Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Palauttelee huonosti ja jää säädön jälkeen laahaamaan.
Mahtaisikohan tuohon auttaa herkistely siten, että säätäisi ensin palat etäälle max liikeradan aikaansaamiseksi ja sitten edestakaista hemputusta? Kävi myös mielessä koplata kanikone tai puukkosaha vivun päähän kunnon hemputuksen aikaansaamiseksi.
Jotain liukastetta olisi hyvä myös saada vivun akselille, mutta taitaa olla pääsemätön paikka?

Mites se kuusiokolo säätö muuten pelaa, ottaako avain kulmallaan suoraan siihen rattaaseen, vai onko siinä jokin väliratas, johon kuusiokolo työnnetään?

Jossa verkkokaupassa oli muuten myynnissä uusia satuloita n. 50 € + 20 € toimitus. Jossain myös kaupattiin ”edition” mallia, jossa ei kuusiokolosäätöä lainkaan, lisätietoja soittamalla…
CS 2,0t -97 225 000 km
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Viesti Kirjoittaja pevi »

http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ebuild.php


Siinä on "väliratas", jota saa myös erillisenä osana. Eli kuusiokolon pyörittämä ruuvi osuu mäntää liikuttavan ruuvin kehälle.


Oheinen sarja kannattaa tilata täältä, http://www.saabits.com/braking/classic- ... 73_118_123&

koska tähän kuuluu uusi peitelätkä, joka vaurioitui käsijarruvivustoa irrotettaessa.

Postikulut suomeen noin 10 puntaa. Voisin itsekin ottaa pari sarjaa ja jakaa postikulut...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Oliskohan jollain tarkempi kuva tuosta palautusjousesta ja sen mitoista: Langan paksuus, kierrosten määrä, kierreosan sisäläpimitta, sekä molempien päiden mitoitus.

Voisi koettaa haeskella siihen topakamman tilalle. Jousia löytyy kyllä, kunhan vain tietää mitä haluaa. Yksistään vanhankin uusiminen auttaisi jo jotain.

Myös vaijerin ympärille voisi viritellä työntöjousen. Onkohan käsijarrukahvan säädöille pääsy hankalaa? Vaijerin löysäys helpottaisi vaijerin pään asennusta takaisin vipuun, kun on topakammat jouset.

Saihan sen jousen vaihdettua vipua irrottamatta?

Kuva
CS 2,0t -97 225 000 km
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Viesti Kirjoittaja aero »

Hukkaportti kirjoitti:Onkohan käsijarrukahvan säädöille pääsy hankalaa?
On, joutuu ottamaan yhden torxiruuvin auki, että saa käsijarrukahvan ympäriltä harjasverhoilupalikan irti :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Kokemukseni mukaan (5x900, 1x9000) pelkkä vetkuttelu ja vemputtelu tuossa ei ikinä auta vaan vipu jää jumimaan. Toki jumiminen voi johtua vaijeristakin.

Satulan vipuun auttaa vain satulan täydellinen purkaminen niin että vivun ottaa satulasta irti asti. Yleensä sen juurta saa vielä karhennella ja putsata hiomanauhalla. Sitten kokoamine runsaan vaseliinin kanssa niin toimii se jonkin aikaa.

Sulku"tulpan" vivun toisesta päästä saa helpoiten auki kun hitsaa siihen vaikka pultin, jolla kampeaa levyn ulos. Tällöin levy säilyy ehjänä ja sen voi käyttää uudelleen ellei ole turhan tarkka. Joku vesivuotopaikka siihen voi jäädä.

Hyvällä säkällä vivun voi saada toimimaan jos purkaa satulasta pois männän ja ottaa sylinteristä ulos jenka-akselin, mihin mäntä kiertyy ja kaataa paljastuneesta reiästä automaattivaihteistoöljyä niin paljon kuin menee. Nyt tässä yhteydessä vivun nitkuttelu saattaa auttaa, jos öljy löytää tiensä ruostuneisiin paikkoihin. Itsellä tuo onnistui kerran, muulloin on joutunut purkamaan satulan kokonaan.
molby
"Hirsch"
Viestit: 871
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Viesti Kirjoittaja molby »

Eiköhän se vanha konsti ollut että pistää sopivan jäykän jousen siihen vaijerin ympärille, sen vaijerin tuen ja käsijarruklipsun väliin.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Viesti Kirjoittaja pevi »

Näistä jousihommista tulee väkisin mieleen tarina elävästä elämästä, kun

kaveri pyysi minulta 1 Ampeerin sulakkeen, sitten 2A ja 3A, lopuksi 2,5A.

Sitten minun oli pakko kysyä mitä sä puuhaat?

Vastaus oli, että korjaan yhtä sähkölaitetta 1A ja 2A sulakket palaa ja 3A aiheuttaa, että laitteesta nousee savu. Nyt haen sulaketta joka kestää virran mutta ei aiheuta savua!
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Joo, peruspulma hapettuminen, joko vivun akselilla tai akselin reiässä ja sen aiheuttama "turvotus". Niin kauan kuin nylkytyksellä ei saa tavaraa pois välistä ahistamasta, jäykkyys säilynee. Jonkin aineen lisäys väliin voisi periaatteessa jopa lisätä ”turvotusta” ja huonontaa vivun toimintaa entisestään.
Mitenkähän lähelle mahtaisi tuohon osua 25,4 mm pakkastulppa?
Entäpä, onnistuuko remontin teko satula autossa paikallaan? Hankalinta lienee tulpan poiston jälkeen näköyhteyden saaminen segeriin.
CS 2,0t -97 225 000 km
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

pevi kirjoitti:Näistä jousihommista tulee väkisin mieleen tarina elävästä elämästä, kun

kaveri pyysi minulta 1 Ampeerin sulakkeen, sitten 2A ja 3A, lopuksi 2,5A.

Sitten minun oli pakko kysyä mitä sä puuhaat?

Vastaus oli, että korjaan yhtä sähkölaitetta 1A ja 2A sulakket palaa ja 3A aiheuttaa, että laitteesta nousee savu. Nyt haen sulaketta joka kestää virran mutta ei aiheuta savua!
Mitähän tuo olis tehny jos ei olisi ollut olemassakaan 2.5A:n sulaketta? :D

Sitten muihin asioihin: autossa paikallaan homma on varmasti tekemätön paikka. Seegerin saaminen irti sylinterin pohjalta on työn ja tuskan takana, itse saan ne nykyään kun rakensin erikoispihdit hommaa varten. Ei toimi silti lähellekään aina. Myöskin naskalilla + parilla ruuvimeisselillä ja onnella seegerin saa irti. Paikalleenlaitto on kyllä helpompaa.

Peitepropun irrotus paikallaan myöskin vähän hankalaa. Ottaisin suosiolla satulan irti autosta.

Orkkis peitelevy näytti mitattuna olevan 22mm. Voin tässä vkl aikana pistää levytyökeskuksen möykkäämään ja tehdä noita, hyllyssä muistaakseni oli tuohon sopiva työkalu. Katsotaan tuleeko halkaisija sopiva, että saisi uusia peitelätkiä. Silloin ne voi tehdä vaikka rosterista. Ongelmana on että tuommoisen sopivuus riippuu kymmenesosamillistä ja levarin työkalu tekee sen minkä tekee, halkaisijaan ei voi vaikuttaa.
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

pevi kirjoitti: Vastaus oli, että korjaan yhtä sähkölaitetta 1A ja 2A sulakket palaa ja 3A aiheuttaa, että laitteesta nousee savu. Nyt haen sulaketta joka kestää virran mutta ei aiheuta savua!
:lol: :lol: :lol: :lol: !!!

Asiaan: Mulla viime kesänä pomppas toisesta takakäsijarrusta. Oire oli aikaialla samanlainen - vivun palautus tuntui heikolta. Homma korjaantui irroitusöljyllä - kammen vemputuksella sekä jarrujen välyksen säädöllä (siis se "mutterikannen" alla oleva säätöruuvi).

Samalla korjaantui myös käkkärin kampi - ennen säätöä se tuntui löysältä - säädön jälkeen siinä oli myös vastusta...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
ristosu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Viesti Kirjoittaja ristosu »

Auto on itse asiassa Volvo 460, mutta jarrusatula on mitä ilmeisimmin sama, ja ongelma on myös sama.

Onnistuin irrottamaan sen kannen sieltä alhaalta ja poistamaan (rikkomaan) myös sen klipsin, joka pitää käsijarruvivun akselia paikallaan, niin että akseli liikkuu nyt noin sentin ylös-alas, mutta irti se ei silti lähde kokonaan. Mikäköhän sitä pidättelee? Pitääkö satulan mäntä irrottaa? Se pieni säätöhammasratas on jo irti.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Viesti Kirjoittaja mestari »

kunnon äärimmäisen pitkän linjan saabistillahan on aina korjaussrj tallin seinällä. eli otetaan kuupan kaasuvivun palautinjousi jonka toinen pää käppärin vipuun ja toine pää kiinnitetään muistaakseni takana johonkin muovin nurkkaan joka vaatii ropakoneen ja voila taas päästään leimalle jos toiselle :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Satulan purku ei onnistu ilman erikoistyökaluja, ainakin pitkänokkaiset pienet ulkosegerpihdit tarvii.
Sisässä jousi, jousiprikka ja säätöprikka. Voivat olla paskana, jolloin korjaaminen hankaloituu.
Käsijarrun säätöruuvia voi lyhetentää jos boorit paskana. Jos boorit paskana, niin säätöpyörä jumissa ruostunut.
Jos mäntäkin paska ruostunut, niin uutta satulaa suosiolla kehiin.

Ja hullu pitää olla jos mielessäänkään kuvittelee tekevänsä tuon homman satula autossa paikoillaan! :lol:
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Jarrusatulan jumittava käsijarruvipu

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Jos satula vaatii männän- tai -suojakumin vaihdon, saattas olla että suosittelen ottamaan uuden satulan viereen. Sen voi sitten palauttaa, jos käy niin hyvä tuuri että vanhasta tulee kalu.

Mäntä 20€ ja kumisatsi 8€+työt. Ei löytynyt tuota laajempaa korjaussarjaa perus varaosatoimittajilta.

Uudet tai tehdaskojatut satulat alkaen 50€-->
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Vastaa Viestiin