Moottorin kunnostus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jussit
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Huhti 11, 2014 17:21
Paikkakunta: Tampere

Moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja jussit »

Mulla on autosta irrallaan b204 moottori+laatikko. Auto jäi seisomaan kansi- ja kytkinvikaisena. Nostin tekniikan pois ajankuluksi. Nyt kuitenkin olen miettinyt, että auto on muuten melko hyvässä kunnossa, joten kyllä sen voisi vielä ajoon laittaa. Autolla on ajettu vähän päälle 300tkm. Missä vaiheessa näihin moottoreihin joutuu yleensä enemmän vaihtamaan osaa? Laakereita tai muuta? Onko nyt mitään järkeä vaihtaa pelkästään kantta, vai olisiko fiksua kunnostaa myös alakertaa?
Jos löytyy harrastajia, joita tällainen puhde kiinnostaisi korvausta vastaan, niin saa laittaa viestiä. Satakunta - Pirkanmaa -akselilla.
Tonnareita ja satkuja ollut.
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

No kun se kerran on irrallaan, niin vaihtaa laakerit, jakopään ja tasapainoakselin kilkeet samalla. Jotain satasia siihen tietty menee, mutta on siinä taas moottoria muutaman sadantonnin ajaksi.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu nääin tekisin myös jos olisin jo koneenkin irroittanut
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Vaihtaisin jakopään ja tasapainoakselin osat, mutta laakereita en lähtisi vaihtamaan. Kyllä niiden pitäisi näissä tonnareissa vielä kestää, 9-5:n kone onkin sitten valitettavasti eri juttu.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Laakerit ehdottomasti vaihtoon ja samalla öljypohjan sekä sihdin puhdistus. Sihtiongelmat koskevat ihan yhtälailla myös T5 moottoria siinä missä T7...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jussit
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Huhti 11, 2014 17:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja jussit »

Kiitos neuvoista. Täytyy alkaa miettiä että miten tästä edetään, itsellä ei ihan riitä osaaminen näihin moottorin sisäisiin osiin.
Tonnareita ja satkuja ollut.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Keme »

jussit kirjoitti:Kiitos neuvoista. Täytyy alkaa miettiä että miten tästä edetään, itsellä ei ihan riitä osaaminen näihin moottorin sisäisiin osiin.
Ajatuksella ja rauhakseen tekee kunnollisilla ohjeilla, ni ihan mukavia hommia ne on. Tommonen Saabin kone ei ny kummosia erikoistyökalujakaan vaadi. Momenttiavain, kulmamitta ja männänrengaspuristin lienee eksoottisimmat. Loppu hoituu Bilteman torxisarjalla ja jollain työkalusalkulla missä on perushylsyt.
jeeeeeee!
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja pamppu »

jussit kirjoitti:Kiitos neuvoista. Täytyy alkaa miettiä että miten tästä edetään, itsellä ei ihan riitä osaaminen näihin moottorin sisäisiin osiin.
Pelkillä Platonoffin ohjeilla pääsee jo pitkälle: http://photo.platonoff.com/Auto/

Engine-osiossa kattavasti kerrottu T5/T7-moottorin kasaaminen.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Vastaa Viestiin