Kampiakselin vauhtipyörän puolen stefan vaihto?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Kampiakselin vauhtipyörän puolen stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Vuotaa öljyä kytkimelle, joten vaihto edessä samalla kun teen kytkinrempan..

Kyseessä lyhytlohkonen moottori

Mitä tulisi työssä huomioida, mahdolliset haasteet?
Täytyykö vauhtipyörä irrottaa, tarvitseeko erikoistyökalun lukitukseen?
Miten stefa irtoaa, entä paikoilleen laitto, tarvitseeko erikoistyökaluja asennukseen/irrotukseen?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kampiakselin vauhtipyörän puolen stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Stefa on tosiaan vauhtipyörän takana joten 19mm kannalla olevat pultit irti ja vauhtipyörä irti. Stefa lähtee työkalulla tai sopiva ruuvi läpi rungosta ja vasaralla vivuttaen ylös. Uusi tilalle tasaisesti naputtelemalla pitkin kehää tai sopiva vanerinpala jossa kampuran päälle tehty huullos.
Vauhtipyörän pultitt teräsharjalla puhtaaksi ja lukitetta kierteisiin ennen asennusta. Kiristetään n. 90Nm ja pysyy.
Stefaa kun tunkee paikalleen niin puolipitkällä kynnellä on hyvä ujuttaa tiivistehuulet voideltuna oikein paikalleen, rutussa ne ei tiivistä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampiakselin vauhtipyörän puolen stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja jus »

Tiiviste on sama kuin 99:ssä. Täällä kuvia 99:n stefan vaihdosta ja virallisesta asennystyökalusta albumin keskivaiheilla:
https://goo.gl/photos/6MtqrtWGV6Yj4dRQ6
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Kampiakselin vauhtipyörän puolen stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Hyvät kuvat.

Vastaavan työkalun voisi tehdä vaikka n. 30mm vesivanerista, johon poraisi vauhtipyörää vastaavat ruuvin reiät ( ja iso reikä keskelle ). Sitten vauhtipyörän ruuveilla tasasesti kiristäisi stefan paikoilleen.
Tuossa on nyt vauhtipyörälukittu, mutta uskon, että pulttipyssyllä saa pultit auki/kiinni ilman lukitsemistakin :roll:
Sopivasti itselläni on 110 Nm momenttivarsikin pulttipysyyn.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Kampiakselin vauhtipyörän puolen stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Stefan huuli jääkin vähän ulommas stefasta, jolloin vanerin väliin pitäisi laittaa vanha stefa nurinpäin vastaamaan uuteen stefaan.
Siksipä tuo työkalu on noinkin monimutkainen :evil:
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Kampiakselin vauhtipyörän puolen stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja pela »

Itse tein Satkun öljypumpun puoleiseen päähän "ranen" vesipumpun hihnapyörästä jonka alle laitoin vanhan tiivisteen.
Keskipultilla vetelin kiinni. Tässä kävi niin että vanha välitiiviste ei aivan pohjaan asti jaksanut painumatta uutta tiivistettä painaa
ja viimeistä milliä varten piti väkertää vielä lisäsoviterengas. Lopputulos oli kuitenkin pitävä.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Kampiakselin vauhtipyörän puolen stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Tilasin Ebay:stä alkuperäisen stefan asennustyökalun ja vauhtipyörän lukituksen. Em. työkalu sopii 9000 lyhytlohkoille, 9-3 ja 9-5:lle.

Samaan läjään tilasin tripodien stefan asennustyökalun. Ei ihan halpaa, mutta eipä tarvitse alkaa mitään ranettelemaan.


Em. työkalut on myöskin lainattavissa pienin järjestelyin muidenkin käyttöön.
YV:llä sovitaan tarvittaessa menettely.


Vauhtipyörän pultit on näkäöjään lukittu punaisella Loctite:lla. Pitääkö niitä kuumentaa ennen avaamista, vai lähteekö vaan vääntämällä?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kampiakselin vauhtipyörän puolen stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja mestari »

itse jouduin stefaa vaihtaessa kanssa kuseen kun ei sellainen iso stefa lähde itsekseen eikä tasaisessti naputtelemallakaan meneen vaan sorvailin siinä odotellessa työkalut hommaat. sitten työ luisti kuin kytkin konsanaan :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin