kannen venttiilit raplattaa
kannen venttiilit raplattaa
Raplatus kuulunut jo pari vuotta..joku sanoi että selviää ohjureitten vaihdolla..pitäneekö paikkansa ja kummoinen projekti mahtaa olla??Kone ei syö öljyä ja kulutuskin ihan ok..laitanko stereot vaan kovemmalle
Saab 9-5 -01 Uudella koneella ilman etanolia..se kuuluu vain juotavaksi
Saab 9-5 Vakio 2.3T autom.-98 tässäkin vain vänkäri etanolissa
Saab 9-5 Vakio 2.3T autom.-98 tässäkin vain vänkäri etanolissa
Siis venttiilinnostimet naputtaa? Aikalailla tyyppivika.. ainakin minulla naputtaa muutaman minuutin kylmänä, lämmetessä sitten ääni katoaa. Sittenkun naputtavat taukoamatta niin on putsauksen tai vaihdon paikka, uudemman mallisia ei kai voinut purkaa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mobil ykkösillä (olikohan 0w40, en muista just ny) korjaantui mun rallatus.. Naputus ei lakannut kunnolla koskaan, kylmänä voimakkaimmillaan.
Eli öljyn tyypin ja filtterin vaihto vois olla halvin ensiapu. :-)
Eli öljyn tyypin ja filtterin vaihto vois olla halvin ensiapu. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Öljyn vaihto voi auttaa hetkeksi, mutta naputusta ei saa kokonaan pois kuin nostimet uusimalla.
Itsekin olen kuullut tarinoita noiden puhdistamisesta, mutta taitaa ainakin uudemmissa olla tekemätön paikka. En tiedä sitten voisiko ne "huuhdella" irrallisina jotenkin.
Nostimen naputus alkaa yleensä 4-sylinterin pakoventtilistä.
Itsekin olen kuullut tarinoita noiden puhdistamisesta, mutta taitaa ainakin uudemmissa olla tekemätön paikka. En tiedä sitten voisiko ne "huuhdella" irrallisina jotenkin.
Nostimen naputus alkaa yleensä 4-sylinterin pakoventtilistä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
- ostin auton (184tkm), nostimet kalisi tosi kovaa.MacTurbo kirjoitti:Öljyn vaihto voi auttaa hetkeksi, mutta naputusta ei saa kokonaan pois kuin nostimet uusimalla.
- teetätin öljynvaihdon + forten, josko olisi ensiapuna auttanut.
- ei auttanut
- 6000km jälkeen tuli eteen 190tkm huolto
- vaihtoivat öljyt
- kalina katosi.. kuitista en löytänyt mitää muuta nostimiin vaikuttavaa suoritetta
- 10tkm ajettu siitä, nyt pitäis vaihtaa öljyt kunhan saan tuon T8:n pois tallista, että pääsee tekeen.. kalina ei ole palannut.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: kannen venttiilit raplattaa
Siis oletko varma että on venttiilien ääni? Kuuluuko sisälle asti vai miksi stereoita väänteletkepakok kirjoitti:Raplatus kuulunut jo pari vuotta..joku sanoi että selviää ohjureitten vaihdolla..pitäneekö paikkansa ja kummoinen projekti mahtaa olla??Kone ei syö öljyä ja kulutuskin ihan ok..laitanko stereot vaan kovemmalle
Nimittäin nuo tontun suuttimetkin pitää pienoista ääntä, saattaa erehtyä luulemaan niitä venttiileiksi.
Oikein tehty Forté-käsittely (esim. tässä tapauksessa ainakin 30min, mieluummin 45min korotettua tyhjäkäyntiä aineet sisällä) yleensä auttaa tuohon vaivaan. Jos ei auta, voi esim. nostimille tulevissa oljykanavissa olla sen verran tiiviysongelmaa ettei ölpän paine nouse nostimilla tarpeeksi.
Tuo Forté on kuitenkin helppo&halpa keino kokeilla ennenkuin purkaa mitään. Fortén jälkeen vain käytät halvat huuhteluöljyt koneessa ennekuin lataan kalliit 0W-synteettiset sisään.
Tuo Forté on kuitenkin helppo&halpa keino kokeilla ennenkuin purkaa mitään. Fortén jälkeen vain käytät halvat huuhteluöljyt koneessa ennekuin lataan kalliit 0W-synteettiset sisään.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Syystalvella 16V satku naputteli jopa 10 minuuttia käynnistyksen jälkeen. Meinasin tehdä forte-käsittelyn, mutta olisi tullut vähän liian hintavaksi. Vaihdoin kuitenkin uudet öljyt ja suodattimen (vaikka edellisestä vaihdosta oli vain pari tkm) merkkiä Castrol 5W40 (ennen käytetty Mobil 1:stä) ja naputus alkoi vähenemään pikku hiljaa. Talvella ei enää kuulunut kuin hetken käynnistyksen jälkeen. En tiedä vaikuttiko enemmän öljymerkki vai tiheä vaihtoväli.
Fortesta vielä, että tarkoitin "halvalla" sitä että pullo maksoi 22€, ja liike myi ilman kyselyitä yksityiselle. Öljynvaihto oli joka tapauksessa edessä, joten mitään muita lisäkustannuksia ei tullut.
Käsittelyn teettäminen liikkeessä maksaa varmasti huomattavasti enemmän kuin tuon 22€, joku täällä osannee senkin hintaluokasta kertoa...?
Käsittelyn teettäminen liikkeessä maksaa varmasti huomattavasti enemmän kuin tuon 22€, joku täällä osannee senkin hintaluokasta kertoa...?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Tuntuu vaihtelevan aika tiuhaan tuon Forten myyjät, ja ovat vaikeita jäljittää esim. netin kautta. Siihen aikaan (1,5v sitten) oli Suomessa vireillä "A+ Autohuoltoketju" tms. Keltaiset logot liikkeiden räystäillä. Porissa tällainen huoltopiste oli Wash King-pesukadun yhteydessä olevassa Drive In-huollossa.
Hyllyltä löytyi todella monia eri Forté-purkkeja, myös erityisesti yläkerralle tarkoitettua tavaraa. Päädyin kuitenkin "perinteiseen" Motor Flushiin, ja kyllä se meikäläisen myllyyn tepsi!
Auto (silloin n.270tkm) oli naputellut jo pitkään, ja lopulta -seisottuaan 3kk maalausurakan aikana- ei rallatus vanhoilla öljyillä hävinnyt enää ollenkaan.
Olin tosi skeptinen minkään ihmeaineen suhteen, mutta nyt on menty kohta 2 vuotta hissun kissun. Eikähän tuon Forten ihmeitä luvata tekevänkään; sehän on "vain pesu"...
Hyllyltä löytyi todella monia eri Forté-purkkeja, myös erityisesti yläkerralle tarkoitettua tavaraa. Päädyin kuitenkin "perinteiseen" Motor Flushiin, ja kyllä se meikäläisen myllyyn tepsi!
Auto (silloin n.270tkm) oli naputellut jo pitkään, ja lopulta -seisottuaan 3kk maalausurakan aikana- ei rallatus vanhoilla öljyillä hävinnyt enää ollenkaan.
Olin tosi skeptinen minkään ihmeaineen suhteen, mutta nyt on menty kohta 2 vuotta hissun kissun. Eikähän tuon Forten ihmeitä luvata tekevänkään; sehän on "vain pesu"...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Minun toimenpidelista kesäksi.shaft kirjoitti:Syystalvella 16V satku naputteli jopa 10 minuuttia käynnistyksen jälkeen. Meinasin tehdä forte-käsittelyn, mutta olisi tullut vähän liian hintavaksi. Vaihdoin kuitenkin uudet öljyt ja suodattimen (vaikka edellisestä vaihdosta oli vain pari tkm) merkkiä Castrol 5W40 (ennen käytetty Mobil 1:stä) ja naputus alkoi vähenemään pikku hiljaa. Talvella ei enää kuulunut kuin hetken käynnistyksen jälkeen. En tiedä vaikuttiko enemmän öljymerkki vai tiheä vaihtoväli.
1. Älä laita koneeseen Mobilin 1:stä koskaan
2. Vaihda noi em. Castrolit, vaikka onkin 5W:t on silti hyvä öljy. 20W-50 on sitten oikeesti hyvä öljy. Talvella vaan vähän jäykkää.
3. Tai kesää vasten Teboilin 10W-60, vaikutti oikein hyvältä minun autossa vaikka onkin Teboilin öljy.
4. Tai sitten Valvolinen vastaava.
Eli kokeile hiukan korkeampaa viskositeettiä öljyssä. Jos siellä ei ole mitään isommin rikki/loppu, niin tämän pitäisi auttaa.
900C -86