllä herkempi alakierroksilla kuin TD04 mitsu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mitsun ahdin
Mitsun 19T on hyvä valinta tuolla haarukalle, jos haluaa bolt on tyyppisen ahtimen.Sonett73 kirjoitti:Moi, kysymykseni liippaa läheltä otsikkoa, sopinee siis tähän osioon
Tonnari kohta kaipaa uutta turboa, kyse siis vm-92 eli Garret T25. Onko Mitsu TD04 heikompia
alakierroksilla, ilmeisesti puhaltaa ylemmäs paremmin???
Kumpaa suosittelette vai mikä olisi hyvä ahdin? Teho tavoite noin 300-350hv
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Mitsun ahdin
Mitsulla nykyään myös 20T versiokin, taitaa saada myös saabiin kuten 19T
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Mitsun ahdin
Kiitoksia (Kupari), sain taas lisää arvokasta tietoa turbon/turbojen rakenteesta. Palataan mahdollisesti asiaa turbon vaihdon aikana tai sen jälkeen
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
Re: Mitsun ahdin
Ei mitään, lainatietoahan nuo pätkät oli joten kiitos kuuluu niiden tekijöille.LT9000 kirjoitti:Kiitoksia (Kupari), sain taas lisää arvokasta tietoa turbon/turbojen rakenteesta. Palataan mahdollisesti asiaa turbon vaihdon aikana tai sen jälkeen
Mitsubishi Aero t15 mulla oli ostettu 200tkm ajettuna ja lievällä klapilla. Nyt 25tkm ajettuna ei savuta eikö muuta kuin kunnon forgen hukkiskellon vaihtoi niin jaksaa puskee mun 2.3T 1,30bar 253hv/330Nm penkissä vielä rajottimella ulos. Mitsun heikoin kohta tehon ulossaannin kohal taitaa olla veltot kellot.
Mut yli 300hv ei tosiaan ulos saa, jotain 270-275hv omasta lentokentällä viileällä kelillä irtoaa kun huipputeho penkissä 261hv/422Nm 1,35bar tulos lämpimällä ilmalla ( 24 astetta oli mitattu imuilma) saatu. Vartti alle 15s ja loppunopeuskin maililla 233km/h niin itselle tuo teho riittää kun tuolla tasolla vielä vakiosuuttimilla ja mapilla pärjää.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Mitsun ahdin
No niin virittelyt sikseen - ja back to basics
2.3 matalapainetonnari, vm -97 - ahtimena siis Garretin T25 - jos tuohon heittää Mitsun TD04:n niin miten spoolaa ja toimii? Tavoitteena helppo arkiajo jossa vääntöä löytyy sekä alakierroksilla että "satasen vauhdissa"?
Vai tarvitseeko softata? Tai siis - köh - löytyyköhän tuollaiselle kombolle edes softaa?
Vai laittaako tilalle Garretin T17:sta? (Joka myös sattuu löytymään hyllystä...)
2.3 matalapainetonnari, vm -97 - ahtimena siis Garretin T25 - jos tuohon heittää Mitsun TD04:n niin miten spoolaa ja toimii? Tavoitteena helppo arkiajo jossa vääntöä löytyy sekä alakierroksilla että "satasen vauhdissa"?
Vai tarvitseeko softata? Tai siis - köh - löytyyköhän tuollaiselle kombolle edes softaa?
Vai laittaako tilalle Garretin T17:sta? (Joka myös sattuu löytymään hyllystä...)
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Mitsun ahdin
Omakohtaista perstuntumaa garret/ mitsu
Vakio ecuissa ei taida juuri isoa eroa olla joten ecu pystyy noitten ahtimien eron bensansyötössä jne kompensoimaan. Toiminut omissa garret mitsun ja mitsu garretin tilalla perussoftilla, ollu välillä ennen vesalla viimesen käyttöä noita ristiin eri tontuissa.
Omia kokemuksia matalapaineen 0.5 bar ahdolla esim mankkuvena sökö/ piuha irti ei eri ahtimilla eroa ollut oikein yhtään mitään, täyspaine 200hv ja etenkin aero manuaalin 225hv softilla etenkin yläpäässä jo jotain eroa noilla ahtimilla huomasi. Garret vääntää hiukan alempaa joten matalilla kiekoilla siitä enemmän hyötyä, maantie ohituksissa mitsu on parempi kun jaksaa kunnolla isommille kiekoille.
Ecu joko ostaa valmiina purkuautosta tai softaa täyspaineiseksi tai aeroksi. Automaateissa sama 200hv softa sekä aerossa että täyspaineisessa, manuaalissa noissa on eroa 25hv lisä hv lisäksi 30Nm lisäväännössä..
Sitten 3" dp suositellaan jo softamuutosta.oli kumpi ahdin tai softa.
Vakio ecuissa ei taida juuri isoa eroa olla joten ecu pystyy noitten ahtimien eron bensansyötössä jne kompensoimaan. Toiminut omissa garret mitsun ja mitsu garretin tilalla perussoftilla, ollu välillä ennen vesalla viimesen käyttöä noita ristiin eri tontuissa.
Omia kokemuksia matalapaineen 0.5 bar ahdolla esim mankkuvena sökö/ piuha irti ei eri ahtimilla eroa ollut oikein yhtään mitään, täyspaine 200hv ja etenkin aero manuaalin 225hv softilla etenkin yläpäässä jo jotain eroa noilla ahtimilla huomasi. Garret vääntää hiukan alempaa joten matalilla kiekoilla siitä enemmän hyötyä, maantie ohituksissa mitsu on parempi kun jaksaa kunnolla isommille kiekoille.
Ecu joko ostaa valmiina purkuautosta tai softaa täyspaineiseksi tai aeroksi. Automaateissa sama 200hv softa sekä aerossa että täyspaineisessa, manuaalissa noissa on eroa 25hv lisä hv lisäksi 30Nm lisäväännössä..
Sitten 3" dp suositellaan jo softamuutosta.oli kumpi ahdin tai softa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Mitsun ahdin
Oman kokemukseni pohjalta suosittelen ehdottomasti Mitsun 15T paikalleen ja kaveriksi Downpipe niin ei ole ongelmia spoolin suhteen ja vetoja on kivasti alaväännöstä lähtien. Softan suhteen adaptaatio riittää ainakin tonnarissa.Kupari kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2020 23:38Omakohtaista perstuntumaa garret/ mitsu
Vakio ecuissa ei taida juuri isoa eroa olla joten ecu pystyy noitten ahtimien eron bensansyötössä jne kompensoimaan. Toiminut omissa garret mitsun ja mitsu garretin tilalla perussoftilla, ollu välillä ennen vesalla viimesen käyttöä noita ristiin eri tontuissa.
Omia kokemuksia matalapaineen 0.5 bar ahdolla esim mankkuvena sökö/ piuha irti ei eri ahtimilla eroa ollut oikein yhtään mitään, täyspaine 200hv ja etenkin aero manuaalin 225hv softilla etenkin yläpäässä jo jotain eroa noilla ahtimilla huomasi. Garret vääntää hiukan alempaa joten matalilla kiekoilla siitä enemmän hyötyä, maantie ohituksissa mitsu on parempi kun jaksaa kunnolla isommille kiekoille.
Ecu joko ostaa valmiina purkuautosta tai softaa täyspaineiseksi tai aeroksi. Automaateissa sama 200hv softa sekä aerossa että täyspaineisessa, manuaalissa noissa on eroa 25hv lisä hv lisäksi 30Nm lisäväännössä..
Sitten 3" dp suositellaan jo softamuutosta.oli kumpi ahdin tai softa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: Mitsun ahdin
Joo en ole itsekään yhtään katunut garretin vaihtoa mitsuun, forgen kelloa enkä 3" dp.:tä jatkoksi
Hukkiskello oman kokemuksen mukaan mitsun heikoin lenkki. Meidän volvosisa joissa myös mitsut noiden velttojen kellojen kanssa kirimishommia jo tehty.
Hukkiskello oman kokemuksen mukaan mitsun heikoin lenkki. Meidän volvosisa joissa myös mitsut noiden velttojen kellojen kanssa kirimishommia jo tehty.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01