Ilmastointi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
hezepena
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Loka 15, 2017 15:26
Paikkakunta: Jyväskylä

Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja hezepena »

Moro. Muillakin tuntuu olevan ajankohtainen asia tama ilmastointi mutta onko kenelläkään vastaavaa?

Oire 1: Puhaltaa joko lämmintä tai kylmää, muttei mitään siitä väliltä. Tämähän varmaan johtuu sen sisäilman haistelijan vajaatoiminnasta. koitin sitä rasvata ja puhdistaa mutta ei vaikutusta. Propelli pyörii kuitenkin. Pitäisikö siitä propellin takaa lähteä joku letku vai ei? Ulkoläpötilan anturi ei toimi. Vaikuttaako se ilmastoinnin toimintaan?

Oire 2: Joskus lopettaa kylmän puhaltamisen, sitten kun sammuttaa ilmastoinnin hetkeksi ja kytkee taas päälle niin tulee taas kylmää. Johtuuko tämä kennosta tai nesteiden vajaudesta? Auto kävi viimesyksynä täyttöhuollossa, mutta voihan se olla että nestettä vuotaa jostain.

Kiitos
hezepena
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Loka 15, 2017 15:26
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja hezepena »

Ja tosiaan antaa 1 vikakoodin kun katsoo. Pitää varmaan käydä PCS:llä luetuttamassa se.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1109
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Oireeseen 2 kannattaa myös tsekata kompuraa ohjaava kahdennettu rele. Onpi metallikuorinen ja löytyy moottoritilan relerasiasta.

Tuo oireilee tyypillisesti niin, että kompura käynnistyy esim. parkista lähdettäessä kerran, mutta jonkun minuutin kuluttua rele lakkaa vetämästä ja siten viileääkin tulemasta. Syynä likaantunut rele ja piikille hitsautuneet kontaktit. Jos on tästä kysymys, niin releen kuori on polttavan kuuma ja sen löytää esim. sormella tökkimällä helposti. :mrgreen: Se on ihan perusrele, eli vaihdokkaita löytyy kaupoista, mutta ensiapuna sen vanhankin voi yleensä putsata ja kärjet viilata. Sen jälkeen jos kylmästöinnin toiminta edes muutamaksi päiväksi paranee, tietää että jäljillä ollaan.

Niin ja oire 1:eenkin sen verran, että kyllä ACC käyttää ja tarvii ulkolämpötilatietoa, eli kannattaa tutkia se mittarin toimimattomuus ja hoitaa kuntoon. Joskus sieltä anturin juuresta on johto mennyt huonoon kuntoon, jolloin näyttää alle -30 asteen pakkaslukemia kesäkuumallakin. Siinä on se ikävyys, että huono kohta saattaa olla hyvin lähellä sitä kohtaa, jossa johto sukeltaa sisälle anturin muovivaluun, eli haastava paikka tinailla mitään korjauksia.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
hezepena
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Loka 15, 2017 15:26
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja hezepena »

Suomik kirjoitti:Oireeseen 2 kannattaa myös tsekata kompuraa ohjaava kahdennettu rele.
Tämä se varmaan ainakin reistalee. Aamulla lähtiessä irrotin releen ja naputtelin vähän kuorta niin koko työmatkan ainakin pelas näppärästi.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Mulla oli sama vika viime kesänä ja pelkästään releestä noet rapsuttelemalla on toiminut siitä lähtien hyvin.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja sarka »

Sisäilman haistelijaan voit vaihtaa ntc-vastuksen. Jossakin täällä foorumilla on sopivan vastuksen tiedot ja selviää se korjausoppaankin avulla, jonka perusteella aikoinaan itse katselin sopivan vastuksen siihen.

Edit
Minähän se olinkin asialla viewtopic.php?f=12&t=158876&p=1071545&h ... c#p1071545
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
cossucola
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja cossucola »

Lainaan vähän topiccia, häikkää täälläkin ilmastoinnissa, huomioita

*Järjestelmä täytetty viime syksynä.
*Ei työnnä kovin kylmää, tekee mieli laittaa pyynti 17C, jollain tapaa kuitenkin toimii, ei ole kuin saunassa istuis.
*Kompura pyörii kokoajan, en huomannu et ois katkonut.
*Toinen putki kuuma ja toinen viileä, ei hikoile ollenkaan. (siis kennolle menevät)

Oisko tuosta aineet kadonneet johonkin ? Voiko tuosta vetää johtopäätöksiä kun kompura ei katko?
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja pevi »

Aineet vaikuttavat kadonneen. Kompura ei katko, kun sisätilat eivät tule pyyntöä vastaavalle viileydelle.

Jos järjestelmässä on väriaineet sisällä, niin arvattavasti kuivaimelta jäähdyttimelle ( vai mikä ilamstointijärjestelmässä sen edessä olevan kennon nimi olikaan ) menevän letkun jäähdyttimen puoleinen letkuliitin vihertää :evil:

Ko. liittimen pääsee hyvin näkemään, kun ottaa etummaisen pohjalevyn irti.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja aero »

pevi kirjoitti:jäähdyttimelle ( vai mikä ilamstointijärjestelmässä sen edessä olevan kennon nimi olikaan )
Soon tuttavallisemmin lauhdutin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja jus »

Kompressorin magneettikytkimen ilmarakoa on hyvä toisinaan mitata ja tarvittaessa säätää.
http://saab9000.com/procedures/ventilat ... clutch.php

Jos siis kylmäaineet olisikin vielä tallessa, mutta kytkin luistaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja pevi »

aero kirjoitti:
pevi kirjoitti:jäähdyttimelle ( vai mikä ilamstointijärjestelmässä sen edessä olevan kennon nimi olikaan )
Soon tuttavallisemmin lauhdutin.

JEP :!:

Lauhduttimessa höyry tiivistyy nesteeksi.
Jäähdyttimessä neste tai kaasu/höyry kylmenee.

Ja se akvaariossa oleva härpäke lienee höyrystin.

SKANDIX myy muuten kohtuu hintaan mainitsemaani letkun pätkää ( saanee myös PCS:stä ). Irrottamisessa tulee olla varovainen ettei riko LAUHDUTTIMEN alumiinikierteitä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja aero »

pevi kirjoitti:Ja se akvaariossa oleva härpäke lienee höyrystin.
Jepni.
pevi kirjoitti: SKANDIX myy muuten kohtuu hintaan mainitsemaani letkun pätkää ( saanee myös PCS:stä ). Irrottamisessa tulee olla varovainen ettei riko LAUHDUTTIMEN alumiinikierteitä.
Härskisti mainostan, että rohkea saabisti hakee Kanta-Hämeestä koko paketin ilmatteeks. Olis meinaan tallissa ylimääräinen: viewtopic.php?f=19&t=184212&p=1194720#p1194720
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin