b202i koneen vaihtolaturi ja vesipumppu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

b202i koneen vaihtolaturi ja vesipumppu

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Luulin, että laturista tai jostain oheislaitteesta olisi ollut laakerit menossa. No, se olikin kiristimen pyörä, jonka laakeri oli menossa. Ok, vaihdoin sen ja uuden hihnan samalla.

Koska auto on kuitenkin 28 vuotta vanha ja laturi on kylpenyt vuosikausia moottoriöljyssä/tehostinöljyssä ja saanut myös vesikylpyjä, niin ostin varalta Motonetistä 70 A vaihtolaturin (autossa ei ilmastointia).

Kuulemma hihanpyörä pitää ottaa vanhasta. Millä ilmeellä sen vanhasta tai edes tuosta uudesta saa irti? Vaikuttavat laittaneen liimaa niihin.

Samoin paikansin, että jäähdytysnestettä vuotaa vesipumpun ja lohkoon menevän vesiputken liitoksesta. On vuotanut vuosikausia vaikka oon uusia (2 kpl) alkuperäisiä pumppuja uusine o-renkaineen vaihdattanut. Liimalla vai millä tuon vuodon saisi lopetettua vai ylikoon o-renkaalla? Ei meinaa huvita taas ostaa vesipumppua ja viedä vaihdatettavaksi. Ei kai se vuoto muuta häiritse kuin katsastusmiestä ja moottoritukea, joka ui aina jäähdytysnesteessä. Tai uikoon katsastusmies missä haluaa, kunhan ei vaan tee mun autoon reikiä..

Ja joo, etsimällä jotain löytyi, mutta kaikki ei ollut koskien B202i moottoria vaan yleensä 204 tai 234 moottoria koskevia juttuja.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: b202i koneen vaihtolaturi ja vesipumppu

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Hihnapyöriä ilmeisesti tonnareissa kahta mallia ja eroa ainakin pyörien uramäärässä. Tehostimen pumppuun ( tuli 2l jostain versiosta) omassa 2.3 piti ottaa vanhasta pyörä jossa oli 1 ura enemmän.
Tiukasti oli siinäkin kiinni molemmissa pyörät ja vein kaverille autohallille joka jollain ulosvetäjällä ja leipomalla sai irti.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: b202i koneen vaihtolaturi ja vesipumppu

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Kupari kirjoitti:Hihnapyöriä ilmeisesti tonnareissa kahta mallia ja eroa ainakin pyörien uramäärässä. Tehostimen pumppuun ( tuli 2l jostain versiosta) omassa 2.3 piti ottaa vanhasta pyörä jossa oli 1 ura enemmän.
Tiukasti oli siinäkin kiinni molemmissa pyörät ja vein kaverille autohallille joka jollain ulosvetäjällä ja leipomalla sai irti.



Ok, eli ei kandee itse edes yrittää. Vaihtolaturissa hihnapyörä on ihan erilainen kuin autossa olevassa. Sopii ilmeisesti sekä Saabiin että Mazdaan toi sama eli taitaa olla Mazdaan sopiva hihnapyörä
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: b202i koneen vaihtolaturi ja vesipumppu

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mul vain yksi toimiva käsi niin ei mun fysiikal esim pidetä kiinni ja lyödä niin vein kaverille sovinnolla. Yhdel kädel kevyes ruuvipenkis oli aluksi mulla kiinni eikä naputtamalla irronnut, kovemmin lyödessä pyrki pumppu penkin hampaista irtautuu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: b202i koneen vaihtolaturi ja vesipumppu

Viesti Kirjoittaja pevi »

Vesipumpussa on itseasiassa kaksi liitosta lohkoon.

http://ys3.se/catalogue/node/1995/1317/

Kuvan 15 osa ei minusta oikein ole kuvan mukainen. Asiaan perehtymätön saattaa luulla sitä osaksi lohkoa, mutta sekin on O-renkaalla tiivistetty varsinaiseen lohkoon ja vuoto saattaa tulla nimenomaan sieltä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: b202i koneen vaihtolaturi ja vesipumppu

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Tuo vaikuttaa olevan b204 tai 234 koneesta. Minulla v. 1990 malli b202i kone.

Oli miten oli, niin itse luulin, että vuotaa vain tuosta kuvan 12 o-renkaasta. Pitäisi siis tarkistaa myös kuvan 15-17 osat? Ja kun aika on tehnyt tehtävänsä ja syöpymistä on varmaan tapahtunut, niin pitääkö tuo jollain liimalla tai silikonilla tiivistää? Kaksi vesipumppua on meinaan kyllä vaihdettu alkuperäisosilla mukaan lukien uudet o-renkaat ja siitä huolimatta tihkuu jäähdytysnestettä tuosta kohtaa...
pevi kirjoitti:Vesipumpussa on itseasiassa kaksi liitosta lohkoon.

http://ys3.se/catalogue/node/1995/1317/

Kuvan 15 osa ei minusta oikein ole kuvan mukainen. Asiaan perehtymätön saattaa luulla sitä osaksi lohkoa, mutta sekin on O-renkaalla tiivistetty varsinaiseen lohkoon ja vuoto saattaa tulla nimenomaan sieltä.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: b202i koneen vaihtolaturi ja vesipumppu

Viesti Kirjoittaja jus »

http://ys3.se/catalogue/node/1990/1318/#N

B202 vesipumpun ympäristössä on vain yksi O-rengas jolla lohkon takaa tuleva putki liittyypumpun runkoon.

Muut tiivisteet ovat muotoonleikattuja tasotiivisteitä.

Oma 9000 -87 on kulkenut samalla pumpulla koko minun aikani reilut 16 vuotta ja n. 370 tkm --> 540 tkm.

Oletkohan nyt paikantanut vuodon lähteen väärin?
Viimeksi muokannut jus, La Elo 18, 2018 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: b202i koneen vaihtolaturi ja vesipumppu

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

jus kirjoitti:http://ys3.se/catalogue/node/1990/1318/#N

B202 vesipumpun ympäristössä on vain yksi O-rengas jolla lohkon takaa tuleva putki loottyu pumpun runkoon.

Muut tiivisteet ovat muotoonleikattuja tasotiivisteitä.

Oma 9000 -87 on kulkenut samalla pumpulla koko minun aikani reilut 16 vuotta ja n. 370 tkm --> 540 tkm.

Oletkohan nyt paikantanut vuodon lähteen väärin?
O-renkaasta se vuotaa. Ihan selvä juttu. Tuossa jo muut mutterit sain auki, mutta tuskaa tuottaa tuo vesiputken kohdalla oleva. Ei oikein mikään lenkki siihen mahdu. Mietin että unohdan ja laitan ulkopuolelle vaan silikonia
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: b202i koneen vaihtolaturi ja vesipumppu

Viesti Kirjoittaja jus »

Korjaamokirja ohjeistaa irrottamaan
(turbollisessa öljyjäähdyttimelle menevien putkien ja) lohkon takaa tulevan vesiputken kiinnikkeet jakopään kopasta ennen kuin avataan pumpun kiinnitysruuveja. Jos olet nyt vain sitä O-rengasta (yllä B202-kuvassa osa 3) vaihtamassa, pitäisi riittää saada se vesiputken pää liikkeelle ja antaa pumpun ruuvien olla kiinni.

Eli tuo kuvassa kiristinrullan yläpuolella näkyvän pultin avaus (näkyyköhän tuo photobucket-kuva lainkaan):
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: b202i koneen vaihtolaturi ja vesipumppu

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Kiitos kaikille.

Muutama ärräpää tuli sanottua, mutta vaihdoin sekä o-renkaan että pumpun tiivisteen.Katsotaan kauan kestää, että taas jostain vuotaa. En tiedä mihin momenttiin tuli, kun ei momenttiavainta voinut käyttää.
Viimeksi muokannut Joni.Komulainen, La Elo 18, 2018 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: b202i koneen vaihtolaturi ja vesipumppu

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Joo, JUS, oisi kannattanut niin tehdä.

Erityiskiitos jälleen kerran JUS:lle.

Seuraavaksi sitten laturin vaihto....
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Vastaa Viestiin