Ei käynnisty
Ei käynnisty
Potilas vm -91 2,3 litrainen turbo. Rupesi käymään todella huonosti, rötää pahasti, ei pysy käynnissä kuin kaasulla kikkailemalla. Testasin varalla ollutta mustaa kasettia. Kiinnittäessä kuului moottorin takaa POKS ja lievä "sähkön haju" tunkeutui nokkaan. Nyt tulee virrat päälle, mutta ei edes yritä käynnistyä. Mikähän paukahti?
Re: Ei käynnisty
Ilmeisesti poks kuului jostain laturin tietämiltä. Onko siellä edes muuta sähkölaitetta samoilla suunnilla? Jos laturi menee oikariin, niin estääkö se käynnistymisen?
Re: Ei käynnisty
Pari tarkennusta tarvittaisiin, siis autossa ei ollut virrat päällä kun laitoit kasettia paikalleen, eihän?
Jos virtoja ei ollut päällä ja oire on ettei Startti edes yritä pyörittää vaikka solenoidilta kuuluu "klik", niin paljon mahdollista että startin ja laturin pääkaapeli sanoi itsensä irti - eli paloi poikki. Tuo kaapeli on suoraan kytketty akun plus navalle ja siinä on jännite aina (ei siis katkaisijaa).
Jos virrat oli päällä kun laitoit kasettia paikalleen, nin voi olla muutakin. Kannattaa siis tarkastaa kaapelit - palon jälki pitäisi olla selvästi näkyvillä jos kerran käyttösavut karkasi. Paikka on kyllä kieltämättä haastava ja hankala...
Jos siellä on oikonen, niin sitten ei mikään toimisi - ja saattaisi olla vähän muutakin pahasti rikki...
Ja ennenkuin teet mitään niin maakenkä akusta irti!
Jos virtoja ei ollut päällä ja oire on ettei Startti edes yritä pyörittää vaikka solenoidilta kuuluu "klik", niin paljon mahdollista että startin ja laturin pääkaapeli sanoi itsensä irti - eli paloi poikki. Tuo kaapeli on suoraan kytketty akun plus navalle ja siinä on jännite aina (ei siis katkaisijaa).
Jos virrat oli päällä kun laitoit kasettia paikalleen, nin voi olla muutakin. Kannattaa siis tarkastaa kaapelit - palon jälki pitäisi olla selvästi näkyvillä jos kerran käyttösavut karkasi. Paikka on kyllä kieltämättä haastava ja hankala...
Jos siellä on oikonen, niin sitten ei mikään toimisi - ja saattaisi olla vähän muutakin pahasti rikki...
Ja ennenkuin teet mitään niin maakenkä akusta irti!
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Ei käynnisty
Virrat ei tosiaan ollut päällä, mutta eihän sitä kaapelin maakenkää joka väliin jaksa irroitella.
Eli kaapelia tarkastelemaan.
Eli kaapelia tarkastelemaan.
Re: Ei käynnisty
Kyseessä lienee punainen paksu johto (kulkee jonkun panelin takana, niin ei voi 100% varma olla). Meneekö se mihinkään muualle vai voiko vanhan vaan irroittaa molemmista päistä ja laittaa uuden kulkemaan suoraan?
Re: Ei käynnisty
Päävirtakaapeli menee laturilta startille ja startilta akun plus-napaan. Vm -91 akun ja startin välillä 25 mm2 kaapelia, laturin ja startin välillä 10 mm2. Jossain vaiheessa uudemmissa vuosimalleissa muuttui yksiosaiseksi kaapeliksi, jossa on startin kohdalla väliulosotto.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ei käynnisty
Onko tcs?
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Ei käynnisty
Startatessa kuuluu sellainen siritys, ei mitään klik-ääntä. Ei ole tcs.
Re: Ei käynnisty
Akku oli vaan luovuttanut virtansa. Latauksen jälkeen käynnistyi hienosti. Mistä kuului POKS ja mistä lähti savut jää vielä mysteeriksi.
Re: Ei käynnisty
Eihän laturi/startin välinen kaapeli ole hankautunut rikki (tai ettei olisi kokonan poikki tai irti) ja olisi käräyttänyt ympäristön "puhtaaksi" eli ei ole enää kosketuksessa?Jeo123 kirjoitti:...
Kiinnittäessä kuului moottorin takaa POKS ja lievä "sähkön haju" tunkeutui nokkaan. Nyt tulee virrat päälle, mutta ei edes yritä käynnistyä. Mikähän paukahti?
Kannattaa tarkistaa se alue.
Ja selvittää lataako nyt ok.