Pelastakaa tonnareita!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Pelastakaa tonnareita!

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Sitten alkuun kaikki tiivisteet aluset pesuun, siellä löytyy jotain takaluukun tiivisteen alta. Rost Stopit ja maalitippa päälle. Hyvä tutkia myös se oven yläreunan tiiviste siihen asti mistä se keulasta perään irtoaa. Aina löytyy kaikista enempi ajetuista sieltä kivat alut kattoa kohden.

Kotelosuojat joka paikkaan ja koloon mitä keksit, lähinnä ovet, luukut jne. Takaiskareiden alue kannattaa tehdä huollella, kuin kaikki ne takakotelot, irroittamalal hiukan perän sisustaa. Näin pääsee käsiksi tarpeellisiin kohteisiin. Pellavaöljypohjasta on nyt laitettu 160tkm ajettuun näin edeten.

Alustasta sama homma. Takaiskarin alapään pultit alkaa jumiin jo noilla KM.

160tkm ajettuun vaihdettiin juuri Bilsteiniä alle ja kuormajousta, niin toki akseli ja ripustukset, jarrusatulat, kilvet ja kannakkeet meni samalla 2K maaliin.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Pelastakaa tonnareita!

Viesti Kirjoittaja timpetti »

2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Pelastakaa tonnareita!

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Pelastakaa tonnareita!

Viesti Kirjoittaja mikan »

Olis kiva tietää tuosta IS:n jutun tonnarista enemmän. Kuulostaa uskomattomalta summalta 160 tkm ajetusta tonnarista. Saisko mun 2x enemmän ajetusta puolet tuosta summasta? :lol:
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Pelastakaa tonnareita!

Viesti Kirjoittaja timpetti »

mikan kirjoitti:
Ke Joulu 20, 2023 08:49
Olis kiva tietää tuosta IS:n jutun tonnarista enemmän. Kuulostaa uskomattomalta summalta 160 tkm ajetusta tonnarista. Saisko mun 2x enemmän ajetusta puolet tuosta summasta? :lol:
Auto oli käytännössä kunnoltaan luokkaa 9+ jos 10 on uuden auton arvosana, eli niin hyvä kuin vai voi 160tkm ajettu auto olla.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Pelastakaa tonnareita!

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei liity tähän tonnariin, mutta kun muinoin tein Saabistiin artikkelin siitä Classic Datan kuntoarvionnista, niin Anssi Juutilaisen hihavakio heitto oli se, että noita Timpetinkin viittaamia kouluarvosanan 9+ autoja ei Suomessa vain ole. Siis on yksittäisiä, mutta käytännössä niitä ei vain ole. Eli just nää kun "näistä karvalakeista maksetaan Saksaski jo 30 k€", niin niillä viitataan niihin helmiin yksilöihin, ei niihin joita käyttöharrastetaan Suomessa. Ja noissa piireissä joku suomalainen museorekisteriin saanti ei oletuksena tarkota mitää.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Pelastakaa tonnareita!

Viesti Kirjoittaja timpetti »

JP_Vette kirjoitti:
Ke Joulu 20, 2023 11:19
Ei liity tähän tonnariin, mutta kun muinoin tein Saabistiin artikkelin siitä Classic Datan kuntoarvionnista, niin Anssi Juutilaisen hihavakio heitto oli se, että noita Timpetinkin viittaamia kouluarvosanan 9+ autoja ei Suomessa vain ole. Siis on yksittäisiä, mutta käytännössä niitä ei vain ole. Eli just nää kun "näistä karvalakeista maksetaan Saksaski jo 30 k€", niin niillä viitataan niihin helmiin yksilöihin, ei niihin joita käyttöharrastetaan Suomessa. Ja noissa piireissä joku suomalainen museorekisteriin saanti ei oletuksena tarkota mitää.
Lyhyesti tähän kommentoin, taitaisi olla oman topicin aihe tämä.

Mutta, museorekisteröinnin ajatuskaanhan ei sinänsä ole taltioida ja keventää kuluja 10-arvosanan autoista sinällään. Tiedän, että paikoittain on varmasti parantamisen varaa tuon MR-katsastuksen läpäisemisen kriteereissä.

Suomessa tuohon 9+ -arvosanaan yltäviä autoja on todella vähän, ja sellaiset potentiaalisetkin mätänevät helposti (Usein pitkäaikaisen) omistajansa vajaan/talliin, joko siitä syystä ettei niistä saa omistajan mielestä kunnon rahaa, tai sitten vain tunnepohjaisin perustein. Useamman debatin olen autoista käynyt myyjätahojen kanssa, vaikkakin pyrin pohjaamaan omat tarjoukseni validiin markkina-arvoon, enkä "vedä hatusta" arviota käyvästä ostohinnasta.

Omaa filosofiaa lisää avatakseni, MR-tonnari tuli aikanaan ostettua ajatuksella että siitä vielä autoa parannan lähemmäs kiitettävää arvosanaa.
Kuten kaikki muutkin autot mitä en ole eteenpäin pistänyt. Peltiasiat kun on kunnossa / pienellä työllä korjattavissa, auto jää minulle.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Pelastakaa tonnareita!

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En mä tarkottanutkaan, että museorekisteröinnillä olisi mitään tavoitetta. Kerroin vain sen, että se on ammattilaisenkin suusta kuultu, että museorekisteröinti ei sinänsä tarkoita yhtään mitään siinä kohtaa, kun aletaan puhumaan oikeasti mintistä autosta. Vaikka chättiautossa ehkä sellaisen kuvan saaki, että "Keski-Euroopan hintataso" on järkevästi perusteltu sillä meriitillä, että se on kelvannut Suomessa veronkiertoautoksi.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Pelastakaa tonnareita!

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Pelastakaa tonnareita!

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Mawerick kirjoitti:
Ke Tammi 03, 2024 12:05
https://www.nettiauto.com/saab/9000/14052059

Ei paha.
No miten sen ottaa. On tuolla korilla rullattu jo 430tkm.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pelastakaa tonnareita!

Viesti Kirjoittaja mestari »

ai on vai
mites jos oikeesti olis vain 190tkm mittarissa nin olisko sellanen j kats vähän arvokkaampi?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Pelastakaa tonnareita!

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Juu, on ajettu tuon verran. Olisihan se kohteliasta mainita sekä korin, että vaihtomoottorin kilometrit.

Onhan se aina kivempi jos on ajettu vähemmän, mutta kyllähän se on kokonaiskunto mikä hinnan lopulta ratkaisee. Oliskos mestarilla pelastusta vailla oleva tonnari...? ;)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pelastakaa tonnareita!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Nettiautos o nätti vm86. Vois keväällä.myydä vm88 yhtä vähän ajetun
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Pelastakaa tonnareita!

Viesti Kirjoittaja timpetti »

jefreitteri kirjoitti:
Ke Tammi 03, 2024 15:45
Mawerick kirjoitti:
Ke Tammi 03, 2024 12:05
https://www.nettiauto.com/saab/9000/14052059

Ei paha.
No miten sen ottaa. On tuolla korilla rullattu jo 430tkm.

Allekirjoitan, omistin tuon auton viime vuonna hetken aikaa kun oli tarve halvalle ajopelille. Apparin puolella oli nostokohta pystyssä ja revennyt auki pohjasta. Kori oli kaiken kaikkiaan kilsojen mukaisessa kunnossa, minulta auton ostanut joko korjasi tai vaihtoi etulokarit, ne oli melko happamat.

Näemmä myynti-ilmoitukseen on kelvannut 4 minun ottamaa kuvaakin :D :D :D
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pelastakaa tonnareita!

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hinnastakin lähti näköjään yli neljännes, kun omistaja pääsi kuvaamaan ja näkemään autonsa valoisassa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin