Elikkä auto on saab 9000 2.3t -92 vuosimallia ja automaatti.
tcs valo palaa. sammuu jos kalibroidaan, syttyy uudestaan seuraavalla käynnistyksellä.
Autoon vaihdettu seuraavat osat: Kaasuläpän ohjausboxi, alipaine letkut, rintapellin venttiili ja siihen liittyvä toinen venttiili. Auto on kalibroitu noin.50 kertaa, liittimiä on puhdisteltu, maapisteet puhdistettu, kaasuläpän ja ohjausboxin väliset ohm arvot mitattu. Autolla on ajettu limp home tilassa n. 4 vuotta. Pikku hiljaa alkaa keinot loppua itseltä, merkkiliikkeeltä loppui jo 2 vuotta sitten... APUA!!!
TCS vikakoodi e7590
E7590: Varmuusjärjestelmä virheellinen
Oireet: Auto Limp-Home -tilassa, TCS CTRL -valo palaa
Huomaa: kun tämä vikakoodi on tallennettu ohjausyksikön muistiin, auto jää Limp-Home -tilaan, kunnes vikakoodi on hävitetty ISAT:in avulla.
Toimenpiteet:
1 Jos vikakoodi esiintyy yhdessä muiden vikakoodien kanssa, korjaa ensi niitä vastaavat viat
2 Hävitä vikakoodi. Katkaise ja kytke sytytysvirta. Anna sytytysvirran olla päällä vähintään 5 sekuntia ja katkaise se sitten uudelleen. Tarkasta onko vikakoodi syntynyt uudelleen.
3 Tarkasta sytytysvirta katkaistuna, etä läppäkotelon vipu on vedettynä sisään ja että vaijerin välys on vähintään 1 mm.
Jos näin ei ole, tarkasta että vaijerin kuori on oikeassa asennossa (läpivienti rintapellissä) ja etä säätöruuvi on kierrettynä sisään rajoittimeen asti (M91 ja alkutuotanto M92)
4 Kytke painemittari varmuusventtiilin ja läppäkotelon alipainerasian väliin
Käynnistä moottori ja tarkasta, että alipainerasiaan syntyy alipaine.
Tarkasta, että kaasuläpän vipu siirtyy ulos läppäkotelosta (vaijeria pitää voida kevyesti painaa alaspäin = määrätty löysyys)
5 Katkaise sytytysvirta, ja tarkasta että alipaine katoaa heti (1-2 sekunnissa).
Jos näin ei tapahdu, tarkasta, että varmuusventtiilin letkut kulkevat vapaasti.
Huomaa, että ETS-järjestelmän useimmat sähköiset viat kytkevät varmuusventtiilin pois toiminnasta ja tekevät siten mahdottomaksi alipaineen synnyttämisen läppäkotelon alipainerasiaan (Limp-home -tila).
6 Anna käskykoodi 551 ja tarkasta kuuntelemalla, että varmuusventtiili toimii oikein
7 Käynnistä moottori alipaineen luomiseksi uudelleen läppäkoteloon ja pysäytä sen jälkeen moottori uudelleen
8 Tarkasta BOB liittettynä ja ETS-ohjausyksikkö kytkettynä irti sekä sytytysvirta katkaistuna, että varmuusventtiilin ja ohjausyksikön navan 35 välinen ei ole oikosulussa maahan (resistanssin pitää breakout-rasian koskettimien 1 ja 35 välillä olla OL).
9 Jos em mittaus antaa virheellisen tuloksen, vaihda varmuusventtiili
10 Anna käskykoodi 208 sytytysvirta kytkettynä, vaijeri irrotettuna läppäkotelon sivusta ja alipaineletku irrotettuna läppäkotelosta. ISAT:in pitää nyt esittää 8B108 myös silloin kun kaasupoljin painetaan pohjaan.
Jos ISAT näyttää 8B008 eikä vikoja ole havaittu em tarkastuksissa, vaihda läppäkotelo.
Lisäjuttua M91 ja M92 alkutuotanto:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 3058_1.JPG
Oireet: Auto Limp-Home -tilassa, TCS CTRL -valo palaa
Huomaa: kun tämä vikakoodi on tallennettu ohjausyksikön muistiin, auto jää Limp-Home -tilaan, kunnes vikakoodi on hävitetty ISAT:in avulla.
Toimenpiteet:
1 Jos vikakoodi esiintyy yhdessä muiden vikakoodien kanssa, korjaa ensi niitä vastaavat viat
2 Hävitä vikakoodi. Katkaise ja kytke sytytysvirta. Anna sytytysvirran olla päällä vähintään 5 sekuntia ja katkaise se sitten uudelleen. Tarkasta onko vikakoodi syntynyt uudelleen.
3 Tarkasta sytytysvirta katkaistuna, etä läppäkotelon vipu on vedettynä sisään ja että vaijerin välys on vähintään 1 mm.
Jos näin ei ole, tarkasta että vaijerin kuori on oikeassa asennossa (läpivienti rintapellissä) ja etä säätöruuvi on kierrettynä sisään rajoittimeen asti (M91 ja alkutuotanto M92)
4 Kytke painemittari varmuusventtiilin ja läppäkotelon alipainerasian väliin
Käynnistä moottori ja tarkasta, että alipainerasiaan syntyy alipaine.
Tarkasta, että kaasuläpän vipu siirtyy ulos läppäkotelosta (vaijeria pitää voida kevyesti painaa alaspäin = määrätty löysyys)
5 Katkaise sytytysvirta, ja tarkasta että alipaine katoaa heti (1-2 sekunnissa).
Jos näin ei tapahdu, tarkasta, että varmuusventtiilin letkut kulkevat vapaasti.
Huomaa, että ETS-järjestelmän useimmat sähköiset viat kytkevät varmuusventtiilin pois toiminnasta ja tekevät siten mahdottomaksi alipaineen synnyttämisen läppäkotelon alipainerasiaan (Limp-home -tila).
6 Anna käskykoodi 551 ja tarkasta kuuntelemalla, että varmuusventtiili toimii oikein
7 Käynnistä moottori alipaineen luomiseksi uudelleen läppäkoteloon ja pysäytä sen jälkeen moottori uudelleen
8 Tarkasta BOB liittettynä ja ETS-ohjausyksikkö kytkettynä irti sekä sytytysvirta katkaistuna, että varmuusventtiilin ja ohjausyksikön navan 35 välinen ei ole oikosulussa maahan (resistanssin pitää breakout-rasian koskettimien 1 ja 35 välillä olla OL).
9 Jos em mittaus antaa virheellisen tuloksen, vaihda varmuusventtiili
10 Anna käskykoodi 208 sytytysvirta kytkettynä, vaijeri irrotettuna läppäkotelon sivusta ja alipaineletku irrotettuna läppäkotelosta. ISAT:in pitää nyt esittää 8B108 myös silloin kun kaasupoljin painetaan pohjaan.
Jos ISAT näyttää 8B008 eikä vikoja ole havaittu em tarkastuksissa, vaihda läppäkotelo.
Lisäjuttua M91 ja M92 alkutuotanto:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 3058_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
e 7590 vikakoodi
pitääkö merkkiliikkeen väite paikkansa, että jenkkimallin saabia ei voi kalibroida oikein vaan pitäisi olla omansa.
Re: e 7590 vikakoodi
Kysymys ei ihan auennut, mikähän omasa pitäisi olla.habasaab kirjoitti:pitääkö merkkiliikkeen väite paikkansa, että jenkkimallin saabia ei voi kalibroida oikein vaan pitäisi olla omansa.
KAIKKI TCS:t voi kalibroida ISAT:lla ja todennäköisesti TECH:llä.
Ohessa asiantuntijan laatima ohje:
TCS resetting
If you have ISAT (highly recommended over the Tech II for the pre-96 cars), the safest way to go through this is
disconnect battery
install parts - check wiring harness to ETS ECU from beneath driver's seat into the channel where it goes towards the driver's a-pillar - highly recommended to look for chafing. Inspect all connector pins at throttle body and ECU for any corrosion.
reconnect battery
connect ISAT
TURN KEY ON
clear ALL fault codes present in ALL systems in the main menu go to ENTER CODE in ETS enter code 974 - wait 5 seconds after 8A974 go back enter code 971 wait 3 seconds after 8A871 becomes 8D971 go back enter code 973 wait for "TCS OFF" light. Start car. Allow calibration procedure to commence. DO NOT TOUCH THROTTLE AT ANY TIME. If it does not smoothly go up to 3000-3500 rpm and fall off evenly, back out, check for faults which may have popped up in other systems, and repeat procedure until calibration is stable.
This is the best way to keep from having problems in the future. These cars also suffer from loose/wet connections under the cowl vent cover, so check all of those periodically as well.
Re: TCS vikakoodi e7590
Itsellä ajoittain samanlaisia vikoja TCS CTRL-valon hohteessa. Missä tarkalleen noi "rintapellin venttiili" ja "siihen liittyvä toinen venttiili" sijaitsee? Eihän kellään ole esim kuvaa mistä sijainti näkyy?habasaab kirjoitti: Autoon vaihdettu seuraavat osat: Kaasuläpän ohjausboxi, alipaine letkut, rintapellin venttiili ja siihen liittyvä toinen venttiili.
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684