Tyhjäkäynti
Tyhjäkäynti
Moro! En löytänyt keneltäkään ihan täysin samanlaista vikaa/suoraa vastausta eli kyseessä -97 2.0t tonnari ja vikana tyhjäkäynti. Käy siis liian pienillä kierroksilla. Jos kylmänä käynnistää on painettava kaasua että auto jaksaa käydä, sitten kun saa käymään käy jonkun aikaa n. 600rpm kunnes kierrokset alkaa pomppimaan ja auto sammuu. Näin myös ajaessa jos pysähtyy vaikka valoihin niin pysyy käynnissä mutta toistaa saman kuvion. Onko tässä nyt siis erillistä tyhjäkäyntimoottoria ja jos on niin missä kohtaa ja auttaisikohan pelkästään sen puhdistus?
Re: Tyhjäkäynti
On erillinen tyhjäkäyntimoottori/venttiili. Tyhjäkäyntiventtiilin puhdistamisesta kannattaa lähteä liikkeelle, mutta jos oireet ovat jo tuota luokkaa niin kannattaa varautua siihen että venttiilin joutuu vaihtamaan. Sijaitsee kaasuläppäkotelon/imusarjan alapuolella.
Tämän näköinen kapistus:
Voi myös olla, että lämpötila-anturi joka on imusarjan keskellä on alkanut näyttää väärin moottorin lämpötilaa ja seos on väärä jonka takia moottori voi yrittää sammua. Pahimmassa tapauksessa on nämä 2 päällekkäistä vikaa.. Mittariston viisarille on sitten oma anturinsa kannen päässä, että jos viisari näyttää oikein niin moottorinohjauksella voi silti olla väärä tieto lämpötilasta.
Tämän näköinen kapistus:
Voi myös olla, että lämpötila-anturi joka on imusarjan keskellä on alkanut näyttää väärin moottorin lämpötilaa ja seos on väärä jonka takia moottori voi yrittää sammua. Pahimmassa tapauksessa on nämä 2 päällekkäistä vikaa.. Mittariston viisarille on sitten oma anturinsa kannen päässä, että jos viisari näyttää oikein niin moottorinohjauksella voi silti olla väärä tieto lämpötilasta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tyhjäkäynti
Puhdistus auttoi hieman. Nyt lähtee käyntiin ilman kaasua, Kierrokset pysyy vähän ylempänä eikä sammu niin nopeasti. Luin jostain että tuon imuilman lämpöanturin puhdistaminen voisi myös auttaa. Meneekö tuonne imusarjalle muita sähköjohtoja kun se anturi?
Re: Tyhjäkäynti
Ei ainakaan -93 mene. Anturi kivasti keskellä imusarjan alla, putkien välistä näkee liittimen mut kiertää muuten joutuu käsikopelolla.
Jos hommaat uuden joskus niin kato nyt samalla väri nykyisestä kun värien mukaan on ainakin 3 erilaista on esim Motonet myynnissä.
Jos hommaat uuden joskus niin kato nyt samalla väri nykyisestä kun värien mukaan on ainakin 3 erilaista on esim Motonet myynnissä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tyhjäkäynti
Harvan anturin puhdistaminen auttaa.. kun anturin mittaustulos on ajautunut eikä se näytä enää oikein, niin siihen ei puhdistus auta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tyhjäkäynti
Näin on. Eikä taida uusi lämpöanturi olla hinnan kiroissa.kun anturin mittaustulos on ajautunut eikä se näytä enää oikein, niin siihen ei puhdistus auta.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Tyhjäkäynti
Nyt yksi puhuu imuilman lämpöanturista ja toinen imusarjan juuressa olevasta anturista. Ovat kaksi eri anturia. Imuilman lämpöanturi on ahtoputkessa, moottorinohjaukselle jäähdytysnesteen lämpötilaa kertova anturi on imusarjan juuressa. Ja imuilman lämpöanturi on hinnan kiroissa. Se toinen ei.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tyhjäkäynti
Selvä selvä. Onkos se anturi nyt näistä oikean värinen versio? http://m.motonet.fi/fi/varaosat/498/aut ... eryhma=231
Re: Tyhjäkäynti
Eiköhän siellä sininen ole väriltään, tuskin autossasi on TCS luistonestoa? Eli tämä on moottorin lämpötila-anturi, jäähdytysnesteen:
Tarvike:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=498
Aito Bosch:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=498
Tarvike:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=498
Aito Bosch:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=498
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tyhjäkäynti
Sininenhän siellä on. Pitääpä käydä hakemassa ja kokeilla lähtisikö sillä toimimaan. Tänään nimittäin teki niin että kun lähdin liikkeelle, ei taas nostanut kierroksia, sitten seuraavissa risteyksissä kierrokset pysyi 1400-1600rpm pysähdyksissä, sitten taas jonkun ajan päästä 600rpm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tyhjäkäynti
Voitelithan tyhjäkäyntimoottorin myös puhdistuksen jälkeen? Ja kun vaihdat anturin niin voihan sitä kokeilla adaptaatioita vielä eli akunkenkää 15min irti ja sen jälkeen tekee tyhjäkäynnille opetukset.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Tyhjäkäynti
Mun moka tuo imuilman ja lämpöantureitten sekoitus.
Omaan -93 tilasin kyllä pcs kautta ( ruotsista hommasivat) pari vuotta sitten ahtoputkes olevan imuilman lämpötila-anturin ja oli muistaskseni alle 30€ Miten löytyy ja mihin hintaan nykyään voi olla toinen juttu.
Joku imuvuoto?
Omaan -93 tilasin kyllä pcs kautta ( ruotsista hommasivat) pari vuotta sitten ahtoputkes olevan imuilman lämpötila-anturin ja oli muistaskseni alle 30€ Miten löytyy ja mihin hintaan nykyään voi olla toinen juttu.
Joku imuvuoto?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tyhjäkäynti
Vainiin. Kävin ostamassa uuden anturin mutta eipä se vanha liitin käykkään uuteen anturiin. Täytyy marssia kauppaan takaisin ja ottaa siitä liittimestä kuva mukaan.
Re: Tyhjäkäynti
Ruiskuanturit on väreillä niin eriväriset ei käy mun ymmärtääkseni samalla liittimellä keskenään. Jos tcs luistonesto autossasi niin voi olla valkoinen tai musta ni kattoo kumpi sen vanhan anturin värin mukaan, muuten on sininen.
Imuilman anturit ainakin -94 / -95 käytetty väliaikane vara kävi -93 malliseen, 96 -98 onko vielä sama ei tietoa.
Imuilman anturit ainakin -94 / -95 käytetty väliaikane vara kävi -93 malliseen, 96 -98 onko vielä sama ei tietoa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tyhjäkäynti
Kumma juttu kun uudessa anturissa on ns. urosliitin ja vanhassa naaras. En tiedä voiko olla että ne on antanut mulle vääränlaisen anturin. Pitää käydä kysymässä. Kävin äsken ajamassa lenkin niin että anturin liitin ei ollut paikoillaan. Käynnistämisessä oli ongelmia mutta auto kävi tosi nätisti lämpimänä tyhjäkäyntiä. Voisikohan tästä paikantaa vian lopullisesti siihen anturiin?