Vm 97 2.3 lpt Laatikolla ajettu 190 tkm joista 40 tkm synteettisillä öljyillä ( PCS suosittelema ja myymä ). Nyt on havaittavissa takeltelua vaihteiden päälle menemisessä, erityisesti pakki rusahtaa. Kytkin vaihdetty tuhat kilometria sitten, joten epäilin työsylinteriä, jollei ei tuolloin tehty mitään. Ettei mahdollisesti kytkin irrottaisi. Ilmattu on.
En kuitenkaan usko, etteikö kytkin irrottaisi. Jos pitää kytkimen pohjassa, niin ensinmäisellä kerralla vaihde takeltelee, mutta sitten menee moitteetta vapaalta päälle, kunnes kytkimen taas päästää käymään ylhäällä. Jos kytkin ei irrottaisi, niin uskon vaihteen takeltelevan joka kerta. Nyt vaihteiston hampaat kuitenkin jää kohdalleen.
Epäilen ensisijaisesti vaihdelaatikon öljyn määrää ja toissijaisesti vaihdevivuston asemointia ( johon ei koskettu kytkimen vaihdon yhteydessä, vaan sokkatappi irrotettiin ).
Kokemuksia, ideoita??
Vaihteiston synkronointi ryppyilee
Vaihteiston synkronointi ryppyilee
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Vaihteiston synkronointi ryppyilee
Peruutusvaihde ei ole synkronoitu? Rusahtaa, kun moottori tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla painat kytkimen pohjaan ja valitset peruutusvaihteen. Muuttuuko rusahdus pienemmäksi, jos odotat kytkin painettuna sekunnin pidempään ennen kuin alat liikuttaa vaihdekeppiä peruutusvaihteen suuntaan?
Omassa -95-tontussa ykkösen synkronointi lienee vähän väsähtänyt, kuuluu pieni rusahdus, jos ihan heti vapaalla tyhjäkäynniltä kytkinpolkimen painalluksen jälkeen siirtää ykköselle. Odottelemalla puolikkaan sekunnin verran kytkin pohjassa ilmeisesti pyörintänopeudet vaihteistossa sen verran hidastuvat, että väsähtänyt synkronointi yltää kytkemään vaihteen ilman pienintäkään ääntä.
Omassa -95-tontussa ykkösen synkronointi lienee vähän väsähtänyt, kuuluu pieni rusahdus, jos ihan heti vapaalla tyhjäkäynniltä kytkinpolkimen painalluksen jälkeen siirtää ykköselle. Odottelemalla puolikkaan sekunnin verran kytkin pohjassa ilmeisesti pyörintänopeudet vaihteistossa sen verran hidastuvat, että väsähtänyt synkronointi yltää kytkemään vaihteen ilman pienintäkään ääntä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Vaihteiston synkronointi ryppyilee
Mul on vehkeis jääny muinaisajoilta ja vanhoista vehkeistä pääsääntöinen tapa käyttää kolmosen kautta ykkösellä ja pakille. Omissakin joskus suoraan laittaessa pakille rusahtanut ellei odottanut.kuten jus laittoi. Tiedä onko kolmosen kautta mitään todellista hyötyä mut menee se sekunti odotusaikaa pyörimisnopeuksien tasaantumisessa jo siinä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Vaihteiston synkronointi ryppyilee
Joo vähän JUS:n kuvailemalla tavalla, että odottaminen pienentää pakin päällemenemisen rusahduksen todennäköisyyttä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Vaihteiston synkronointi ryppyilee
Joo, kuuluu rusahtaa jos on ollut juuri sitä ennen kytkin ylhäällä. Ja ellei rusahda, niin ei se moottorikaan toimi.
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: Vaihteiston synkronointi ryppyilee
Taidatte olla oikeassa on enemmän ominaisuus kuin vika. Öljyt ja vaihteensiirtäjän asemointi oli ok.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB