Ilmastointi
Ilmastointi
Moro. Muillakin tuntuu olevan ajankohtainen asia tama ilmastointi mutta onko kenelläkään vastaavaa?
Oire 1: Puhaltaa joko lämmintä tai kylmää, muttei mitään siitä väliltä. Tämähän varmaan johtuu sen sisäilman haistelijan vajaatoiminnasta. koitin sitä rasvata ja puhdistaa mutta ei vaikutusta. Propelli pyörii kuitenkin. Pitäisikö siitä propellin takaa lähteä joku letku vai ei? Ulkoläpötilan anturi ei toimi. Vaikuttaako se ilmastoinnin toimintaan?
Oire 2: Joskus lopettaa kylmän puhaltamisen, sitten kun sammuttaa ilmastoinnin hetkeksi ja kytkee taas päälle niin tulee taas kylmää. Johtuuko tämä kennosta tai nesteiden vajaudesta? Auto kävi viimesyksynä täyttöhuollossa, mutta voihan se olla että nestettä vuotaa jostain.
Kiitos
Oire 1: Puhaltaa joko lämmintä tai kylmää, muttei mitään siitä väliltä. Tämähän varmaan johtuu sen sisäilman haistelijan vajaatoiminnasta. koitin sitä rasvata ja puhdistaa mutta ei vaikutusta. Propelli pyörii kuitenkin. Pitäisikö siitä propellin takaa lähteä joku letku vai ei? Ulkoläpötilan anturi ei toimi. Vaikuttaako se ilmastoinnin toimintaan?
Oire 2: Joskus lopettaa kylmän puhaltamisen, sitten kun sammuttaa ilmastoinnin hetkeksi ja kytkee taas päälle niin tulee taas kylmää. Johtuuko tämä kennosta tai nesteiden vajaudesta? Auto kävi viimesyksynä täyttöhuollossa, mutta voihan se olla että nestettä vuotaa jostain.
Kiitos
Re: Ilmastointi
Ja tosiaan antaa 1 vikakoodin kun katsoo. Pitää varmaan käydä PCS:llä luetuttamassa se.
Re: Ilmastointi
Oireeseen 2 kannattaa myös tsekata kompuraa ohjaava kahdennettu rele. Onpi metallikuorinen ja löytyy moottoritilan relerasiasta.
Tuo oireilee tyypillisesti niin, että kompura käynnistyy esim. parkista lähdettäessä kerran, mutta jonkun minuutin kuluttua rele lakkaa vetämästä ja siten viileääkin tulemasta. Syynä likaantunut rele ja piikille hitsautuneet kontaktit. Jos on tästä kysymys, niin releen kuori on polttavan kuuma ja sen löytää esim. sormella tökkimällä helposti. Se on ihan perusrele, eli vaihdokkaita löytyy kaupoista, mutta ensiapuna sen vanhankin voi yleensä putsata ja kärjet viilata. Sen jälkeen jos kylmästöinnin toiminta edes muutamaksi päiväksi paranee, tietää että jäljillä ollaan.
Niin ja oire 1:eenkin sen verran, että kyllä ACC käyttää ja tarvii ulkolämpötilatietoa, eli kannattaa tutkia se mittarin toimimattomuus ja hoitaa kuntoon. Joskus sieltä anturin juuresta on johto mennyt huonoon kuntoon, jolloin näyttää alle -30 asteen pakkaslukemia kesäkuumallakin. Siinä on se ikävyys, että huono kohta saattaa olla hyvin lähellä sitä kohtaa, jossa johto sukeltaa sisälle anturin muovivaluun, eli haastava paikka tinailla mitään korjauksia.
Tuo oireilee tyypillisesti niin, että kompura käynnistyy esim. parkista lähdettäessä kerran, mutta jonkun minuutin kuluttua rele lakkaa vetämästä ja siten viileääkin tulemasta. Syynä likaantunut rele ja piikille hitsautuneet kontaktit. Jos on tästä kysymys, niin releen kuori on polttavan kuuma ja sen löytää esim. sormella tökkimällä helposti. Se on ihan perusrele, eli vaihdokkaita löytyy kaupoista, mutta ensiapuna sen vanhankin voi yleensä putsata ja kärjet viilata. Sen jälkeen jos kylmästöinnin toiminta edes muutamaksi päiväksi paranee, tietää että jäljillä ollaan.
Niin ja oire 1:eenkin sen verran, että kyllä ACC käyttää ja tarvii ulkolämpötilatietoa, eli kannattaa tutkia se mittarin toimimattomuus ja hoitaa kuntoon. Joskus sieltä anturin juuresta on johto mennyt huonoon kuntoon, jolloin näyttää alle -30 asteen pakkaslukemia kesäkuumallakin. Siinä on se ikävyys, että huono kohta saattaa olla hyvin lähellä sitä kohtaa, jossa johto sukeltaa sisälle anturin muovivaluun, eli haastava paikka tinailla mitään korjauksia.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Ilmastointi
Tämä se varmaan ainakin reistalee. Aamulla lähtiessä irrotin releen ja naputtelin vähän kuorta niin koko työmatkan ainakin pelas näppärästi.Suomik kirjoitti:Oireeseen 2 kannattaa myös tsekata kompuraa ohjaava kahdennettu rele.
Re: Ilmastointi
Kaksikärkinen sulkeutuva rele vastuksella:
https://verkkokauppa.adita.fi/verkkokau ... 1213101N/1
viewtopic.php?p=1166224#p1166224
https://verkkokauppa.adita.fi/verkkokau ... 1213101N/1
viewtopic.php?p=1166224#p1166224
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ilmastointi
Mulla oli sama vika viime kesänä ja pelkästään releestä noet rapsuttelemalla on toiminut siitä lähtien hyvin.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Ilmastointi
Sisäilman haistelijaan voit vaihtaa ntc-vastuksen. Jossakin täällä foorumilla on sopivan vastuksen tiedot ja selviää se korjausoppaankin avulla, jonka perusteella aikoinaan itse katselin sopivan vastuksen siihen.
Edit
Minähän se olinkin asialla viewtopic.php?f=12&t=158876&p=1071545&h ... c#p1071545
Edit
Minähän se olinkin asialla viewtopic.php?f=12&t=158876&p=1071545&h ... c#p1071545
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Ilmastointi
Lainaan vähän topiccia, häikkää täälläkin ilmastoinnissa, huomioita
*Järjestelmä täytetty viime syksynä.
*Ei työnnä kovin kylmää, tekee mieli laittaa pyynti 17C, jollain tapaa kuitenkin toimii, ei ole kuin saunassa istuis.
*Kompura pyörii kokoajan, en huomannu et ois katkonut.
*Toinen putki kuuma ja toinen viileä, ei hikoile ollenkaan. (siis kennolle menevät)
Oisko tuosta aineet kadonneet johonkin ? Voiko tuosta vetää johtopäätöksiä kun kompura ei katko?
*Järjestelmä täytetty viime syksynä.
*Ei työnnä kovin kylmää, tekee mieli laittaa pyynti 17C, jollain tapaa kuitenkin toimii, ei ole kuin saunassa istuis.
*Kompura pyörii kokoajan, en huomannu et ois katkonut.
*Toinen putki kuuma ja toinen viileä, ei hikoile ollenkaan. (siis kennolle menevät)
Oisko tuosta aineet kadonneet johonkin ? Voiko tuosta vetää johtopäätöksiä kun kompura ei katko?
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Re: Ilmastointi
Aineet vaikuttavat kadonneen. Kompura ei katko, kun sisätilat eivät tule pyyntöä vastaavalle viileydelle.
Jos järjestelmässä on väriaineet sisällä, niin arvattavasti kuivaimelta jäähdyttimelle ( vai mikä ilamstointijärjestelmässä sen edessä olevan kennon nimi olikaan ) menevän letkun jäähdyttimen puoleinen letkuliitin vihertää
Ko. liittimen pääsee hyvin näkemään, kun ottaa etummaisen pohjalevyn irti.
Jos järjestelmässä on väriaineet sisällä, niin arvattavasti kuivaimelta jäähdyttimelle ( vai mikä ilamstointijärjestelmässä sen edessä olevan kennon nimi olikaan ) menevän letkun jäähdyttimen puoleinen letkuliitin vihertää
Ko. liittimen pääsee hyvin näkemään, kun ottaa etummaisen pohjalevyn irti.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Ilmastointi
Soon tuttavallisemmin lauhdutin.pevi kirjoitti:jäähdyttimelle ( vai mikä ilamstointijärjestelmässä sen edessä olevan kennon nimi olikaan )
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ilmastointi
Kompressorin magneettikytkimen ilmarakoa on hyvä toisinaan mitata ja tarvittaessa säätää.
http://saab9000.com/procedures/ventilat ... clutch.php
Jos siis kylmäaineet olisikin vielä tallessa, mutta kytkin luistaa.
http://saab9000.com/procedures/ventilat ... clutch.php
Jos siis kylmäaineet olisikin vielä tallessa, mutta kytkin luistaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ilmastointi
aero kirjoitti:Soon tuttavallisemmin lauhdutin.pevi kirjoitti:jäähdyttimelle ( vai mikä ilamstointijärjestelmässä sen edessä olevan kennon nimi olikaan )
JEP
Lauhduttimessa höyry tiivistyy nesteeksi.
Jäähdyttimessä neste tai kaasu/höyry kylmenee.
Ja se akvaariossa oleva härpäke lienee höyrystin.
SKANDIX myy muuten kohtuu hintaan mainitsemaani letkun pätkää ( saanee myös PCS:stä ). Irrottamisessa tulee olla varovainen ettei riko LAUHDUTTIMEN alumiinikierteitä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Ilmastointi
Jepni.pevi kirjoitti:Ja se akvaariossa oleva härpäke lienee höyrystin.
Härskisti mainostan, että rohkea saabisti hakee Kanta-Hämeestä koko paketin ilmatteeks. Olis meinaan tallissa ylimääräinen: viewtopic.php?f=19&t=184212&p=1194720#p1194720pevi kirjoitti: SKANDIX myy muuten kohtuu hintaan mainitsemaani letkun pätkää ( saanee myös PCS:stä ). Irrottamisessa tulee olla varovainen ettei riko LAUHDUTTIMEN alumiinikierteitä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla