Outo nytkähdys keulassa ja tyhjäkäynti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Outo nytkähdys keulassa ja tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Eli kattelin haulla mutta muilla ei vastaavaa ilmeisesti ole ollut.

Eli kun ottaa täyden lähdön 2 vaihteella ja vaihtaa kolmoselle,
niin vaihteenvaihdossa kun veto häviää hetkeksi nytkähtää keula aika
voimakkaasti sivulle.(ilmiö sama kuin joku juoksisi kovasti päin etulokaria).
Voisiko olla v-laatikon kannakkeet entiset,silmämääräisesti on kunnossa eikä liiemmin liikkunut kun heilutteli käsin??

Toinen juttu on kun kokeilin puristaa lyttyyn sen tyhjäkäyntimoottorille tulevan ilmaletkun,oikeastaan kummatkin,ei ollut juurikaan mainittavaa
kierrosten muutosta.
Ja sitten irroitin tyhjäkäyntimoottorin töpselin,eikä silläkään ollut vaikutusta.Eikä syttynyt mitään vikavaloja.

Kuuluisiko noista ed.mainituista jotain tapahtuakkin?
Kierrokset autossa on lämpimänä siinä 1200rpm,joskus pidempään kun
on paikallaan tyhjäkäynnillä putoaa n.800-850rpm.
Tuntuisi aika korkeilta?

Ja ahdot ei nouse edelleenkään kuin 0.7bar 2,3 ja 4 vaihteella,
kerran on jostain syystä käynyt vähän aikaa kilossa 2 vaihteella,mutta se
siitä sitten,taisi olla liian hyvä päivä.
Autoa on siis piristetty speedpartsin steg 1 lastulla,eli enemmän pitäisi olla ahtoja.

Siinä nyt taas pari kysymystä ettei teillä käy aika tylsäksi... :lol:
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

jblgti1200 kirjoitti:Eli kattelin haulla mutta muilla ei vastaavaa ilmeisesti ole ollut.

Eli kun ottaa täyden lähdön 2 vaihteella ja vaihtaa kolmoselle,
niin vaihteenvaihdossa kun veto häviää hetkeksi nytkähtää keula aika
voimakkaasti sivulle.(ilmiö sama kuin joku juoksisi kovasti päin etulokaria).
Voisiko olla v-laatikon kannakkeet entiset,silmämääräisesti on kunnossa eikä liiemmin liikkunut kun heilutteli käsin??
Mulla tonnarissa tekee aika samanlaisen efektin rikkoontunut oik. puolen etumainen (alhaalla oleva) moottorin kumityyny.
900C -86
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä tyhjäkäynnin kuuluu mennä todella pieneksi kun tyhjäkäyntimoottorin letkun lytistää, 750-775 r/min. Jos ei mene, sinulla on ilmavuoto tai kaasuläppä ei sulkeudu kunnolla tai yksinkertaisesti vaan on säädetty liian auki.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6269#46269

Jos letkun lytistämällä ei tapahdu mitään, niin johto irrottamalla ei voi tapahtua yhtään sen ihmeempiä.

Kun kaasuläpän perussäätö on oikein, eikä ole ilmavuotoja, ja kaasuläppäkytkin on tyhjäkäyntiasennossa kontaktit kiinni, ruiskuboksi ohjaa tyhjäkäyntimoottoria sen verran raolleen, että tyhjäkäynti asettuu tuota 750 r/min perustyhjäkäyntiä korkeammalle, jonnekin 850-900 r/min tienoille. 1200 r/min on liian kova tyhjäkäynti.

Tyhjäkäyntimoottorin luistin tulee liikkua herkästi. Voi yrittää auttaa suihkimalla CRC:llä, kaasarinpuhdistussprayllä tms irrotetun tyhjäkäyntimoottorin letkulähtöihin. Hakutoiminnolla löytyy paljon juttua tyhjäkäyntimoottorista ja sen putsauksesta, ja ääritapauksessa purkamisesta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Säädä se tyhjäkäynti pienemmälle.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Tyhjäkäyntimoottorin luisti oli ihan herkkä,juuri eilen sen aparaatin putsasin.Noihin ooppeleihin on joutunut tekemään sen useastikkin.

Kaasuläppä näytti olevan perusasennossa ihan kiinni,mutta eihän sitä tiedä.

Täytyypä käydä säätämässä se kohdalleen.


Tuota kannakevikaa itsekkin veikkaan...
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Tuli muuten sekin mieleen kun autoa pyörittää esim 3000rpm paikallaan niin kone katkoo huomattavasti sytkää,eli kuuluu sellanen puputus koko ajan.
Tyhjäkäynnilläkin tuon huomaa.
Mutta silti kaikki neljä tulppaa on kierroksista huolimatta mukana.

Tulpat on vasta vaihdetut,oikeat mutta ei platinakärkiset.
Bensansuodatinkin on samalla uusittu.

Mikähän tuota tekee?
Sytkäkasetti?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

lambda?
eikö se aiheuta tuommoista pientä röpötystä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Ei ole lambdaa eikä kattia. -ei vähäpäästöinen-
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Vastaa Viestiin