LHM bleeder valve ja ahtopaineiden seilaus (osittain ratkaistu)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Benny
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Touko 27, 2018 09:45

LHM bleeder valve ja ahtopaineiden seilaus (osittain ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Benny »

Moro

Vuosia jo foorumia lukeneena ja hyviä neuvoja löytäneenä kirjoittelen ensimmäistä postia.

9000 CSE 2,3L Turbo -93 alkuperäinen ongelma oli limp home modeen meno jatkuvasti ja välillä jopa sammuminen kesken ajon. Vika alkoi satunnaisena, ja sitten eskaloitui niin, että tapahtui useita kertoja 100 km matkalla. Normaalitilaan auton sai tuon matkan aikana muutamia kertoja uudellla startilla (tai mäkilähdöllä). Vikakoodit olivat 2 ja 5.

MAP anturia mittailin ja putsailin, mutta se oli kai kuitenkin kunnossa. Lopulta noudatin foorumilta löytämääni neuvoa vaihtaan TCS:n ja Cruisen venttiilit (bleeder valve/safety run off valve) päikseen. Tämä toimikin hyvin. LHM on ei ole uusiutunut. Lisäksi Cruise toimii, eli auto on hyvinkin ajokunnossa. Ainoa mikä nyt mättää on ahtopaineiden seilaus kovassa kiihdytyksessa. Voiko tämä johtua nyt tuosta venttiilien vaihdosta. Eikös tuo vasemman lokarin päällä oleva venttiili käytä Bypassia?

Osaako joku selittää miksi venttiilien vaihto keskenään ratkaisi isomman ongelman (LHM), mutta silti "rikkinäinen" venttiili toimii toisessa käytössä. Ja onko nyt ahtopaineiden kanssa kyse siitä, että tuo "rikkinäinen" venttiili nykii bypassia auki liiankin kanssa? Vai syytänkö nyt väärää komponenttia.

Lisäksi, jos jollain sattuu olemaan myyntiin/lainaan tuollainen varmasti ehjä TCS/cruise venttiili Tampereen seudulla, niin kiinnostaisi sekin kokeilla.

Kiitos jo etukäteen sille tietäjälle, joka ylläolevaan osaa jotain valoa antaa.
Benny
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Touko 27, 2018 09:45

Re: LHM bleeder valve ja ahtopaineiden seilaus (osittain ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Benny »

Osaisiko kukaan selventää noiden venttiilien/anturien toimintaa? Entä miten on löytyiskö ehjiä tallinnurkasta keltään?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: LHM bleeder valve ja ahtopaineiden seilaus (osittain ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ahtopaineen säätöön käytetään magneettiventtiiliä joka on normaalisti jäähdyttimen yläreunassa kiinni ylävesiletkun vieressä. Ja koska kyse on T5 magneettiventtiilistä niin sehän ei ole ikuinen ja vanhetessaa alkaa säätämään miten sattuu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: LHM bleeder valve ja ahtopaineiden seilaus (osittain ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Kupari »

En ole tietäjä mut on t5.2 -93
Jos kyse t5.2 ja mötikästä jossa piuha ja tulee 3 letkua niin on vesan mainitsema magneettivena.
Omas hajonneet t5 magneettivenat sai lähteä ja t7 venttiili sekä sen modaus ecuun ni on toiminu hyvin ja varmasti.
Uudet t5 maksaa hunajaa ja käytetyis oma riski.
Käytetyn t7 venan ja johto-adapterin saa jos jollain myynnis välillä 50-80€ eikä uusikaan vena kallis ole mutta adapterijohto tehtävä tai teetettävä ja esim softaajilta tampereen alueella kuten vesa67 sais varmaan venan, modin ja johdon ihan pakettihintaan samalla kertaa.

Oletko imutestannu lyhyemmäl irtoletkul että bypass kalvo on timmi ja ehjä? Ja letkut bypass - kolmioliitos josta jakaa mittaril ja imusarjal eteenpäin on ehjät?
Omas kerran uusittu myös mittarille menevä joka oli kova koppura ja nirhautunut halki kiinnikkeessä akvaarion puolella, lämppärinkennon vaihos se pääs pullahtaa mittarin päästä ulos ni laitoin kolmion tilalle i- liittimen kun on erillinen ahtomittari eikä viittiny kantta irrottaa kojelaudan päältä. Letkun uusinnan yhteydes oli mittarivalojen uusintaa niin silloin meni samal kannen avauksel.

Hukkiksen kellos on se tarvittava pari milliä esijännitystä?

Tcs jutuista en tiedä mitään kun omassa ei sitä ole.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Benny
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Touko 27, 2018 09:45

Re: LHM bleeder valve ja ahtopaineiden seilaus (osittain ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Benny »

Moi ja kiitos vastauksista.

Lyhyesti sanottuna en ole vielä tutkinut ehdotettuja magneettiventtiilin ja hukkaportin toimintaa tässä yhteydessä, aiemmin kyllä.

Tämän näköisen venttiilin toiminnasta kaipaisin selitystä.
https://goo.gl/images/kDy29u
Näitä on kaksi kappaletta tässä autossa ja olen ymmärtänyt, että toinen liittyy cruiseen ja toinen tcs:n. Maptun kutsuu saman näköistä, 9-3 ja 9-5 malleihin "bypassventtiilin ohjausventtiiliksi" https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... 98-10.html
Ja sehän se tietysti onkin, koska bypassilta tuohon menee alipaineletku.

Alkuperäisessä viestissä kerroin vaihtaneeni näiden kahden venttiilin paikkaa ja saaneeni auton siten taas käyttökuntoon. Nyt epäilyttää voisiko venttiili, joka ei toiminut oikein tuolla tcs käytössä aiheuttaa nyt bypassilta aukeamisen liian aikaisin/herkästi?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: LHM bleeder valve ja ahtopaineiden seilaus (osittain ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Olethan UKK osaston TCS aiheesta kerätyt linkit kahlannut läpi ?
Siellä vaan näytti olevan runsaasti vanhentuneita linkkejä vilisemässä.
viewtopic.php?f=12&t=30470
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Benny
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Touko 27, 2018 09:45

Re: LHM bleeder valve ja ahtopaineiden seilaus (osittain ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Benny »

Kiitos Vesa linkistä. Sieltähän alkoi löytymään tietoa. Vaikkakin monet linkit onkin vanhentunut.

Löytyi kuitenkin pumaska, joka listasi systeemin osat ja vähän avasi niiden toimintaa. http://faq.saabnet.ru/_9000/tractioncontrolsystem.pdf
Tämän tiedon perusteella ilmeisesti tuo map-anturin vieressä oleva venttiili on mennyt rikki. Sen tehtävä on käytännössä valita käytetäänkö kaasua vaijerilla vai sähköllä. Venttiilin on ilmeisesti tullut nyt vuoto tms. jolloin siirrytään limp home modeen ja käytetään vaijeria.

Toinen venttiili vasemman lokarin päällä nimetään bypassin käyttöventtiiliksi. Tarkempaa selitystä ei ollut toiminnalle, mutta jossain foorumin säikeessä kerrottiin, että se jossain tilanteessa pitää bypassin suljettuna vaikka se normaalisti imusarjan paineen perusteella pitäisi aueta. No en tajua mikä tämä tilanne olisi. Siis semmoinen missä kaasua höllätään, mutta bypassia ei avattaisi. Onko tähän kellään selitystä? Vai menikö päättely jossain kohtaa pieleen?

Tein yhden testin. Otin sähköliittimen irti lokarin päällä olevasta ohjausventtiilistä ja auto toimi kuten pitääkin. Bypass siis aukeaa ja päästää paineet kiertoon, kun kaasun nostaa. En huomannut mitään eroa onko johto kiinni venttiilissä vai ei.
Jopela
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

Re: LHM bleeder valve ja ahtopaineiden seilaus (osittain ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Jopela »

Oliko mitään vinkkiä mistä näitä mankkuja saisi, mielellään uutena, järkihintaan?
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Benny
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Touko 27, 2018 09:45

Re: LHM bleeder valve ja ahtopaineiden seilaus (osittain ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Benny »

Lopulta ostin täältä:
https://www.rbmperformance.com/lng_EN_s ... alist.html
Ei ollut järkihinta (150€ toimitettuna), mutta nyt ainakin on menty ilman limp-home modea. Koitin kysellä maptunilta kävisikö heillä listoilla olevat 9-3 tai 9-5 vastaavat venttiilit tonnariin, mutta he eivät osanneet auttaa tai antaa mitään vastusarvoja tms. myymistään tuotteista.

Täytyy Vesan (ja ehkä jonkun muunkin) suosittelemaa t5 -> t7 muutosta miettiä, koska ahtopaineet edelleen soutaa ja huopaa enemmän tai vähemmän riippuen päivästä. Kyllähän tuolla ihan riittävästi (tai liiankin hyvin) nytkin kerkee...
Vastaa Viestiin